עד המדינה ויועצו של בנימין נתניהו לשעבר, ניר חפץ, התייצב היום (שלישי) פעם נוספת בבית המשפט המחוזי בירושלים, להמשך עדותו בעניין תיק 2000. 

כל העדכונים:

15:30: חפץ מספר בחקירה הנגדית שהושיבו רואה חשבון לבדוק את חשבון הבנק שלו, נציג הפרקליטות טוען: לא ידוע לנו על כך. במהלך החקירה ביקש חפץ לענות על מספר שאלות בדלתיים סגורות, העיתונאים הוצאו מהאולם וחפץ ממשיך בעדותו.

14:45: חפץ טען כי בחקירתו, ניסו לייצר לו מצג שווא שיגרום לו להחליף את עורכי דינו. "החוקרים אמרו לי: 'אלה עורכי הדין שלך, תראה איך הם מרוצים'". הוא הוסיף: "החוקרים היו מאוד קשים. עמדתי על כך שיקחו מה שהם רוצים שקשור לחקירות".

14:30: חפץ סיפר כי לאחר החקירה הראשונה נשאר במעצר, והוסיף: "זה היה לילה בלהות ללא שינה, אבל גם עם אירועים קשים".

14:27: חפץ סיפר לגבי חקירתו, כי הוא הוצא מחדר החקירה וגילה שאשתו הגיעה. הוצג וידיאו מחקירתו המקורית שם ביקשו החוקרים לקבל חתימה על הוצאת חומרים מהטלפון שלו, והוא הטיח בם: "יש לי חומרי צנעת הפרט שלא קשורים לעולמות האלו". כעת, בחקירה, אמר: "החוקרים רצו להיכנס לי לקרביים, ביקשתי שיעשו שימוש רק בחומרים הרלוונטיים לחקירה. היו לחצים כבדים שאחתום ואאפשר להם להעתיק את החומרים מהחשב, הבנתי שזה איום, שיפרקו לי את הפרטיות, לא היה צריך גאון גדול זה לא נאמר ברמזים".

14:14: עורך הדין בעז בן צור החל את חקירתו הנגדית של ניר חפץ, שטען: "האמצעים היו דרקוניים, לא דמיינתי שאמצעים כאלו יכולים להינקט בלי שום פרופורציה לחשדות עליהם נחקרתי".

13:58: לאחר סערה בבית המשפט, השופטים דחו את בקשת המדינה והחליטו להמשיך בדיון בפומביות. על כך הוסיפו כי אם במהלך החקירה יעלה חשש לפגיעה בפרטיות, ניתן יהיה בהחלטה נקודתית לשמוע בדלתיים סגורות. ראש הרכב חידדה את קיומו של צו איסור הפרסום, המחייב כל מי שנמצא באולם וכל מי שמחוצה לו.

13:08: כלי תקשורת שונים מעלים את התנגדותם לדיון בדלציים סגורות. בית המשפט יצא להפסקה להתייעצויות

12:53: הפרקליטות ביקשה מבית המשפט לקיים חלק מן הדיונים שעוסקים ב"תרגילי החקירה" שנעשו לעד המדינה לכאורה, בדלתיים סגורות. חפץ: "ברגע שייצא המידע הזה יהדהדו אותו. מעוניין להיות פתוח וגלוי עד הסוף, אבל בדלתיים סגורות. יש גבול למה שבן אדם יכול לשאת".

12:39: ההפסקה הסתיימה. החקירה הנגדית של ניר חפץ החלה, ראשון עלה עורך הדין בועז בן צור, המייצג את נתניהו.

11:50: הדיון יצא להפסקה.

11:36: התובע שאל באילו נושאים מילצ'ן ביקש להתערב, אלא שעורך הדין עמית חדד התנגד לכך, וטען: "זו שאלה מנחה". לבסוף השופטים קיבלו את ההתנגדות ולא אישרו את השמעת השיחה המבססת את השאלה.  

