חג החנוכה הוא הזדמנות להכין לא רק את הלביבות והסופגניות המסורתיות, אלא גם לפנק את בני הבית בדונאטס בציפויים מגוונים שאותם תבחרו לפי טעמכם. אפשר להכין את הדונאטס בגדלים שונים. 

מתכונים נוספים באתר הקולינרי של פסקל

דונאטס (צילום: פסקל פרץ-רובין)
דונאטס (צילום: פסקל פרץ-רובין)

דונאטס

החומרים (לכ־20־22 דונאטס בגודל קטן־בינוני):
1/2 2 כוסות קמח מנופה
1 כף גדושה שמרים יבשים
5 כפות סוכר
1 ביצה גדולה L
40 גרם חמאה בטמפרטורת החדר
1/2־3/4 כוס חלב בהתאם לספיגת הקמח
1 כף וודקה או ברנדי
קורט מלח
לטיגון: כ־1/2 1 ליטר שמן

לציפוי גנאש שוקולד:
100 מ"ל שמנת מתוקה
100 גרם שוקולד מריר

לציפוי סוכר צבעוני:
רויאל אייסינג (אבקה מוכנה שאפשר לקנות בחנויות המתמחות) מעורבבת עם צבע מאכל טבעי, לפי בחירתכם; או 100 גרם אבקת סוכר עם מעט מים חמים וכף חמאה מומסת. מוסיפים מעט צבע מאכל. מערבבים עד לקבלת בלילה חלקה.
לציפוי סוכר וקינמון:
1/2 כוס סוכר
1 כפית קינמון

לציפוי שוקולד לבן צבעוני:
200 גרם שוקולד לבן
צבע מאכל לשוקולד

לבזיקה ופיזור:
סוכריות צבעוניות, קוקוס, בוטנים גרוסים

דונאטס (צילום: פסקל פרץ-רובין)
דונאטס (צילום: פסקל פרץ-רובין)

אופן ההכנה:
1. שמים בקערת מערבל חשמלי את הקמח, השמרים והסוכר, ומערבבים בעזרת וו לישה תוך הוספת הביצה, החמאה והחלב בהדרגה. מערבלים ולשים במהירות בינונית, עד לקבלת בצק חלק ואחיד. מוסיפים את הברנדי/וודקה והמלח, ממשיכים ללוש במהירות בינונית במשך כ־10 דקות. מתקבל בצק אחיד ומעט דביק.
2. מעבירים את הבצק בידיים משומנות או מקומחות לקערה רחבה ומניחים להתפחה בטמפרטורת החדר עד הכפלת הנפח. אפשר להכניס ללילה במקרר.
3. מניחים את הבצק על משטח מקומח. מקמחים את הבצק ומרדדים לעובי של 1.5־2 ס"מ. קורצים דונאטס עם קורצן עגול בקוטר 8־10 ס"מ. קורצים במרכז כל עיגול חור של כ־2.5־3 ס"מ בעזרת חותכן או כוס קטנה. את כדורי הבצק ממרכז הדונאטס שומרים בצד להכנת סופגניות קטנטנות. מניחים כל דונאט על נייר חתוך מראש לריבוע. בדרך זו אפשר בקלות להעביר את הדונאטס לסיר הטיגון, והם ישמרו על צורתם העגולה והיפה. מכסים בעדינות ומתפיחים בטמפרטורת החדר עד הכפלת נפחם של הדונאטס.
4. מחממים בסיר רחב את השמן עד לטמפרטורה של 165 מעלות. אפשר להוסיף חתיכת גזר כדי לשמור על השמן. כאשר הדונאטס הכפילו את נפחם, והשמן הגיע לטמפרטורה הנכונה, מגיע זמן הטיגון. מניחים בזהירות בתוך השמן דונאט עם נייר אפייה ומוציאים בעדינות בעזרת מלקחיים את נייר האפייה מסיר הטיגון. מטגנים את הדונאטס על להבה נמוכה עד הזהבה. לאחר מכן הופכים ומטגנים מהצד השני גם עד הזהבה. מוציאים למסננת ניקוז או לנייר סופג. מצננים היטב.
5. לציפוי גנאש שוקולד: בקערית זכוכית מניחים את השוקולד המריר והשמנת המתוקה, ממיסים במיקרוגל בפולסים של 30 שניות עד המסה מלאה. מניחים בצד עד שהציפוי מתקרר לטמפרטורת החדר.
לציפוי סוכר צבעוני: שמים את אבקת הרויאל אייסינג בקערית ומכינים לפי הוראות ההכנה שרשומות על גב הקופסה, מוסיפים טיפה־שתיים מצבע המאכל ומערבבים. או מערבבים את אבקת הסוכר עם המים החמים, החמאה וצבע המאכל.
לציפוי סוכר וקינמון: מערבבים את הסוכר והקינמון יחד.
לציפוי שוקולד לבן צבעוני: בקערית מניחים שוקולד לבן וממיסים במיקרוגל בפולסים של 30 שניות עד המסה מלאה. מוסיפים צבע מאכל לשוקולד, מערבבים היטב ומניחים בצד עד שהשוקולד מגיע לטמפרטורת החדר.
טובלים את החלק העליון של כל דונאט בציפוי הנבחר, מסדרים על רשת לייבוש ומפזרים סוכריות/קוקוס/בוטנים.

דונאטס (צילום: פסקל פרץ-רובין)
דונאטס (צילום: פסקל פרץ-רובין)

טיפסקל - חמישה כללים לקבלת דונאטס מושלמים:

  1. לקבלת הפס הלבן בדונאטס חשוב לרדד את הבצק למלבן עבה.
  2. בצק הדונאטס חייב לתפוח היטב ולהכפיל את נפחו. אם לא תפח היטב, הבצק מתקבל כבד, דחוס ובצקי.
  3. הטיגון בשמן ייעשה בטמפרטורה של 165 עד 170 מעלות.
  4. כאשר מכינים את הציפויים, חשוב להקפיד שלא יהיו נוזליים מדי.
  5. הדונאטס חייבים להצטנן היטב ולהגיע לטמפרטורת החדר לפני שמצפים אותם. רק כך מקבלים ציפוי יפה ויציב שלא נוזל לצדדים.