מגדלנה אנדרסון נבחרה היום (שני) שוב בפרלמנט השבדי לאישה הראשונה בראשות הממשלה, חמישה ימים אחרי שנבחרה לראשונה רק כדי להתפטר אחרי פחות משמונה שעות בשל התפרקות הקואליציה על רקע הצבעת התקציב.

מחיאות כפיים סוערות פרצו באולם הריקסדג כאשר היו"ר אנדראס נורלן הכריז כי פחות ממחצית מ-349 הצירים הצביעו נגד המינוי ובכך אפשרו לאנדרסון לזכות שוב בתפקיד. 173 חברי פרלמנט הצביעו נגד אנדרסון, 101 תמכו ו-75 נמנעו.

אנדרסון, שתיכנס באופן רשמי לתפקידה מחר אחרי פגישה עם המלך קרל ה-16 גוסטב, אמורה להנהיג את ממשלת המיעוט של הסוציאל-דמוקרטים עד הבחירות הכלליות בספטמבר.

ביום רביעי שעבר, נבחרה אנדרסון בפעם הראשונה לראשות הממשלה, גם הפעם אחרי שלא הושג רוב של מחצית מחברי הפרלמנט נגד המינוי. אולם שעות ספורות לאחר מכן, אישר הפרלמנט את הצעת התקציב של מפלגות האופוזיציה מהימין - המתונים השמרנים, הדמוקרטים השבדים והדמוקרטים הנוצרים.

בעקבות זאת, החליטה מפלגת הירוקים לעזוב את הקואליציה מאחר שאינם מוכנים לפעול לפי התקציב של הימין. בשל כך, נאלצה אנדרסון להודיע על התפטרותה על אף שעדיין לא נכנסה רשמית לתפקיד. עם זאת, הירוקים הודיעו כי הם יתמכו במינוי המחודש שלה על אף שהם לא יחזרו לקואליציה.

אנדרסון (54) שימשה שרת האוצר בשבע השנים האחרונות ומוקדם יותר החודש נבחרה למנהיגת הסוציאל-דמוקרטים. היא מחליפה את סטפן לפבן, שכיהן מאז 2014, אולם ביוני האחרון הפך לראש הממשלה הראשון שמפסיד בהצבעת אי אמון. זמן קצר לאחר מכן, הוא נבחר מחדש ברוב דחוק של שני קולות, אולם הבהיר כי הוא מחויב להתפטר מתפקידו כדי לאפשר למחליף להכין את המפלגה לבחירות בספטמבר 2022.

על אף היותה מדינה שקידמה במשך שנים שוויון מגדרי, שבדיה היא האחרונה מבין מדינות סקנדינביה שבהן לא כיהנה אישה בתפקיד ראש הממשלה. בדנמרק, בפינלנד ובאיסלנד מכהנות כיום נשים בראשות הממשלה, בעוד שבנורבגיה כיהנה ארנה סולברג במשך שבע שנים עד שפינתה את מקומה בעקבות ההפסד בבחירות.