ראש הממשלה נפתלי בנט הכריז היום (רביעי) כי היחידה המשטרתית ללוחמה בטרור (ימ"מ) תוגדר מעתה יחידה הלאומית למאבק בטרור. במשטרה ניסו לאורך השנים לייחד את היחידה המשטרתית ללוחמה בטרור (ימ"מ) כיחידה עילית לאומית, לרבות פניות מצידו של המפכ"ל שבתאי בעת שכיהן כמפקד משמר הגבול (מג"ב).

ראש הממשלה נפתלי בנט יחד עם השר לביטחון פנים עמר בר לב והמפכ"ל יעקב שבתאי הובילו את המהלך, והיום נרשמה לראשונה היסטוריה שעה שהימ"מ הוכרזה כיחידה המשטרתית הלאומית להשתלטות וחילוץ בני ערובה וללוחמה בטרור. ראש הממשלה אמר בטקס ההסמכה כי "המטרה היא שהימ"מ תהיה היחידה הטובה בעולם ללוחמה בטרור".

ההחלטה נסמכת על עבודת מטה שהוביל המטה לביטחון לאומי (מל"ל) בשנים האחרונות, אשר המליצה על קידום המהלך. בהתאם, יוקצו 10 מיליון ש"ח מתקציב משרד רה"מ בשנת 2022 לחיזוק היחידה, עיבוי המערך הלוחם, הגדלת כח האדם ושדרוג הכשירות המבצעית, בדגש על אמצעי לחימה ותשתיות האימונים.


בנט ולוחמי הימ''מ (צילום: קובי גדעון, לע''מ)
בנט ולוחמי הימ''מ (צילום: קובי גדעון, לע''מ)

גורמים במשטרה ציינו "זהו סוג של יום חג מבחינת משטרת ישראל ומשמר הגבול בעקבות ההחלטה להכריז על הימ"מ כיחידה לאומית זוהי היסטוריה" ומוסיפים  "כבר שנים שהימ"מ הפכה לחוד החנית בכל הקשור ללוחמה בטרור והיום היא אבן שואבת ידע   אמצעים ויכולות ברמה הבינלאומית מבחינת המדינות שאנחנו קשורים איתן".  

לדבריהם, מדובר ביחידה שמורכבת מלוחמי צה"ל וחתך הגילאים הוא גבוה וגם המפקדים משרתים ביחידה למעלה מ-10 שנים וזה מה שהופך אותה ליחידה מובחרת עם ניסיון עשיר. מפכ"ל המשטרה שהימ"מ תישאר תחת פיקודו על אף ההכרזה עליה כיחידה לאומית בירך את ראש הממשלה והשר לביטחון פנים שגילו אומץ והבינו את חשיבות העניין שהיה מונח על השולחן כבר זמן רב. 

מבחינת היחידה המשמעות היא הגדלת סל האמצעים של היחידה עם זה בבחינת משאבים, תקנים, טכנולוגיות חדישות וכל מה שקשור. גורמים במשטרה הוסיפו כי לוחמי הימ"מ זמינים לכל אירוע בכל תרחיש ובכל מקום. לגבי ההשוואה עם סיירת מטכ"ל ציינו אותם גורמים. "בשנים האחרונות לא היה ויכוח וכבודה של סיירת מטכ"ל במקומה מונח אלא שלימ"מ יש יתרון מוכח וברור מבחינת היכולות בתחום הלוחמה בטרור".

המפכ''ל עם לוחמי הימ''מ (צילום: דוברות המשטרה)
המפכ''ל עם לוחמי הימ''מ (צילום: דוברות המשטרה)

נציין כי הימ"מ הוקמה בשנת 1974 לאחר אירוע מעלות בו נרצחו 24 תלמידים. ועדת חורב שהוקמה בעקבות האירוע הגדירה את תחומי האחריות של זרועות המדינה ואת החלוקה בין צה"ל למשטרה. המשטרה קיבלה אחריות לביטחון הפנים של מדינת ישראל והמשימה להקמה של יחידה משטרתית מיוחדת הוטלה על משמר הגבול. 

כבר בשנים הראשונות פעלה היחידה באופן במצעי אל מול אירועי טרור בארץ בין היתר פיגוע בשנת 1978 בכביש החוף ובשנת 1979 מעצר אסירים שברחו מכלא רמלה. במהלך מלחמת שלום הגליל ביוני 82' ובהמשך עם פרוץ האינתיפאדה הראשונה, בשנת 87', פעלה היחידה באין ספור פעילויות בארץ ובלבנון ובעקבות כך גברה המודעות בקרב מקבלי ההחלטות במדינה לנחיצותה של הימ"מ. בשנים האלה התחזק מאוד שיתוף הפעולה עם שירות הביטחון הכללי. 


בשנת 1988 חוותה הימ"מ אירוע מכונן שהוכיח את יכולותיה ברמה הבינלאומית - אוטובוס האמהות. שלושה מחבלים פלסטינים חטפו אוטובוס שהסיע את עובדי הקריה למחקר גרעיני בדימונה. בהשתלטות שלקחה כ-40 שניות, צלפי הימ"מ ביצעו ירי מדויק והרגו שני מחבלים ובמקביל לוחמי הימ"מ הסתערו על האוטובוס, והרגו את המחבל השלישי. במבצע נהרגו שלושה מנוסעי האוטובוס ויתר הנוסעים חולצו. האירוע הוכתר כהצלחה והוא מהווה עד היום את אחת מנקודות המפנה המשמעותיות של היחידה.


