צו חוק הפיקדון על מכלי המשקה הגדולים, בנפח של ליטר וחצי ומעלה, הוחל היום (רביעי). השרה לשעבר להגנת הסביבה וח"כ גילה גמליאל שוחחה עם ענת דוידוב בתוכניתה "איפה הכסף" ב-103FM, התייחסה לחוק ואמרה כי "הוא אפשר לקבל את הפיקדון על הבקבוקים וכל בקבוק שהוא פשוט יהיה מסומן הוא חייב גם לקבל את ההחזר על דמי הפיקדון. לי באופן אישי היו מאבקים ממושכים עם כל בעלי האינטרסים שניסו לעצור אותי בכל מחיר".

"הם הלכו רחוק מדי כדי לממש את האינטרס האיישי שלהם ואני שמחה שהצלחתי לעמוד מול כל הדברים האלו ובחור באינטרס הסביבתי והציבורי. הציבור ניצח, אנחנו עושים היסטוריה. לאחר 20 שנה שהשרים לא נגעו בזה, אני שמחה שלקחתי את תפוח האדמה הזה בשתי ידיים וההכרעה היא למען הציבור", הוסיפה. 

לדבריה, "הכנתי תוכנית אסטרטגית בסוגיית הפסולת. לא יכול להיות ש82% מהפסולת שלנו מוטמנת באדמה. על כן, מלמד הצבת היעד האסטרטגי של 20 אחוזים בלבד של הטמנה. כל סוגיית של החזרת הבקבוקים זה פשוט ניקיון של המרחב הציבורי. כמה בקבוקי פלסטיק גדולים אנחנו רואים ברחוב וכמה מהם מוטמנים באדמה? כל הכסף של ההטמנה הציבור משלם ביוקר רב".

"כל הפסולת הזו משלמים עליה בארנונה גבוהה, כל האדמה שלנו הופכת להיות הרוסה. זה תחום הרבה יותר גדול. לא מדובר רק ב-30 אגורות, הפיקדון עומד על עשרות מילוני שקלים שיוחזרו בחזרה לכל האזרחים. עשינו את כל עבודות המחקר סביב זה. חברות המשקאות שתו את כל הכסף הזה", אמרה. 

בהמשך טענה כי הממשלה הנוכחית לא נערכה כראוי להכיל את החוק ההיסטורי הזה, ואמרה כי בתקופתה אושרו כ-100 מיליון ש"ח לפריסת מכונות מחזור אוטומטיות שהיו הופכות את המחזור לנגיש לכל הציבורי הישראלי. "עשינו את כל הפרוצדורה, הכול מוכן על מגש של זהב. כמו שהם לוקחים את הקרדיט היום על החוק עצמו הממשלה יכלה לקחת גם את הקרדיט על כל מה שהכנתי לה. הקצנו 100 מיליון ש"ח שהממשלה יכולה להשתמש בהם באופן מידי", טענה.

עוד אמרה ח"כ גמליאל כי "למה הממשלה מממשת את הרצון של בעלי ההון שרוצים בכישלון החוק? חצי שנה עברה מאז שתמר זנדברג נכנסה לתפקידה, היא חייבת להתעשת ולהשלים את הקמת התשתית. אני יודעת איזה לחצים עברתי סביב הסוגייה הזו ולצערי אני רואה שבדרך הזו, לבקש מאנשים ללכת לסופר, זה לא הגיוני. זו הסיבה שנתנו לזה שנה שלמה של היערכות והכנו את כל הפרוצדורה הבירוקרטית. זה כישלון של התנהלות הממשלה".

ישיבת הממשלה (צילום: מרק ישראל סלם)
ישיבת הממשלה (צילום: מרק ישראל סלם)

בנוסף לכך, בהתייחסה לחוק השב"כ אמרה גמליאל כי "לאורך כל התקופה היה פה מסע של קמפיין מאוד אגרסיבי שבא ודיבר נגד העמדה הזו, שזה יפגע בדמוקרטיה. האם האופוזיציה תתמוך בחוק השב"כ? אנחנו עושים את מה שנכון לעשות, השאלה היא מה הקואליציה תבחר. אנחנו כבר הרמנו בעד החוק אבל העיניים צריכות להיות נשואות לקואליציה".

"האם הם יתמכו בחוק שהם טענו שהוא קץ הדמוקרטיה? שזה ניסיון לשמר שילטון? הם יצאו עם תעמולה מאוד קשה נגד הממשלה. אני אעשה את טובת האינטרס הציבורי. לדעתי, עם כל המורכבות הם בכלל לא יגישו את החוק בסופו של דבר", אמרה.

בסיום גינתה את האיומים על ח"כ יובל שטיינץ ואמר כי היא נגד ההיבט הזה שיאיימו על חייו בגלל עמדו. "אני נגד זה שבהקשרים שמדברים על אנשים שצריכים להתחסן אומרים לכפות עליהם. יש אלטרנטיבות כמו שאנחנו הצגנו אותן בזמן שאנחנו הובלנו את המאבק בקורונה והצלחנו כמעט למגר את התופעה. אפשר על ידי הסברה מאסיבית. היום יש אלטרנטיבות, לא צריך לכפות על אנשים", סיכמה.