11:30: חפץ נשאל על מערכת היחסים בין נתניהו למוזס באותה תקופה, והשיב: "הוא היה בטוח שמוזס עומד מאחורי יאיר לפיד וגם מאחורי אחרים, שמעתי ממנו הרבה פעמים שמוזס מנסה להפיל אותו. כשניסיתי לחלוק את העמדה הזו, שמוזס לא בעל השפעה כמו שהוא מתאר אותו, הוא היה פוטר את זה בזלזול. אם יש אייטם של בן כספית שעבד 30 שנה במעריב, הוא היה אומר שזה נוני. כל דבר שהיה משמעותי, היה אומר שזה ארנון מוזס". 

11:20: חפץ נשאל על נסיונות המכירה של "ידיעות אחרונות" בתיווך מילצ'ן. לדבריו, כפי שהעיד בבית המשפט, בין השנים 2009-2010, טען כי נתניהו ביקש ממנו להתלוות אליו לנסיעה לברלין, לפגישה מול קבוצת תקשורת גדולה בגרמניה שאוהבת את ישראל. שם נפגש עם מנכ"ל הקבוצה, ד"א מתיאס דופנר. " שמעתי שנושא השיחה היה אפשרות שהקבוצה הזו תרכוש את ידיעות אחרונות וזה מאוד שימח אותי", ציין.

10:34: התובע ציטט את חפץ מתוך שיחה עם מילצ'ן – "'ידיעות אחרונות' זה שרה, כל הבעיה שביבי רוצה חסינות לשרה ויאיר". על כך, אמר חפץ בעדותו כעת: "כמו שאמרתי, כל המחלוקת הייתה על סיקור של ענייני בלפור ולא ענייני המדינה. נתניהו רצה חסינות, טען 'שסוחטים אותו' כשהתכוון לידיעות לסיקור משפחתו. שרה ובנימין נתניהו בכל הנושאים, בוודאי הקשורים לתקשורת ושרידותו בתפקיד, נאומים משמעותיים, כל נושא תקשורתי ופוליטי, המעורבות של שרה, הידיעה שלה בזמן אמת, השותפות שלה... נתניהו לא מחליט לפני שנועץ בה, ברמות קשות שקשה לתאר".

10:00: הדיון ב"חוק העמלות" שמילצ'ן העלה: התובע שאל את חפץ מדוע הצעה זו טובה יותר מהשפעה על תפוצת עיתון ישראל היום, וזה השיב: "חקיקה זה דבר גלוי, חיפשתי לברוח מהמיקום של אמצע קו האש". 

09:50: חפץ העיד כי מילצן העלה את הרעיון לפתור את בעיית העיתונים, על ידי כך שיחוקק חוק שיגביל את העמלות שגובים מכלי התקשורת על מפרסמים. משמע, "על כל שקל שהולך לפרסום ממשרד הפרסום 70% מגיע לכלי התקשורת בסופו של דבר. הגבלה בחקיקה בעניין הזה הטיב עם התקשורת ותחזק אותה", טען.

09:40: הוצגה תכתובת בין מילצ'ן לניר חפץ, לפיה האחרון צוטט כשאמר: "אני אבקש מנוני שקט מוחלט, דממה, נניח של עשרה ימים, עד אז אפגש עם שלדון (הבעלים של ישראל היום). חפץ טען בעדותו כי ארנון מילצ'ן אמר לו שנתניהו ביקש להעלות את התפוצה של ישראל היום מ-300 אלף למיליון. הוא אמר שהופתע מכך.

09:30: חפץ נשאל על תפוצת עיתונאי ישראל היום, שהגיעה כחלק מהשיח העוין בין נתניהו לנוני מוזס בעת התרחשות האירועים, וטען: "לא ניתן להגביר תפוצת עיתונים בכמות כזו בהינף יד". 

09:20: חפץ נשאל על היחס של משפחת נתניהו לפרסומים הביקורתיים בעיתון "ידיעות אחרונות". זה השיב: "זה היה העיסוק הכי קשה ויצרי".