שנות ה-90 היו רוויות פעילויות חבלניות ופיגועי טרור שבוצעו על ידי מחבלים מתאבדים והיחידה לקחה חלק פעיל ומרכזי בעצירתם של מחבלים רבים טרם הגעתם לשטחי ישראל. בשנים הללו החלה היחידה לפעול בשטחי יהודה ושומרון ואף ספגה כמה אבדות כואבות בנפש במהלך הפעילויות המבצעיות.  במהלך האינתיפאדה השנייה ועד למבצע חומת מגן ובמהלכו, ביצעה היחידה מאות פעילויות מוצלחות של מעצר מחבלים וסיכול מחבלים בלב המדינה. בתקופה הזו התעצמה היחידה וגדלה ושיתופי הפעולה עם צה"ל ושב"כ הלכו והתרחבו. 


משנת 2010 לקחה היחידה חלק משמעותי בהתמודדות עם הטרור הסלפי הקיצוני שמקורו בג'יהאד העולמי. הפיגועים המשמעותיים הראשונים הגיעו מכיוון חצי האי סיני ובהם הפיגוע בכביש 12 בו נרצחו 6 ישראלים. לוחמי הימ"מ ניהלו חילופי אש קשים עם המחבלים והביאו לחיסולם. באירוע נהרג חייל צה"ל ולוחם ימ"מ. 


בשנת 2014 סגרו לוחמי הימ"מ מעגל עם חוטפי ורוצחי 3 הנערים בחילופי אש בחברון. משנת 2015 - תחילתו של גל טרור הסכינים (המחבל הבודד) פעלה הימ"מ באלפי פעילויות לסיכול טרור בארץ וביו"ש. בשנת 2016 לוחמי הימ"מ, חיסלו את נשאת מלחם שביצע את פיגוע הירי ברחוב דיזנגוף. שנה לאחר מכן, כוח של הימ"מ חיסל מחבל ברמאללה לאחר שזה פתח עליהם באש. במקום נמצאו רובים ותת מקלע.

לוחמי הימ''מ בפעילות מבצעית (צילום: דוברות המשטרה)
לוחמי הימ''מ בפעילות מבצעית (צילום: דוברות המשטרה)


בשנת 2018 כוח של הימ"מ פשט על מחנה הפליטים ג'נין וכיתר את חוליית הטרור שביצעה את פיגוע הירי בו נרצח הרב רזיאל שבח. בקרב שהתפתח נהרגו מחבלים ושני לוחמי ימ"מ נפצעו, אחד קשה והשני קל. מספר מחבלים נוספים נעצרו והבתים בהם התבצרו נהרסו. עוד באותה השנה התקבל מידע מודיעיני מהשב"כ על כך שהמחבל שעמד בראש החוליה שרצחה את רזיאל שבח מסתתר בבית בכפר יאמון. כוח של הימ"מ ביצע נוהל סיר לחץ וחיסל את המחבל, כאשר הוא חמוש ברובה M16 ומטעני חבלה.


בדצמבר חיסלו לוחמי הימ"מ את המחבל שביצע את פיגוע הירי בצומת עפרה בו נפצעה קשה אישה הרה ותינוקה נרצח ולאחר מכן את המחבל שביצע את פיגוע הירי באזור התעשייה ברקן אחרי 9 שבועות של מצוד ממושך.  בשנת 2019 עצרו לוחמי הימ"מ את המחבל שרצח את אורי אנסבכר.

בספטמבר 2020 הותר לפרסום שב-15 באוגוסט הימ"מ עצרו בדואי ערבי-ישראלי תושב שגב שלום הנשוי לפלסטינית מרפיח, שגויס על ידי החמאס, ריגל עבורו, ובהנחייתו הרכיב מטען חבלה אותו תכנן להטמין בצומת ביל"ו. בנוסף נעצרו אחיו שלפי החשד סייעו לו.

ביוני 2021 נכנסו כוחות מסתערבים של הימ"מ לג'נין לעצור מחבלים פלסטינים שביצעו פיגועי ירי לעבר צה"ל. במקום התפתחו חילופי אש בהם נהרג אחד המחבלים והשני נפצע ונעצר. כוחות ביטחון פלסטיניים הגיעו לזירה וירו על המסתערבים, שבתגובה השיבו אש והרגו שניים מהם.

ב-11 בספטמבר 2021 עצרו כוחות ימ"מ, שב"כ ומשטרה ארבעה מהמחבלים (בהם זכריא זביידי) שברחו מבית הסוהר גלבוע. ב-19 בספטמבר עצרו כוחות ימ"מ, שב"כ וצה"ל בג'נין את שני המחבלים שנותרו. ב-26 בספטמבר 2021 חיסלו לוחמי הימ"מ 3 מחבלי חמאס חמושים באזור בית ענאן (בידו-קטנה) וסיכלו פיגוע טרור שהיה אמור לצאת בטווח המיידי. 

זביידי ומחבל נוסף לרגליהם של כוח ימ''מ (צילום: משטרת ישראל)
זביידי ומחבל נוסף לרגליהם של כוח ימ''מ (צילום: משטרת ישראל)

לצד הפעילויות אל מול הטרור הימ"מ לוקחת חלק משמעותי מאוד בפעילות אל מול הפשיעה החמורה בישראל והיא שותפה פעילה לכל המבצעים הגדולים למיגור הפשע ושנה האחרונות בדגש על הפשיעה בחברה הערבית. כתוצאה מכל אלה הימ"מ מוכרת ברחבי העולם כיחידה עם הניסיון הגדול ביותר בתחום פעילותה ויחידות מקבילות רבות בעולם מנהלות עם הימ"מ קשרים מקצועיים ענפים.