סימון ורטוז'נסקי, אחיו של עומרי גורן המואשם בריגול בבית של שר הביטחון בני גנץ, שוחח היום (שלישי) עם עם איש 103fm, נדב רוזמן והתייחס לסערה. "כל אדם בר דעת יכול להבין שאם אדם עובד אצל אדם מאובטח במשך שלוש שנים, הוא לא היה יכול לעשות משהו לפני. הוא עם ראש הכתפיים, הוא לא טמבל כמו שמנסים לצייר אותו.

"בגילו צעיר הוא היה יכול לעשות דברים משמעותיים בחייו, הוא בחר בדרך אחרת. אין לו שום דבר נגד המדינה, הוא סך הכל עשה זאת ממוטיב כספית. שבועיים לפי המקרה הוא פתאום נעלם, לא הצלחתי להבין למה הוא לא עונה. ראיתי שהוא זקוק לעזרה, אני מכיר אותו, הוא לא היה איתנו בקשר שנה והוא היה נשמע רעוע בטלפון", אמר. 

לדבריו, "ניסיתי להסביר לו שתיהיה לו התחלה חדשה, לו ולאשתו,  התחלה לילדים. ראיתי שהוא כל הזמן מדבר על עניין הכספי, שקשה לו ושהם לא מצליחים לעמוד על הרגליים, החובות נצברים. ראיתי את המצוקה בה הוא נמצא. אני מכיר את אח שלי, אני מוכן לחתום על זה קבל עם ועדה שאחי לעולם לא יהיה מרגל. אם היית פוגש אותו, היית מבין שכל מה שהוא עשה בחייו היה כדי להביא כסף קל, יש לו את הבעיה הזאת, הוא אוהב כסף קל והוא חושב שזה הפתרון הכי נורמלי ומהיר זה כסף קל".

"זה מה שהוא רצה לעשות הפעם, לעשות עקיצה על בחור בטלגרם, הוא לא תיאר לעצמו שמדובר באיראני. הוא בעצמו בהלם. דיברתי עם אשתו, שנינו הסכמנו שאנו יודעים למה הוא עשה את זה. המשפחה שלי עוזרת לה, יש לה שלושה ילדים", טען.

בהמשך, שיתף ורטוז'נסקי על ילדותם המשותפת וסיפר כי לא הייתה להם תמיכה מההורים. "אני מאמין שאם היו מטפלים בעומרי ביותר תשומת לב מאשר לזרוק אותו בבית סוהר בגיל 22, זה הכי קל. המערכת המשפטית יש לי פה מלא עליה. יש לו ראש מבריק. אם הייתי יודע שאחי עשה את זה במתכוון, אני יודע מאיזה מקום הוא עשה את זה".

לדבריו, "לא היה לו כסף, הוא חשב שהוא יכול להוכיח שהוא עובד אצל האישיות הזאת ולשלוח תמונות שהוא שם ולקבל את הכסף, הוא תמיד חושב שהוא יעשה את המיליון אך לא בצורה חוקית. הוא חושב שהוא ימצא את המושיע שלו. הוא עשה טעות של טירון, הוא לא חשב באותו רגע, ואני מאמין לכל מילה של עורך הדין שלו שאמר שלא ידע שזה ייגרר לפה, הוא אמר לי שהילדים שלו זה הדבר הכי חשוב בחיים ושהוא לא מוכן להפסיד אותם עבור שום סכום".

"כשאנשים יתחילו להבין את כל התמונה, הכל יסתדר"

כמו כן, אחיו של גורן הדגיש כי הפעולה היא שטות שהסתבכה. "עומרי ניסה לעמוד על הרגליים, היה לו שלוש שנים לעשות משהו אצל גנץ, אתה יודע אילו דברים הוא היה יכול לעשות עם הראש שלו? אני מכיר את המהות של עומרי ויודע שזה ממצוקה כלכלית. הוא עשה שטות, והכי כואב לי שמנסים לצייר אותו כמרגל". 

"עומרי מרגל?, כן הוא עושה מעשים רעים, אבל במהות שלו הוא בן אדם טוב. הוא לעולם לא יעשה את זה למדינה, לא בשביל שום דבר. עומרי לא ניסה לרגל, הוא בסך הכל עשה שטות שאני מאמין שהרבה אנשים עושים רק שהם לא עובדים אצל בני גנץ. הוא יצא דובר אמת בשלוש בדיקות פוליגרף ואין לו אפילו צד פוליטי.  אני מבין שהשב"כ עשה פדיחה ורצו להפנות את האש אליו, אך כשאנשים יתחילו להבין את כל התמונה, הכל יסתדר", סיכם. 

ביתו של גנץ (צילום: ראובן קסטרו, וואלה!)
ביתו של גנץ (צילום: ראובן קסטרו, וואלה!)

 כזכור, בכתב האישום שהוגש נגד עומרי גורן נטען כי הנאשם שעבד במשק בית בביתו של שר הביטחון, בני גנץ, הציע לנציג קבוצת הפצחנים Black Shadow, המזוהה עם איראן, לשתול "תולעת" במחשבו של השר. צוין כי לגורן עבר פלילי, כאשר הורשע חמש פעמים בין השנים 2002 ל-2013 ב-14 תיקים, בהם שני אירועי שוד בנק, התפרצויות לבתים ועוד, ונדון לארבעה מאסרים בכלא.

על מנת להוכיח את יכולותיו, במהלך החודש צילם גורן מספר פריטים בביתו של השר ושלח לנציג הקבוצה בטלגרם. בין הפריטים שצולמו: שולחן עבודה, מחשבים, טלפון, טאבלט, קופסה ועליה תווית ובה פרטי שיוך צה"ליים ומספרים סידוריים, מארז ועליו מדבקה ובה כתובת IP, כספת סגורה ומכונת גריסה, מזכרות צבאיות שניתנו לשר בתפקידו הקודם כרמטכ"ל, תמונות ממוסגרות של השר ובני משפחתו, חשבון תשלום ארנונה של השר ועוד. לאחר מכן, מחק גורן את כלל ההתכתבויות מהטלגרם, וכן את התמונות ממכשיר הטלפון שלו.

בהמשך, הודו בשב"כ בשיחה עם "מעריב" כי היה כשל בקליטתו. "בתהליך שבוצע היה כשל בעבודת הפרט, שהיה צריך להיות מאותר עוד קודם לכן ולא לאפשר לאדם כזה לעבוד בסביבתו הקרובה של שר הביטחון", אמרו.

עוד ציינו הגורמים כי לאור האירוע הם מבצעים כעת בחינה מחדש של תהליכי האבחון הביטחוני סביב בעלי תפקידים הקרובים לאישים מאובטחים. כמו כן, אמרו הגורמים כי כבר הופקו לקחים לביצוע. בנוסף, נאמר כי יגובשו נהלים חדשים ותורת עבודה חדשה, שייתנו מענה אל מול רמת האיום ופוטנציאל הנזק. 

סייעה בהכנת האייטם: מיכל קדוש, 103fm