סימה שיין, ראש תוכנית איראן במכון למחקרי בטחון לאומי, שוחחה היום (שלישי) עם בן כספית ואריה אלדד בתוכניתם ב-103FM על שיחות הגרעין שהתחדשו השבוע בווינה והעריכה כיצד המצב צפוי להתפתח. 

בפתח דבריה אמרה שיין: "לצערי אין לי משהו אופטימי, אנחנו בסיטואציה מאוד מורכבת. כמעט כל האופציות פחות טובות לישראל, וכשאנו מסתכלים על מה יכול להיות - האיראנים הגיעו עם משלחת כלכלית והמסר מאוד ברור, אנו באנו לדבר על הסרת סנקציות. אנחנו נשארנו בהסכם תמיד, הבעיה היא ארה"ב שיצאה מההסכם".

"אני חושבת שהאיראנים באו כדי למשוך זמן, ולא בטוחה שכדי לפוצץ מתקן גרעיני. האיראנים מאוד זהירים והם מבינים את המשמעויות, וצריך לזכור שכדי להגיע לשלב של פיצוץ גרעיני, הם צריכים לעשות עוד שלבים, והם לא יכולים להיות בטוחים שיצליחו לעשות זאת בחשאי, והם בכל זאת נזהרים. אני גם לא בטוחה שהם רוצים את הפיצוץ, יכול להיות שהם רוצים להיות מדינת סף אבל ממש על הסף, כלומר במצב שיש להם את כל הקומפוננטים, הם צריכים שלושה שבועות לפצצה. הם מתקרבים לשם".

על הקרבה לפצצה: "כל אין ספק שהאיראנים נמצאים במקום הכי קרוב ובמקום הרבה יותר קרוב מהיכן שהם היו מלפני החתימה על הסכם הגרעין. כתבנו שהרעיון לצאת מההסכם לא טוב כי אין ביטחון שהלחץ הכלכלי יביא את איראן לשנות את מדיניותה. זו הייתה טעות אסטרטגית לא קטנה. טראמפ הגיע עם הרעיון לצאת מההסכם אך הייתה לכך תרומה ישראלית. הייתה הערכה מוטעית שאיראן תשנה את התנהגותה, זו הייתה טעות גדולה מאוד. בינתיים המשטר תקיף, יודע איך להתמודד ולא בוחל באמצעים כולל להרוג". 

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל קדוש, 103fm