נשיא התאחדות המלונות, שר המשפטים לשעבר אבי ניסנקורן, שוחח היום (רביעי) עם ענת דוידוב ב-103FM על מנת להסביר את היקף הנזקים שסופג בימים אלו ענף המלונאות, עקב ההגבלות החדשות שהגיעו עם הופעת זן האומיקרון של נגיף הקורונה. ניסנקורן הסביר כי המצב הנוכחי הוא "משברי, התיירות הנכנסת מעולם לא הייתה במצב כזה".

על פי דבריו של ניסנקורן, אומדן הנזקים עומד כעת על "חצי מיליארד שקל בחודש, וזה ממוקד במלונות התיירות הנכנסת. עד שהתחילו לראות קצה של תקווה בראשון בנובמבר. אני אומר קצה כי זה עדיין היה מתווה מאוד מורכב וקשה, אבל עדיין ראו זרימה. ביום אחד כל בית מלון קיבל מאות ביטולים וזה גם ביטולים קדימה לרבעון הראשון של 2022".

אילת בתי מלון מרינה (צילום: פלאש 90)
אילת בתי מלון מרינה (צילום: פלאש 90)

בנוסף לנזקים אלו, הוא ציין כי להגבלות החדשות היו השפעות מידיות על היקף ההזמנות: "אם בתי מלון התפוסה הייתה 30% במקרה הטוב עכשיו היא צנחה לגמרי. באמצע השבוע אין כמעט תפוסה ובסופי שבוע יש קצת. יש פה 20 אלף עובדים שעובדים בענף ואי אפשר לשאת את העלויות האלו כשאין תפוסה באמצע השבוע. יש הוצאות כמו שכירות וארנונה - זו סיטואציה שגוררים את בתי המלון לסגירה וזה קשה מאוד לערים שמושתתות על תיירות נכנסת".

נשיא התאחדות המלונות טען כי הפיצויים אותם הם מבקשים, מיועדים רק למלונות שנפגעו מהיעדר תיירות נכנסת: "לאילת לא נבקש פיצוי. אנחנו חושבים שבמקום שאפשר להתפרנס ולקנות שוהים, תיירים או אזרחים ישראלים, שנופשים אז בוודאי שלא צריך. יש נוסחת מענק שצריך ליישם אותה. העובדה שזה לא ייושם, מיוני 21, זה מחדל גדול מאוד. צריך להתחיל ליישם את זה - זה 1000 שקלים בחודש על חדר במקומות שלא מאיישים את החדרים. אחר כך צריך לדבר על מתווה של הלוואות בערבות מדינה, מלון שבנוי על שכירות, ארנונה ועובדים לא ישרוד בלי מתווה של נזילות תזרימית. צריך לתקן את הנזילות הזו דרך מתווה מענק והלוואות בערבות המדינה".

"הדבר הכי חשוב זה להחזיר את התיירות הנכנסת כמה שיותר מהר. גם כשעושים הגבלות הן צריכות להיות סבירות ולהתכתב עם המציאות הכלכלית. נכון שהבריאות היא מעל הכול זה ברור לכולם אבל לא צריך להיגרר לקיצוניות", הצהיר ניסנקורן.

עוד הוא הוסיף כי למרות המצב הבריאותי בישראל, ענף התיירות לא יכול לספוג כל כך הרבה: "בבריאות צריך להיזהר אבל אי אפשר לשגע את ענף המלונאות. פתחו עם המון הגבלות והסגירה ההרמטית הזו. אני לא רוצה לבוא בביקורת, תפקידי כרגע הוא המלונאות. הבריאות מעל הכול זה ברור, אני לא בא בביקורת לראש הממשלה על זה, והפתרון היחיד הוא החיסונים. זה הוכח בשנתיים האחרונות".

"סגר של נתב"ג אף פעם לא עזר במניעת התפרצות המחלה. לצד זה, אי אפשר לבוא ולייצר מצב שהענף לא יעבוד בלי פתרון מידי בסופו של דבר ההשפעה של החיסונים היא גלובלית, אנחנו צריכים להגיע למצב עם תמריצים כדי שאנשים יתחסנו. אין דרך אחרת למנוע את התפרצות המגפה הזו, וכשהיא מתפרצת היא משפיעה על כולם", הוא הוסיף.

לאחר מכן, שר המשפטים לשעבר התייחס לנושא העברת התקציב לשנים 2022-2021 בכנסת ואמר: " זה מפליא שאנחנו כל כך מברכים על העברת תקציב שחוק יסוד התקציב מחייב להעביר אותו פעם בשנה. אבל זה המחדל שהיה, ראש הממשלה הקודם לא רצה להעביר תקציב מסיבות שהן אישיות, וטוב שהוא עבר - הוא חיוני, מדינה לא יכולה לחיות בלי תקציב".

"העלאת גיל הפרישה זה משהו שדיברנו עליו הרבה שנים. תוחלת החיים עלתה ולא הייתה ברירה. בסופו של דבר אי אפשר לא להעלות את גיל הפרישה שתוחלת החיים עולה. לגבי ביטול האג"ח אני מאוד מקווה שזה יחזיק מעמד לאורך השנים, זה בסופו של דבר אחד הדברים הדרמטיים שמייצבים את הפניה של כל אחד מאתנו. לכל אחד יש דעות אחרות, החשיבות של העברת התקציב היא עצם ההעברה. יש בו דברים יותר טובים ודברים פחות טובים, כמכלול הוא תקציב טוב. אני חושב שתקציב הבריאות הוא טוב מאוד. צריך לראות את המכלול כמכלול - זה תקציב חשוב מאוד", סיכם ניסנקורן.

השתתפה בהכנת הכתבה: שני רומנו, 103FM