בטקס שנערך היום (ראשון) סמוך לצומת ליקית שבנגב, נחתם ההסכם הזיכיון להקמתה של קריית המודיעין בין משרד הביטחון וחברת "שיכון ובינוי". ההסכם כולל מימון, תכנון, הקמה ותפעול של הבסיס לתקופה של 26 שנים. 

באירוע לקחו חלק בין היתר שר הביטחון בני גנץ, הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי, מנכ"ל משרד הביטחון אלוף (במיל') אמיר אשל, שר התרבות והספורט חילי טרופר, סגן שר הביטחון אלון שוסטר, ראש אמ"ן אלוף אהרון חליוה, ראשי רשויות בדרום, נציגי חברת "שיכון ובינוי" וד"ר אתי לוצאטו, יו״ר העמותה "ישראל למען הנגב".

מדובר בפרויקט הגדול ביותר במסגרת העברת בסיסי צה"ל לנגב, המוערך בכ-25 מיליארד שקלים. הקריה תאכלס כ-12 אלף חיילים וקצינים מיחידות איסוף, מודיעין, סייבר וטכנולוגיה, וכן את יחידות המטה של אגף המודיעין. האכלוס צפוי להסתיים בשנת 2028. בקרייה יפעל גם מערך ההדרכה של האגף, כאשר כל היחידות פרוסות היום באזורי ביקוש בגוש דן ובבסיס המרכזי בגלילות.

"צה"ל היה וממשיך להיות חלוץ בהפרחת הנגב ובחיזוק החברה הישראלית. ההסכם עליו חתמנו הוא עוד הוכחה לכך שצה"ל הוא חלק בלתי נפרד מהעם, בונה אותו ונבנה ממנו. זהו אתגר גדול והזדמנות גדולה למדינה, לחברה ולצה"ל. זה מיזם בקנה מידה לאומי, ולכן הממשלה כולה נרתמה לכך". אמר בטקס שר הביטחון, בני גנץ.

בני גנץ באירוע חתימת ההסכם להקמת קריית המודיעין בנגב (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
בני גנץ באירוע חתימת ההסכם להקמת קריית המודיעין בנגב (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)

הרמטכ"ל הוסיף: "היום אנחנו משלימים חלק נוסף במימוש החזון הלאומי והחזון של צה"ל לפיתוח הנגב. אנחנו רואים בכך הזדמנות כפולה - לשיפור היכולות של צה"ל ולחיזוק הנגב. המעבר דרומה חשוב ביותר ואיכות המודיעין של מדינת ישראל, גם היא חשובה ביותר, ולכן העיקרון שצריך להוביל הוא פיתוח הנגב לצד טיפוח האנשים המשרתים בנגב".

ראש עיריית באר שבע רוביק דנילוביץ' ציין כי "זהו יום היסטורי בו קבעה מדינת ישראל שהנגב יהפוך למרכז בינלאומי של ידע, טכנולוגיה וחדשנות. החתימה היום עם ׳שיכון ובינוי׳ על הקמת הקריה היא מימוש חזון בן גוריון". 

ד"ר אתי לוצאטו יו״ר העמותה "ישראל למען הנגב", אשר הובילה מאבק מול משרד הביטחון במשך שלוש שנים כדי שהפרויקט יצא לפועל, אמרה לאחר החתימה על ההסכם: "זה הרגע שלו חיכינו יותר משלוש שנים. זה הרגע שלמענו ניהלנו מאבק ציבורי עיקש ועקבי, גם כשהדבר חייב עתירה לבג"ץ. עם ישראל ייהנה מהמהלך הזה פעמיים: גם פינוי שטחי ענק יקרים בפי גלילות לבניה מאסיבית בשטח מהיקרים במדינה וגם תנופת פיתוח עצומה לנגב".

לדבריה, למרות החתימה המאבק שלנו רק מתחיל. עלינו להבטיח שהעבודות בהיקף העצום של הקמת בסיסי המודיעין והתקשוב בנגב יפרנסו את הקבלנים, היזמים והחברות בנגב. נעשה הכל שהכסף הרב שיושקע בפרויקט ענק זה יישאר בנגב, לפחות ברובו.