החשש מהווריאנט החדש והדרום אפריקני של נגיף הקורונה, האומיקרון, הביא את הממשלה לקבל שורה של הגבלות חדשות בכדי למנוע את ההתפשטות שלו בישראל. מנהל המחלקה ליחסים בינלאומיים במשרד הבריאות, הד"ר אשי שלמון, התארח הבוקר (שני) בתוכניתם של גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM והסביר על אופיו של הזן החדש.

"אנחנו יודעים שהווריאנט החדש התחיל בדרום אפריקה, שהוא מתקדם מהר מאוד ושיש לו שינויים רבים הרבה יותר משראינו בווריאנטים קודמים", אמר שלמון והוסיף: "אנחנו עדיין לא יודעים האם האומירקון עמיד לחיסון או שהוא מוליך למחלה בעלת אופי אחר. לכן אנו נוקטים בצעדים לפני שיש תמונה מלאה, כדי למנוע התפרצות גדולה ובלתי נשלטת. התקווה הגדולה היא שהמוטציה הנוכחית לא תגרום למחלה קטלנית, והמטרה של הצעדים האלה היא לצמצם את הסיכון. אני חושב שמדובר בצעדים מידתיים, אבל מאוד משמעותיים. עושים זאת באופן זמני לתקופה קצובה - אם נראה שהדברים כתמול שלשום, מהר מאוד נחזור לשגרה".

בהמשך, ביקש להבהיר ד"ר שלמון כי "כל מקרה שנכנס לישראל ונמצא חיובי לקורונה עובר ריצוף גנטי מלא. לגבי ה-PCR היה חשש מסוים שחלק מסוגי הטכניקות היו פחות רגישות כדי ללמד אותנו שאדם הוא חיובי, אבל על פניו נראה שבדיקות אלה טובות. לגבי בדיקות האנטיגן, עוד אין מידע חיובי שאומר שהוא פחות יעיל".

על התערבות השב"כ, אמר: "ההחלטה להמשיך עם איכוני השב"כ היא מאוד מאוזנת ומרוסנת. כאזרח ליברלי קשה לומר שנוח לנו עם הסיטואציה, אבל הממשלה הנוכחית נקטה באמצעי מאוד מרוסן. המטרה היא למנוע התפשטות של וריאנט מאוד אלים - לצערנו, אין דרכים מתונות יותר לעשות זאת. אני מבין את החשש, אבל עדיין אין אמצעים יעילים יותר. בסופו של יום אמצעים טכנולוגים הם אמצעים טכנולוגים ואנחנו צריכים להשתמש בהם במינימום האפשרי. אני אומר בכנות שההכנסה של חברות פרטיות עם אמצעים אחרים, לא הייתה מייצרת איום פחות חמור".

לסיום אמר, כי "המטרה של האיכון היא לא אכיפה, אלא לאתר מגעים ולעצור התפשטויות. אני חושב שהשב"כ הוא גוף דמוקרטי וציבורי שפועל תחת בקרת הממשלה. עם זאת, אני חוזר ואומר את זה באופן ברור - איכון אזרחים זהו דבר בעייתי, ולכן אנחנו נשתמש בו במינימום שצריך".

סייע בעריכת הכתבה: דוד זבולוני, 103fm