ברבדוס הפכה היום באופן רשמי לרפובליקה - והתנתקה משלטונה של המלכה אליזבת השנייה. מלכת בריטניה המשיכה לשמש כראש המדינה מאז שהאי הקריבי הקטן קיבל את עצמאותו בדיוק לפני 55 שנה. 


בדומה למושבות אחרות לשעבר, כדוגמת אוסטרליה, קנדה וג'מייקה, שהשאירו את מלכי בריטניה בתור השליטים שלהן גם אחרי עצמאותן, גם ברבדוס נותרה חלק מחבר העמים הבריטי. עם זאת, בשנה שעברה הודיעה ראש הממשלה מיטה מוטלי כי לרגל יום העצמאות ה־55 תהפוך המדינה לרפובליקה. 


הלילה התקיימה ההכרזה הרשמית על המעבר לרפובליקה בטקס חגיגי בכיכר הגיבורים בבירה ברידג'טאון, עם השבעתה של סנדרה מייסון, ששימשה כמושלת הכללית ונציגת המלכה באי, לתפקיד הנשיאה הראשונה בתולדות המדינה. 


אף שברבדוס נוטשת את הכתר הבריטי - המדינה הראשונה שנוקטת צעד זה לאחר כשלושה עשורים - יורש העצר הנסיך צ'רלס הגיע לביקור רשמי וזכה לקבלת פנים חמה, עם 21 מטחי תותחים. ההחלטה על ההתנתקות מהכתר האנגלי הגיעה על רקע ההפגנות הגזעיות של תנועת "חיים שחורים נחשבים" בשנה שעברה.

הנסיך צ'רלס בברבדוס (צילום: רויטרס)
הנסיך צ'רלס בברבדוס (צילום: רויטרס)

רובם של כ־300 אלף התושבים באי הם שחורים, צאצאים של עבדים אפריקאים שהובאו על ידי הבריטים במאה ה־17. המחאה שפרצה בארה"ב הגיעה גם לאי, עם קריאות להסיר את פסלו של האדמירל הוריישו נלסון ולקבל פיצויים מבריטניה על שנות העבדות. 


עם זאת, לא מעט תושבים הודו כי הם לא חושבים שהמעבר לרפובליקה ישפיע על חייהם, בעת שהם מתמודדים עם המשבר הכלכלי על רקע הקורונה והבעיות בשרשרת האספקה. "אני חושבת שכולם מוטרדים יותר ממצב הדולר ומה יהיה מחר, כאשר המחירים ממשיכים לעלות", אמרה לורי קלנדר, תושבת האי.