נתונים חדשים שנחשפו היום (רביעי) לקראת יום האיידס העולמי שיצויין מחר, מראים מגמה מדאיגה לפיה נרשמה עלייה באחוז הנדבקים בקרב גברים שמקיימים יחסי מין עם גברים. על פי הנתונים, חצי מהנשאלים שאינם נוטלים את הטיפול התרופתי למניעת איידס - PrEP, גם אינם מקיימים יחסי מין מוגנים בקביעות.

הנתונים, שפורסמו בנייר עמדה של מערך בלה דואגת בוועד למלחמה באיידס, חשפו כי רק 34% מהנשאלים השיבו כי עם נוטלים את הטיפול התרופתי וגם כאן, כחמישית מהם לא עושים זאת בקביעות. 55% מהמשיבים שאינם נוטלים את ה-PrEP דיווחו כי הופעל עליהם לחץ לקיים יחסי מין ללא קונדום. 45% מהמשיבים שאינם נוטלים את ה-PrEP הודו כי הם הפעילו לחץ בעצמם על פרטרנים שלא לקיים יחסי מין עם קונדום. 21%  מהנשאלים דיווחו כי קרה להם בעבר שפרטנר הוריד את הקונדום בניגוד לרצונם.

לדברי מחברי נייר העמדה, לצד  ההדבקות ב-HIV,ישנה בשנים האחרונות עליה בשיעור ההדבקה במחלות המין האחרות בקהילה (עגבת, זיבה, כלמידיה), ולאחרונה אף שונו הפרוטוקולים לטיפול במחלות אלה עקב חשש מפיתוח עמידות של החיידקים השונים לטיפול האנטיביוטי.

אמנם 80% מהנשאלים דיווחו כי הם נבדקים באופן קבוע לגילוי מחלות מין ו-62%  דיווחו כי נדבקו בעבר במחלת מין, אך עם זאת רק 40% מהם הקפידו ליידע על כך את כל הפרטנרים המיניים שלהם ו-19% דיווחו כי לא עדכנו אף אחד. 

לאור הנתונים, הוחלט כי הקמפיין המרכזי ליום האיידס העולמי השנה יהיה תחת הכותרת "עלה לנו" ויתמקד בקידום בריאות מינית בטוחה בקהילה הלהט"בית. במקביל יקדם מערך בלה דואגת קמפיין הסברה ומודעות לשימוש נכון ב-PrEP בהובלת כוכב הרשת הקונדיטור אור בן אוליאל ולצדו ד"ר יוסי ונטורה.


ד"ר גל וגנר-קולסקו, יו"ר החברה הישראלית לרפואת להט"ב בהר"י, מנהל המרפאה הגאה "כללית גן מאיר" וחבר הוועד המנהל בוועד למלחמה באיידס: "הנתונים העולים מהמשאל אינם מפתיעים את כל מי שעוסק ברפואת להט"ב. נתוני המשאל מחזקים את הצורך של הקהילה הגאה לקבוע גבולות ברורים בכל הנוגע ליחסי מין גם בהיבטים הקשורים למניעת מחלות. האחריות היא שלנו הצוותים הרפואיים יחד עם הקהילה עצמה, להקפיד על אבחון וטיפול נכון, עדכון פרטנרים ושימוש בכל כלי המניעה הקיימים. אנחנו חייבים בראש ובראשונה לכבד את הבחירות של הזולת ולהיות ערים לרצונות שלו גם בהיבט של מניעת מחלות. המשאל מראה שגברים רבים חשופים ללחץ מצד פרטנרים להורדת קונדום כמו גם לחצים אחרים, זה חייב להדליק נורה אדומה אצל כולנו. אני בטוח שהקהילה הגאה שידעה ויודעת שנים רבות של התעמרות, פגיעה ואפליה תדע גם עכשיו ליצור לעצמה כללים שיאפשרו כבוד הדדי, רק כך נוכל לצעוד קדימה עוד יותר למקום של בריאות פיזית ונפשית כאחד".