"אף שאנחנו חברה ישראלית, יש לנו מיקוד גלובלי", אומר ערן פלג, אסטרטג ראשי בקלאריטי קפיטל (Clarity Capital). חברת ניהול ההשקעות, שמשרדיה ממוקמים בתל אביב ובניו יורק, נוסדה בשנת 2006 בידי טל קינן, דוד שטיינהרדט וג'יי פומרנץ' בשם KCPS, ראשי תיבות של השותפים המייסדים של המשרד. לשלושתם ניסיון של עשרות שנים בשווקים פיננסיים גלובליים. שמה הנוכחי של החברה משקף את מסירותה לספק בהירות למשקיעים שלה.

ערן פלג מסביר את המיקוד של החברה בשנותיה הראשונות. "במקור הרעיון היה להקים משרד בישראל שיהיה שער למוסדות ישראליים כשהם יתחילו להשקיע בחו"ל". פלג מציין כי בתחילה היה אסור למוסדות ישראליים להשקיע בחו"ל, ורוב התיקים הושקעו 100% בהשקעות ישראליות. לאחר הסרת המגבלות, מייסדי החברה, בעלי ניסיון פיננסי עולמי נרחב, ראו בכך הזדמנות לעזור למוסדות ישראליים להתחיל להשקיע ולגוון בהשקעות ברחבי העולם.

עם הזמן, המיקוד של קלאריטי קפיטל השתנה לשירותי ניהול הון וניהול השקעות למשקיעים פרטיים ומוסדייים ברחבי העולם. כיום החברה עובדת עם משפחות, יחידים, קרנות ומוסדות, מנהלת את תיקי ההשקעות שלהם ומייעצת להם בניהול ההון הפרטי וסיכונים. "המומחיות שלנו היא גלובלית", אומר פלג, "והלקוחות שלנו הם אנשים ומשפחות בעלי חשיבה גלובלית, בין אם הם ממוקמים בישראל ובין אם במקומות אחרים".

הוא מוסיף כי החברה עובדת עם לקוחות ברחבי העולם, כולל קנדים ואירופים, לא רק אמריקאים וישראלים. "יש לנו בסיס לקוחות עולמי", מציין פלג. לדבריו, רוב חברות ההשקעות בישראל מתמקדות יותר בשוק המקומי ופחות בזירה העולמית. לעומת זאת, קלאריטי, עם הצוות הוותיק שלה, המורכב מוותיקי התעשייה הפיננסית העולמית, היא גלובלית יותר.

בעוד מומחיותו של המשרד טמונה כמובן בתחום הפיננסי, אנשי קלאריטי קפיטל חייבים להשתמש במיומנות נוספת כאשר הם מדברים עם לקוחות פוטנציאליים וקיימים: הקשבה. "אנחנו מתחילים מערכת יחסים שתימשך שנים רבות, ויש לנו לקוחות שהיו איתנו מההתחלה. בדרך כלל הקשר הזה הוא רב־דורי", אומר פלג. "ולכן אנחנו צריכים להבין את הלקוחות שלנו. אנו מבינים את נסיבות החיים, למשל מהיבטים של מיהם בני המשפחה ומה סבילותם לסיכון. אנחנו מבררים איתם מהן דרישות ההכנסה ובוחנים את אופק ההשקעה, אם הוא לחמש שנים, עשר שנים או 15 שנים, ומה מצב המס של הלקוח ואם הוא משלם מס ישראלי, קנדי ​​או אמריקאי". 

"אנשים מבוגרים", אומר פלג, "עשויים לרצות לחיות מההכנסות שמתקבלות מתיק ההשקעות שלהם ואולי הם ייטו להיות שמרניים יותר. למשקיעים צעירים יותר, לעומת זאת, יש אופק השקעה ארוך וסבלנות רבה יותר לנטילת סיכונים. הם לרוב לא תלויים באותה מידה בכסף עבור הוצאות מחיה שוטפות כמו המבוגרים".

ערן פלג (צילום: מרק ישראל סלם)
ערן פלג (צילום: מרק ישראל סלם)


"כשאנחנו בונים תוכנית אסטרטגית ללקוחות, אנחנו לא מוגבלים למניות ואג"ח, ויכולים להשקיע בדברים רבים ושונים", אומר דוד בוטבול, מנהל ההשקעות הראשי של קלאריטי. "מההתחלה הייתה לנו אמונה חזקה בהשקעות אלטרנטיביות". 

בוטבול מציין כי יש שתי דרכים להסביר את המושג "השקעות אלטרנטיביות". דרך אחת היא על דרך השלילה. כלומר, כל דבר שהוא לא מניות, אג"ח או מזומן. הדרך השנייה היא להסביר מה נכלל במונח השקעות אלטרנטיביות, וזה נדל"ן, הון פרטי, קרנות גידור, חוב פרטי או סחורות כמו זהב. 

