"ייתכן שתהיה ירידה בחיסוניות": התפשטות זן האומיקרון של נגיף הקורונה בישראל מעלה את החשש מהתפרצות גדולה של תחלואה, כפי שנצפתה בחודשיים האחרונים עם גילוי של ווריאנט הדלתא בארץ. על כך שוחח הבוקר (שלישי) ד"ר ארז און, מנהל המרכז הרפואי פדה-פוריה עם ליאת רון ברדיו צפון 104.5FM, וקרא לגלות איפוק, ולהמשיך ולהתחסן נגד הנגיף.

בראש ובראשונה - האם הווריאנט החדש באמת מדביק ומסוכן יותר מהמוטציות הקודמות של הקורונה? און הרגיע: "אנחנו לא יודעים ואף אחד לא יודע, ועם כל הכבוד גם לשני המנכ"לים (מודרנה ופייזר - ד.ב) - גם הם לא יודעים. לכן אנחנו צריכים את הסבלנות ואת הסובלנות כדי לעשות את הניסויים הדרושים, וכדי להבין כמה באמת הווריאנט החדש עמיד או רגיש לחיסונים שלהם. אנחנו צריכים את הזמן הזה, אנחנו יכולים לעסוק בספקולציות, אבל אין כמו המדע. הניחושים, כמו שידענו בקורונה, לא תופסים. אנחנו צריכים תמיד לחכות לתוצאות המדעיות". 

און סבור שיש צורך לחכות שבועיים כדי לקבל את המידע הרלוונטי לגבי הווריאנט החדש. "לא להשתגע, לא פאניקה ולא היסטריה, ולהיות זהירים ושקולים. אם אפשר לדחות נסיעה לחו"ל - בהחלט הייתי דוחה נסיעה שהיא לא חיונית. פחות להצטרף להתקהלויות גדולות מאוד, להמשיך להשתמש במסיכה ובעיקר בעיקר להמשיך בחיסונים".

"אני מאוד מודאג מהמגמה של ההמתנה לחיסון בגלל שיש וריאנט חדש וצריך לחכות לנתונים" הוסיף און. "זו תפיסה מאוד לא נכונה ולקויה, צריך להמשיך להתחסן. ככל הסיכויים, הווריאנט החדש יהיה רגיש לחיסון, אבל ייתכן שתהיה ירידה בחיסוניות. החיסון הוא הדבר הכי טוב שיש לנו כרגע". 

קורונה בישראל  (צילום: אוליבייר פיטוסי, פלאש 90)
קורונה בישראל (צילום: אוליבייר פיטוסי, פלאש 90)

הרופא התייחס גם להצהרות של ארגון הבריאות העולמי שהזהיר מפני האומיקרון: "אני לא הייתי מגדיר את זה כלחץ, הייתי מגדיר את זה כהתראה, כאיזשהי הרמת דגל - 'שימו לב, יש משהו חדש, וצריך ללמוד אותו וכך לדעת איך להתמודד איתו'. אנחנו לא יודעים עד כמה הוא יותר מדבק. יש ידיעות ראשוניות שאומרות שייתכן שהוא יותר מדבק מווריאנט הדלתא שהיום נפוץ בכל העולם. אין כרגע עדויות שהוא גורם למחלה יותר קשה".

לסיכום, שיתף בפרט משמח על המרכז הרפואי אותו הוא מנהל: "לשמחתנו אנחנו הולכים ומצמצמים את מחלקות הקורונה אצלנו. אין לנו מושג כמה זמן זה יימשך, אנחנו בהחלט מוכנים בכל רגע להתרחבות. כמו שאנחנו יודעים גם כשיש חלילה התפשטות, בתי החולים מרגישים את התוצאה באיזשהו עיכוב של שבועיים-שלושה לאחר ההתפרצות. יש איזשהי עלייה במקדם ההדבקה גם בלי האומיקרון, וגם לכך צריך לשים לב".