תא"ל (במיל') יוסי קופרווסר, לשעבר ראש חטיבת המחקר באמ"ן, שוחח הבוקר (ראשון) עם בן כספית וינון מגל על שיחות הגרעין בין איראן למעצמות, אשר אמורות להתחדש מחר בווינה. "אני מתרשם כי האמריקאים לא מוצאים פתרון לאתגר שהאיראנים מציבים בפניהם, לכן הם מאפשרים להם להתקדם לקראת הפיכתם והגעתם למעמד של מדינה סף גרעינית ולצבור אורניום מועשר ברמות גבוהות", אמר ב-103FM, "אנחנו מגדירים את איראן כמדינה סף גרעינית, מדינה שיש לה יכולת לייצר נשק גרעיני".

הוא הוסיף כי "במידה והאיראנים יקבלו את ההחלטה לייצר נשק גרעיני - הם יוכלו לעשות זאת תוך כמה שבועות. יש כאלו הסבורים כי הדבר ייקח לאיראנים עוד שנתיים, אבל לדעתי הזמן הדרוש לכך הוא קצר יותר". לדבריו, בטהרן כבר ביצעו חלק ניכר מהדברים שהם אמורים לעשות בפרק הזמן המדובר. "בראש ובראשונה, הם כבר פעלו לייצור אורניום מתכתי וביצעו חלק מהניסויים", הדגיש הבכיר לשעבר, "הם ממשיכים להעשיר אורניום במלוא המרץ".

יו''ר הארגון לאנרגיה אטומית של איראן בפגישה עם יו''ר סבא''א בטהרן (צילום: Hadi Zand/ISNA/WANA (West Asia News Agency) via REUTERS/File Photo)
יו''ר הארגון לאנרגיה אטומית של איראן בפגישה עם יו''ר סבא''א בטהרן (צילום: Hadi Zand/ISNA/WANA (West Asia News Agency) via REUTERS/File Photo)

הוא נשאל מה עושים במקרה כזה, והשיב: "בימים האחרונים, האמריקאים מדברים גם על אופציות נוספות, כולל האופציה הצבאית". עם זאת, הוא הדגיש כי "זה נכון שהאיראנים לא לוקחים ברצינות את הכוונה האמריקאית להשתמש באופציה צבאית, כי כל המהלכים שלהם בתקופה האחרונה משקפים את החרדה שלהם מפני האפשרות שהם יצטרכו להשתמש באופציה הזו.".

לדבריו, כל האירוע הנוכחי התרחש בראש ובראשונה כדי למנוע קבלת החלטות קיצוניות בנוגע לאיראן. "האמריקאים העבירו את הכינוס הזה בלי נקיטת צעדים נגד האיראנים למרות שהאיראנים גירשו בבושת פנים את מנכ"ל הסוכנות מטהרן, ולמרות שהם לא מספקים נתונים", הוסיף קופרווסר, "חייבים לשכנע את האמריקאים ללכת לפעולה יותר משמעותית, בשלב זה אפילו מדינית".

הוא ציין עוד כי "ראינו בימים האחרונים את ההודעה האמריקאית על כך שהם יבחנו את האפשרות לעשות כינוס חירום, כדי להעביר את הנושא האיראני למועצת הביטחון. הרוסים מיד נחלצו כדי להגן על האיראנים ואמרו שהם לא יסכימו לדבר כזה, אבל זה לא בהכרח תלוי בהם. אני חושב שהמאמץ העיקרי שלנו צריך להיות מכוון לעבר האמריקאים, כדי לשכנע אותם לנקוט צעדים יותר משמעותיים נגד איראן ולהסביר לה שיש מחיר לניסיון להתקרב עוד ועוד למעמד של מדינה סף גרעינית, ותוך כדי זה לאפשר לאמריקאים להשתמש באיום הצבאי הישראלי".

ראש חטיבת המחקר באמ"ן לשעבר הוסיף: "הבעיה היא, שכרגע ההתבטאויות שלנו בנושא הזה גם הן מהוססות, במקום לומר שיש לנו יכולת". הוא נשאל האם הדבר רלוונטי, כשהם נמצאים במרחב החסינות. קופרווסר השיב: "אני חושב שזה רלוונטי מאוד. לא רק שזה רלוונטי, זה רלוונטי גם למערך הכוחות שמתנהל סביב האירוע הנוכחי. כדי להמריץ את האמריקאים לפעול, הם צריכים להבין שאכן יש אופציה צבאית ישראלית. גם פעולה צבאית צריכה להיות על הפרק, יכול להיות שלא יהיה מנוס מלהשתמש בה".

"יש יכולת ואני חושב שבכל נקודת זמן צריך לשפר אותה", הוסיף, "עצם קיומה של היכולת, היא זאת שצריכה להשפיע על תהליכי החשיבה של כל השחקנים". לדבריו, האיראנים עצמם לא משוכנעים עד כמה ישראל רצינית בנוגע לאמירה הזו, וגם האמריקאים לא משוכנעים למרות שהם מעבירים לנו מסרים שהם מעדיפים שלא נפעל כרגע. 

"כל האמירות האלו מלוות גם באמירות שכאילו אנחנו עדיין לא מוכנים. המערכה בסייבר נמשכת אבל בסופו של דבר צריך להיות מוכן גם לאופציה קינטית ולוודא שהיא מוכנה בצורה הטובה ביותר. האמירות שלנו בעניין הזה חשובות וקיימות, אבל לא מספיק נחרצות", אמר עוד, "אני חושב שיש יכולת, היו מספיק שנים להכין את זה. היכולות קיימות ואם לא תהיה ברירה ישראל תצטרך להשתמש בהן".

הוא סיכם כי "מה שמטריד יותר מכל, זו ההבנה שארה"ב היא זו שצריכה לעשות את זה - והיא לא תעשה את זה. ארה"ב הרבה יותר בעלי יכולת מישראל. למרות מצוקותיו, הצד השני לא מתנהג כמי שחושב שהאיומים האלו רציניים באמת".