ועדת החוקה בראשות ח"כ גלעד קריב התכנסה היום (שני) לדיון על ביטול מתווה התיירות, בהשתתפות שר התיירות יואל רזבוזוב, זאת בשל חשש מהתפרצות וריאנט האומיקרון של נגיף הקורונה. הוועדה דנה בנוסף בשינוי מגבלות ההתקהלות במבנה ובתיקון להכרזה על הבידוד במלוניות לפיו שחרורם של השבים ממדינות אדומות ממלוניות הבידוד יותנה בהסכמה לשהותם בביתם תחת פיקוח אפליקציית ההסכמון.

במהלך הוועדה קריב דחה את אישור ההכרזה לפיה שחרורם של השבים ממדינות אדומות ממלוניות הבידוד לאחר PCR שלילי יותנה בהסכמה לשהותם בביתם תחת פיקוח אפליקציית ההסכמון; זאת לאחר שהתגלה בדיון הוועדה כי טפסי ההחתמה המעודכנים לשימוש בהסכמון נמצאים בשלבי הכנה סופיים ואין כרגע נציג ממשלה שיכול להחתים על הטופס.

קריב הבהיר כי הוועדה תתכנס מיד לאחר סיום היערכות משרדי הממשלה לטופס המעודכן ובכוונתה לאשר את ההכרזה שתיכנס לתוקף מידי. בנוסף, הוועדה אישרה את ביטול מתווה התיירות והשינוי בהגבלות ההתקהלות במבנה.

בפתח הדיון, התייחס השר רזבוזוב למשבר בענף התיירות: "אני במצב לא פשוט. צריך להגן על ענף התיירות, הראשון שנכנס למשבר והאחרון שיצא ממנו. לסגור אותו כעת זו החחלטה שקיבלנו בממשלה, בגלל שאנחנו לא מכירים עדיין את ההשפעה של הווריאנט החדש".

"חשוב מאוד שזה יהיה השהייה של מתווה התיירות ולא ביטולו, שאם נראה שיש לנו כאן נס חנוכה נוכל לחזור חזרה לשגרה. זה ענף שמפרנס עשרות אלפי משפחות, כ-150 אלף ישירות ו-200 אלף עקיפים, לכן חשוב מאוד שיהיה כאן השהייה ולא ביטול", הוסיף.

הוא הוסיף כי "אני היום בדיונים עם האוצר על מנת להעניק פתרונות הולמים לעסקים שמתבססים על תיירות נכנסת, סך הכל אנחנו בתיאום עם שר האוצר והממשלה". על איכוני השב"כ אמר: "זה הכלי שיש לנו עכשיו. עד שלא תפותח תחלפוה אזרחית. אנחנו חייבים לאתר את אותם אנשים שנדבקו, רוצים כמה שפחות למנוע את הבידודים והגבלות על הציבור לכן זה כלי חשוב".

בתגובה לדבריו אמר יו"ר הוועדה קריב: "ברור לכולם שלא ניתן להותיר את ענף התיירות ללא מענה הולם מהממשלה. אני מקבל קריאות נואשות של עזרה ממורי דרך ומארגני תיירות נכנסת, אנו קיווינו שבאחד בדצמבר יורחב מתווה התיירות. הווראינט החדש טורף את הקלפים וצריך להתנהל באחריות, אבל במערכת ניהול סיכונים צריך לקחת בחשבון את נושא שיקום ענף התיירות".

לפי תקנות הגבלת פעילות במרחב הציבורי או העסקי והוראות נוספות שאישרה הוועדה יבוטל מתווה התיירות. ההתקהלות במבנה שאינו תחת תו ירוק תהיה עד 50 אנשים. 

בנוסף, נקבעה הוראת מעבר לתיירים הנמצאים כעת בישראל שנכנסו אליה עד ל-28 בנובמבר, כך שהוראות שחלו על תיירים ערב תחילת התקנות ימשיכו לחול, בנוסף למגבלת ההתקהלות, עד ל-9 בדצמבר לכל המאוחר. 

לפי תיקון מס' 5 להכרזה על בידוד בפיקוח טכנולוגי, שטרם אושר, הנכנסים לישראל ממדינות אדומות יוכלו להשתחרר מבידוד החובה במלונית לבידוד בבית מגוריהם או מקום אחר העומד לרשותם בפיקוח טכנולוגי של אפליקציית ההסכמון. נכנס שלא עמד בתנאי הבידוד או סירב לשהות בבידוד תחת פיקוח טכנולוגי, ישהה במלונית בידוד מטעם המדינה.