בעקבות כינוסה שלשום של קבוצת העבודה הראשונה שדנה, לדרישת איראן, בהסרת הסנקציות נגדה, התכנסה אתמול בווינה הקבוצה שדנה בפיקוח על תוכנית הגרעין האיראנית, אבל במשלחות המערביות "מריחים" כוונה לסחבת מצדה של טהרן. איראן מטילה על ישראל את האחריות למשבר האמון שמתחיל להיווצר בשיחות.

דובר משרד החוץ האיראני סעד חטיבזדה אמר: "המשטר הישראלי, שקיומו נשען על יצירת מתיחות, ממשיך בסורו ומפיץ שקרים כדי להרעיל את שיחות וינה. כל הצדדים בחדר הדיונים עומדים בפני מבחן של עצמאותם ורצונם הפוליטי לבצע את המשימה, בלא קשר לחדשות כזב המיועדות להרוס".


לאחר שנציג איראן, סגן שר החוץ עלי באגרי קאני, צינן את התלהבות הגורמים המערביים שצפו התקדמות מהירה של השיחות אמר: "מה שעל השולחן אחרי ששת הסיבובים הראשונים זו טיוטה, לא הסכם, והיא נתונה למשא ומתן. שום דבר לא הוסכם, עד שיוסכם". איראן חזרה גם לדרישתה הלא הגיונית מארה"ב לקבל ערבויות לכך שלא תפרוש בעתיד שוב מן ההסכם ולא תשתמש בנשק הסנקציות.

בכירים בטהרן אמרו לרשת "פרס טי.וי": "איראן מוכנה להמשיך בשיחות ככל שיידרש". מנגד מעוניינים נציגי המשלחות האירופיות לסיים את סבב השיחות הנוכחי בקרוב מאוד.הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) דיווחה כי איראן החלה להפעיל קווים של סרכזות מתקדמות מדגם אי.אר 6 כדי לזקק אורניום לרמה של 20%. לכן החליטה סבא"א להגביר את תדירות הפיקוח בכור בפורדו ואיראן הסכימה לכך עקרונית.


מפקד כוח הבסיג' של משמרות המהפכה, גולמרזה סולימאני, אמר בנאום: "ארה"ב נסוגה מהאזור ולמעשה הובסה. בעלי בריתה מאוכזבים ממנה. ישראל אינה הבעיה הגדולה, ארה"ב היא האויב הגדול שלנו. לישראל אין עתיד. אנחנו שומעים בחדשות שלהם עצמם על הבעיות הפנימיות הקשות שלהם".


דיפלומטים צרפתים, בריטים וגרמנים אמרו על המידע שסיפקה ישראל לארה"ב שלפיו איראן מתחילה להעשיר אורניום לרמה של 90% הנדרשים לייצור פצצה ואמרו כי אם איראן תעשיר אורניום לרמה צבאית, הדבר יעמיד בסכנה את המשך המו"מ. "אי אפשר להעשיר אורניום לרמה צבאית ואז לומר שרוצים לחזור להסכם שכל מטרתו לוודא שתוכנית הגרעין היא למטרות שלום", אמרו.

יו''ר הארגון לאנרגיה אטומית של איראן בפגישה עם יו''ר סבא''א בטהרן (צילום: Hadi Zand/ISNA/WANA (West Asia News Agency) via REUTERS/File Photo)
יו''ר הארגון לאנרגיה אטומית של איראן בפגישה עם יו''ר סבא''א בטהרן (צילום: Hadi Zand/ISNA/WANA (West Asia News Agency) via REUTERS/File Photo)


נציגי רוסיה וסין פגשו את רוברט מאלי, ראש המשלחת האמריקנית שאינה נוכחת באולם הדיונים. הנציג הרוסי אמר לאחר הפגישה: "ארה"ב מאשרת את נכונותה להסיר את כל העיצומים שאינם הולמים את הסכם הגרעין בתמורה לחזרה של איראן לעמידה מלאה בהסכם. אבל במגעים דיפלומטיים השטן נמצא בפרטים הקטנים ולכן הרשימה הסופית של העיצומים שיוסרו נתונה למשא ומתן".


סגן ראש משלחת רוסיה לאו"ם דימיטרי פוליאנסקי הביע אופטימיות ואמר: "איננו רחוקים מחזרה להסכם הגרעין המקורי". הוא ציין שלדעתו ארה"ב היא האשמה העיקרית במצב שנוצר. "רבים מותחים ביקורת על איראן שהפרה את התחייבויותיה, אבל כל צעדיה אינם בלתי הפיכים", אמר.


שליח סין לשיחות אמר כי על ארה"ב להסיר את כל העיצומים שאינם הולמים את הסכם הגרעין משנת 2015, בכלל זה אלה המכוונים נגד ארצו.