לאחרונה התבשרנו על ביקור מפתיע בדמשק של 12 בני משפחה יהודית מברוקלין שבארצות הברית, שהתרחש בעידוד ארמון הנשיאות בסוריה. המשפחה היהודית, שהגיעה לשם כדי לעשות טיפולי שיניים בזול, התקבלה בחמימות וביקרה במקומות שפעם חיו בהם יהודי סוריה. בעקבות הביקור תהו רבים מה הסיבה לנחמדות הפתאומית של אסד כלפי יהודים שפעם היו אזרחי ארצו לפני שנאלצו לברוח.

יש כאלה האומרים שהסיבה היא הסנקציות שהטילה ארצות הברית על אישים סורים, כולל על רעייתו של אסד, ועל כל מי שסוחר עם הסורים. זה מקשה מאוד על אסד. ייתכן שהוא סבור שגילוי יחס אוהד כלפי היהודים - יפתח לו דלתות בארצות הברית. כזכור, בשנות ה־80, כדי לשפר את תדמיתו באמריקה, התיר אסד האב את יציאתן של 100 יהודיות רווקות לארצות הברית.

אז זה עבד, ובארצות הברית התחילו לראות באסד האב אדם שלא כל כולו אלימות ואכזריות, אלא אדם שיש בו גם חמלה, ואפשר לעשות עסקים עמו. ייתכן שאסד הבן חוזר על אותו התרגיל. הוא מצפה שהיהודים שביקרו אצלו יפיצו את השמועה שנשיא סוריה הוא לא כמו שמציירים אותו.


להערכתי, זה לא יעבוד משתי סיבות: הראשונה היא שליהודים מברוקלין שביקרו בסוריה - אין השפעה ישירה על הממשל האמריקאי. השנייה היא שלא ניתן למחוק את הרצח שביצע אסד באזרחי סוריה בעשור האחרון במלחמת האזרחים, והוא יישאר כאות קין על מצחו. בימיה הראשונים של מלחמת האזרחים בסוריה, מומחים צבאיים, כולל בישראל, נתנו לאסד שבועיים עד חודש עד שהוא יסולק מהשלטון ותקום סוריה חדשה.

זה לא קרה גם אחרי עשור של מלחמה אכזרית ורווית דם. היום יש מציאות חדשה הנובעת מהרבה נסיבות פנימיות וחיצוניות, שהופכת את אסד לחלק מהפתרון הפוליטי בארצו. רוב המדינות במערב, כולל ארצות הברית, לא כל שכן רוסיה, סין ואיראן, מוכנות לדון עם אסד על פתרון פוליטי. נראה שאסד קולט זאת, והוא גם מבין ששיקומה של ארצו אפשרי רק בסיוע המערב, ולכן הוא משתמש בקלף המנצח של היהודים.


ביקור של משפחה יהודית בארצו ערב חנוכה - מצטלם יפה ומצייר אותו בצבעים הומניים. המשפחה שביקרה בסוריה יכולה לשתף את החוויה שלה עם הארגונים היהודיים בארצות הברית הפעילים למען יהודי ארצות ערב. עדות בלתי אמצעית של המשפחה היהודית, שביקרה במה שנשאר מהרובע היהודי, מבית הקברות ומבתי הכנסת ההרוסים, יכולה להיות בעלת השפעה חיובית על תדמיתו האכזרית של אסד.
אסור לנו ליפול למלכודת הפתאים של נשיא שלא היסס לרצוח מאות אלפים מבני עמו ולהגלות מיליונים אחרים. עלינו גם להזהיר את אחינו היהודים היושבים בארצות הברית מפני המלכודת שטעמה אומנם דבש, אך תוצאותיה מרור. ד