09:13: ניר חפץ התייחס לשיח בין ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, לאחר שאיים להגביר את תפוצת העיתון ישראל היום. "הסברתי אתמול, חלק משמעותי מהאש בין ישראל היום לבין קבוצת ידיעות ונתניהו בתוך זה, הייתה סביב כמות הגיליונות בסוף השבוע. החשש שלי היה שבתוך המלחמה, שהלהבות היו בה מאוד גבוהות, שנתניהו יטען שסוחטים אותו והיה לי חשש שהדבר יהווה טיעון שוק בענף  פרינט".

09:10: הוצגו תכתובות שיחות בין חפץ לבין איש העסקים ארנון מילצ'ן, שעל פי עדותו של זה, שימש מילצ'ן לכאורה כמתווך בין חפץ למוזס וחפץ אף טען שהוא הופתע לשמוע ממליצן שנתניהו ביקש דווקא להרים את התפוצה.

ניר חפץ ביום השני לעדותו (צילום: ראובן קסטרו, וואלה!)
ניר חפץ ביום השני לעדותו (צילום: ראובן קסטרו, וואלה!)

כזכור, אתמול חזר חפץ לדוכן העדים וחתם את החקירה הראשית שלו בתיק 4000 (בזק־וואלה!). בהמשך, התמקדו בחקירה הראשית בתיק 2000 ("ידיעות אחרונות") ותיק 1000 (המתנות). חפץ סיפר על תרגיל החקירה שעבר במהלך מעצרו ואמר: "היו לחצים פיזיים וגם אחרים שהלכו והתגברו לממדים מפלצתיים. אני ניתקתי את עצמי. החלטתי שאני לא כשיר לקבל החלטה כמו רובוט. עשיתי מה שאמר לי עורך הדין, אבל בשבוע השני למעצר השיקולים שלי היו רציונליים".

"אין לי ספק שההצטברות של הלחצים האלו והתנאים השפיעו על התשישות והלך הרוח. אתה חשוף רק לחוקרים ועורך הדין. לכל דבר יכולה להיות השפעה. אם אתה שואל ספציפית לגבי תרגיל החקירה שעשו לי, הוא לא היווה שיקול בקבלת ההחלטה שלי", הוסיף. 

עם זאת הדגיש חפץ: "באופן מוחלט, גרסתי לאחר חתימה היא אמת. אני לוקח אחריות על המקומות שבהם טעיתי וחציתי קווים. יש לי מחויבות מוחלטת לעזור להגיע לחקר האמת. שום אג'נדה. זו גם דרישה של ילדיי שאעשה את זה. לא משנה מה יהיה המחיר".


במהלך עדותו אמר: "לא ראיתי את עצמי כמתווך לשוחד, זה נראה מופרך לחלוטין. מה שהטריד אותי (היה) משפט אחד שאמר לי עו"ד קוסטליץ, שהבעיה המרכזית היא נושא השיבוש, אבל שעבירת השיבוש יכולה להקרין על הנושא העיקרי של התיק...  "הוא אמר שתוך יומיים־שלושה אני אשוחרר. הוא המליץ לי ללכת הביתה להתרחק, הוא אמר גם 'בעוד חודש הם ירצו אותך עד מדינה'. הוא המליץ להביא את אילן סופר ממשרדו. אילן סופר הגיע ביום שישי בבוקר, שניהם היו ממשרד גולדפרב, אילן חשב שיש מומנטום שרשויות האכיפה להוטות, וכדאי להיכנס למשא ומתן". 


בשלב זה עצר חפץ את עדותו בדמעות, והשופטים הציעו לצאת לחמש דקות הפסקה כדי לאפשר לו להירגע ולהמשיך בעדותו. בהמשך התמקדו התובעים בחקירה הראשית בתיק 2000 ("ידיעות אחרונות") ותיק 1000 (המתנות). חפץ סיפר שהתבקש על ידי בנימין נתניהו להגיע באופן פיזי למשרדו של ארנון מוזס בדצמבר 2009, והוסיף כי שרה נתניהו אמרה שצריך להגיד למוזס כי נתניהו יכול להוריד או למתן את תפוצת "ישראל היום".  לדבריו של חפץ, הוא כתב את בקשותיה