"השקעות אלטרנטיביות", הוא מסביר, "יכולות ליצור תשואות טובות יותר מאיגרות חוב, בייחוד בסביבה של היום, שבה שיעורי הריבית ותשואות האג"ח נמוכות מאוד, וזאת בסיכון נמוך יותר מזה הכרוך בהשקעה במניות. מצד שני, להשקעות אלטרנטיביות יש נזילות פחות גבוהה מאג"ח או ממניות, ואי אפשר למכור אותן במהירות כמו ניירות ערך הנסחרים בבורסה". 

בוטבול מוסיף כי חשוב לדון בהעדפות נזילות עם הלקוחות. ייתכן שחלק מהלקוחות יהיו מוכנים להשקיע בהשקעות לא נזילות כמו נדל"ן או קרנות השקעה פרטיות, שיכולות להניב תשואות גבוהות, אך ההמרה שלהן למזומן עשויה להימשך זמן רב יותר. "רוב הלקוחות שלנו", הוא אומר, "לא זקוקים לכל כך הרבה נזילות". 

בוטבול מצטט סקר שערך לאחרונה בנק ההשקעות הגלובלי גולדמן זקס. הסקר, שנערך בקרב הלקוחות העשירים ביותר של החברה, העלה כי השקעות אלטרנטיביות הן עד 45% מתיק ההשקעות שלהם.

"כמשרד עם שנים של ניסיון בהשקעות אלטרנטיביות, קלאריטי קפיטל מציעה יתרונות מובהקים בתחום זה", מסביר בוטבול. "בתחום ההשקעות האלטרנטיביות אתה לא יכול פשוט ללחוץ על כפתור במחשב ולהשקיע בקרן השקעות אלטרנטיביות. אתה יכול לרכוש בצורה כזו מניות, קרנות נאמנות או איגרות חוב בודדות, אבל זה לא כך בהשקעות אלטרנטיביות. 

"אנחנו מאמינים שצריך להשקיע בחלופות הנכונות, אבל לא כל ההשקעות האלטרנטיביות נולדו שוות. כדי להשקיע בתחום הזה, חייבת להיות גישה למקור, והגישה הזו נובעת רק ממערכות יחסים. יש לנו בקלאריטי קפיטל גישה וקשרים עם אותם מנהלי קרנות מצטיינים שאין לרבים אחרים". 

נקודה נוספת למחשבה שאותה מציין בוטבול היא גודל ההשקעה. "זה משהו שאנחנו מביאים ללקוחות שלנו. הם יכולים למשל להשקיע בקרן תשתיות מהשורה הראשונה בעולם עם סכום כסף קטן יחסית - דבר שהם לא היו מסוגלים לעשות בעצמם".

יתרה מכך, הניסיון המשמעותי של קלאריטי קפיטל בתחום זה - מבחינת יכולתה לעשות בדיקת נאותות ולפקח על השקעות אלו - הוא משמעותי. "צריך לדעת לדבר עם האנשים הנכונים ולהבין איך השקעות מסוג זה פועלות. זה משהו שרכשנו לאחר שנים רבות של ניסיון, של השקעות, מעקבים וגם של עשיית אקזיט מהשקעות מסוג זה".

לקלאריטי קפיטל יש שורשים בישראל, ופלג מציין שיש תחומי השקעה מסוימים שבהם ידה של ישראל על העליונה. "תחום אחד הוא השקעות הון סיכון, שבו ישראל היא ללא ספק מרכז של חדשנות טכנולוגית, ואנחנו רואים אקזיטים ויוניקרונס כל יום", הוא אומר. "נוסף לכך יש קרנות רבות ושונות שמתמקדות בתחומים ספציפיים בתוך האקוסיסטם הטכנולוגי כמו פינטק או אבטחת סייבר, שבה לישראל יש יתרונות יחודיים".

לדבריו, תחום השקעה מבטיח נוסף בישראל הוא קרנות גידור. אומנם בעולם לא הניבו קרנות הגידור ביצועים טובים בעשר השנים האחרונות, אבל קרנות ישראליות - תחום חדש יחסית בארץ - הצליחו לא מעט לאחרונה, והציגו ביצועים טובים יותר מהקרנות בעולם. פלג מייחס את הצלחת קרנות הגידור הישראליות למיעוט התחרות בתחום, בניגוד לשווקים הפיננסיים בעולם. "בחמש השנים האחרונות צמצמנו את החשיפה שלנו לקרנות גידור בעולם, אבל הגדלנו את החשיפה שלנו לקרנות גידור מקומיות בישראל", הוא אומר.

קלאריטי קפיטל מציעה מגוון רחב של שירותים ומוצרים, בהם ניהול הון פרטי, שירותי פמילי אופיס, קרנות גידור, תיקי חוב פרטי, השקעות בגישת אחריות חברתית וקרנות מוסדיות. החברה מפוקחת בידי הרשות לניירות ערך בישראל, רשות ניירות ערך בארה"ב והרשויות הקנדיות באונטריו ובקוויבק.

אודות קלאריטי קפיטל