נמל התעופה אנטבה, הנמל הבינלאומי היחיד באוגנדה והמקום שבו נערך אחד ממבצעי החילוץ הגדולים והנועזים בתולדות צה"ל, צפוי לעבור לשליטה סינית מלאה בשל אי־יכולתה של הממשלה להחזיר תשלומי הלוואה שקיבלה מבנק סיני.

בשנת 2015 חתמה ממשלת אוגנדה על הסכם עם הבנק הסיני ליצוא וליבוא על קבלת הלוואה של 207 מיליון דולר בריבית של 2% לצורך הרחבת נמל התעופה. ההסכם כלל לוח זמנים של 20 שנה להחזרת החוב ושבע שנים של תקופת חסד, וגם ששדה התעופה ונכסים נוספים יועברו לידי הסינים במקרה של אי־החזר.

שדה התעופה באנטבה (צילום: רויטרס)
שדה התעופה באנטבה (צילום: רויטרס)

הנשיא יוורי מוסוואני שלח נציגים לבייג'ינג כדי לנהל משא ומתן מחדש בניסיון למנוע את אובדן שדה התעופה, אולם הסינים מסרבים לשנות את ההסכם. עם זאת, באוגנדה ובסין הכחישו כי השדה כבר עבר לניהול של הבנק.

הצמדת נכסים אסטרטגיים מהווה שיטה שכיחה בהסכמי ההלוואות שסין מעניקה בשנים האחרונות. בשנת 2017 הסכימה ממשלת סרי לנקה להחכיר נמל ימי לחברה סינית למשך 99 שנה תמורת 1.1 מיליארד דולר. מונטנגרו, שלוותה אף היא מהסינים מיליארדי דולרים, עלולה לאבד שטחים במדינה בשל קושי להחזיר הלוואה לבניית כביש מהיר.