יש אחראי מרכזי אחד שצריך לתת את הדין על מה שהתרחש בכלא גלבוע שבצפון, ואני מתכוון למי שעמד בראש שירות בתי הסוהר בתקופה שבה "סרסרו בחיילות". תפקידו של נציב שירות בתי הסוהר אינו רק ליהנות משכר חודשי של 93,891 שקלים בתוספת רכב צמוד. התפקיד כולל אחריות על כל מה שנעשה בתוך בתי הכלא בישראל.

הדברים הקשים והחמורים שאמר הקצין פרדי בן שטרית, מפקד כלא גלבוע, לוועדת הבדיקה הממשלתית, שלפיהם היו מי ש"סרסרו בחיילות חובה" ו"סיפקו חיילות למחבלים לצרכים מיניים" כדי להשיג "שקט תעשייתי", אינם יכולים להישאר ללא תגובה. הטענה שנציבת שירות בתי הסוהר רב גונדר קטי פרי התכוונה להדיח את בן שטרית לאחר בריחת האסירים, וסימנה את בן שטרית לכאורה כמי שצריך לשלם מחיר אישי על הבריחה, איננה אומרת שהדברים הקשים שאומר בן שטרית אינם נכונים. התגובה שנמסרה מסביבתה של פרי מעידה על בהלה שאחזה בצמרת שירות בתי הסוהר. בתגובה הזדרזו בשב"ס לתקוף אישית את בן שטרית, בנימוק שדעתו לא הייתה מושמעת לולא התבקש להעיד בעניין הנוגע לתפקידו.

כמובן שיש פסול חמור בכך אם בן שטרית ידע ולא עשה דבר עם המידע שהיה ברשותו, עד מתן עדותו. אבל השאלה שמתבקשת היא: האם גם רב גונדר קטי פרי, או קודמיה בתפקיד, ידעו את מה שידע לכאורה מפקד הכלא, ולא עשו דבר עם המידע שהיה ברשותם? קשה שלא לגחך מתגובת סביבתה של הנציבה, שם נטען בכל הרצינות שאין לנציבות בתי הסוהר אלא להצטער על כך שהקצין "בחר לנצל באופן ציני את פגיעתן של נפגעות עבירה, שמנסות לשקם את חייהן, כדי להסיט את תשומת הלב מעדותו".

לקרוא את הדברים ולא להאמין. גוף ציבורי ממלכתי מאשים קצין בכיר בשירות בתי הסוהר בכך שחשף מידע חמור על מה שהתרחש בין כותלי אחד מבתי הסוהר, בנימוק ש"הוא מנצל באופן ציני את פגיעתן של נפגעות עבירה שמנסות לשקם את חייהן". העובדה שהקצין הבכיר חשף את הדברים החמורים רק לאחר שהתברר לו שהוא זה שאמור לשלם את המחיר על בריחת האסירים - היא מעשה חמור כשלעצמו. אבל אם המידע שנמסר לוועדת הבדיקה הוא נכון ומדויק, יש מי שצריך לתת את הדין על כך.

הוועדה לבדיקת בריחת האסירים הביטחוניים הודיעה שאין לה כוונה לבדוק את החשדות ל"סרסור בסוהרות", משום שלא ניתן לה בכתב המינוי מנדט לכך. אבל אין זה אומר שהדברים אינם צריכים להיבדק מיד וביסודיות. ח"כ צחי הנגבי, בעבר השר לביטחון הפנים, דרש לקבל תשובות לדברים הקשים והמטרידים שנאמרו בוועדה, והשר הנוכחי לביטחון הפנים עמר בר־לב הודיע שפנה בעניין ליועץ המשפטי לממשלה כדי לערוך בדיקה נוספת של הממצאים.

עניין אחר, שזכה ללא מעט כותרות וטופל דווקא במהירות וביסודיות, קשור לצה"ל. מדובר בחשיפה על ידי העיתון "מעריב" של מעלליו של סגן אלוף דן שרוני, מפקד בבית הספר לנהיגה בבה"ד 6, שנעצר בתחילת נובמבר בחשד לביצוע עבירות מין בחיילות ופגיעה בפרטיותן. הרמטכ"ל הודיע כי יפעל להדיח מיידית את הקצין מצה"ל. התנהלותו של רא"ל כוכבי היא דוגמה למנהיגות שחסרה בעת הזאת בשירות בתי הסוהר. בכך מיישם רא"ל כוכבי הלכה למעשה את האמירה של ראש הממשלה הראשון דוד בן־גוריון, שרשומה מעל כיסאו של הרמטכ"ל בחדר הישיבות במטה הכללי: "תדע כל אם עברייה כי הפקידה גורל בניה בידי מפקדים הראויים לכך". רא"ל כוכבי נותן כמפקד הצבא דוגמה אישית לפקודיו כיצד יש לנהוג במקרים כאלה, במהירות וללא כל השתהות.