ההבהוב הזה חולף בחדשות כבדרך אגב שגרתי: מתנחלים מחבלים בכרמים ובנטיעות של פלסטינים ומחוללים מהומות בירושלים תוך גרימת נזקים לרכוש ופגיעה בשוטרים. הממשלה, כוחות הביטחון ומערכת אכיפת החוק חסרי אונים ולפעמים אפילו נדמה שמשתפים פעולה עם הפורעים. מדובר בגזענות בחסדי שמיא ובחסות החוק, ויש לה הדהוד חיובי בקרב ציבורים לא מעטים.

לאחרונה, כאשר לחלק מהעם האמריקאי נמאס מגזענות אלימה, עמד בית המשפט בארצות הברית לצד הדמוקרטיה, ובגדול. שלושה גברים לבנים בג'ורג'יה הורשעו ברצח צעיר שחור וצפויים לשבת בכלא שנים ארוכות, וארגוני עליונות לבנה ספגו קנס של מיליונים.

לפני כארבע שנים נאספו כמה ארגוני ימין קיצוני בארצות הברית לעצרת איחוד ומחאה בעיירה שרלוטסוויל. על הדרך מחו על הסרת פסלים ואנדרטאות לזכר קונפדרציית המדינות של אמריקה, שתמכו בעבדות. הסתבר שגם אחרי 150 שנה גחלי אותה מלחמה עדיין לוחשות, והסרת פסל גנרל דרומי בפארק הציתה מהומה בעיירה. בין השאר נאמר בעצרת הימין כי "היהודים הורסים את העולם המערבי". דמויות המופת של המפגינים היו דונלד טראמפ ואחריו אדולף היטלר. בהמשך נערך שם מצעד בהשתתפות פעילים ניאו־נאצים שלווה באירועים אלימים עד שמפגין לבן קיצוני האיץ את מכוניתו אל עבר מפגינים בהפגנת הנגד, הרג אישה ופצע כ־20. עיריית שרלוטסוויל תבעה את ארגוני הימין שהקימו את העצרת, וחבר מושבעים הטיל עליהם קנס בסך 26 מיליון דולר.

בישראל, לא רק שלא הגענו למקום שבו נשפטים אנשים לחומרה על גזענות – אצלנו גם מקדשים רוצחים גזענים כמו המחבל ברוך גולדשטיין, שזכה לאנדרטה, שנהרסה בהמשך על ידי המדינה, ושמעריציו מכהנים בכנסת. בפברואר 1994 רצח גולדשטיין 29 מתפללים ופצע כ־100 במערת המכפלה. הוא נקבר בפארק מאיר כהנא בחברון ואחוזת הקבר הפכה לאתר עלייה לרגל. בג"ץ סילק את סממני הפאר והותיר את הכתובת על המצבה: "נקי כפיים ובר לבב. נרצח על קידוש השם". וכך, בעוד האמריקאים מסירים את פסלי מנהיגי הדרום, בישראל הוקם פארק כהנא.