מחר יצוין ברחבי העולם יום המודעות הבינלאומי לזכויות אנשים עם מוגבלות. בשנת 2020 חלה ירידה של כ־20% בהעסקתם של עובדים עם מוגבלות, ו־53% מהם מדווחים כי חלה החמרה במצבם הכלכלי. על אף הנתונים הקשים, יש גם מי שהצליח להשתלב בעבודה בכוחות עצמו - כנגד כל הסיכויים.

שירה יבורסקי, בת 44, נולדה עם שיתוק מוחין, אבל הסקרנות האהבה ללימודים והמון עזרה של הוריה ואחיה הובילו אותה ללמוד עבודה סוציאלית, תואר שני במידענות וספרנות ולימודי משפט. בימים אלה היא מסיימת תואר ראשון במשפטים והיא עובדת בספריה האקדמית של המכללה האקדמית נתניה כבר יותר מ־14 שנה.

"נשאבתי לעולם המשפטים בעבודה במכללה, שהפכה להיות הבית השני שלי והמגבלה לא מהווה מכשול עבורי", היא אומרת. "המקום נגיש ויש לי את כל התנאים כדי להצליח".

עם זאת היא מדגישה: "הקושי הכי גדול הוא ההתמודדות היומיומית מחוץ לכותלי המכללה. לא כל המקומות נגישים, לא תמיד יש חניות נכים פנויות והרבה פעמים אנשים חונים ללא תווי חניה. זה משהו בלתי נתפס. כולי תקווה שזה ישתנה, ויפה שעה אחת קודם". למתלבטים אם ללמוד או מתקשים בתעסוקה היא אומרת: "חשוב לעסוק במה שאוהבים, לא לתת לחששות ולפחדים לנהל אותנו".

יאיר זבולון (24) עובד כמפתח בחברת Cymotive, המספקת פתרונות חדשניים כדי להגן על תחבורה חכמה מפני איומי סייבר. הוא מתנייד בכיסא גלגלים בשל מחלת שרירים מולדת ומלווה בכלבת שירות גם בעבודה.

יאיר זבולון (צילום: פרטי)
יאיר זבולון (צילום: פרטי)


"מגיל קטן אני מתעניין בטכנולוגיות חדשניות שעשו מהפכות בעולם", הוא מספר. "הערצתי את האנשים שעמדו מאחוריהם, ורציתי להיות אחד מהם כש'אהיה גדול'. לא חשבתי לרגע שהמגבלה הפיזית אמורה להגביל את השאיפות שלי. תמיד התייחסתי לעצמי כשווה, ולא עשיתי לעצמי הנחות.

"כשגיליתי את עולם פיתוח התוכנה בגיל 16, מיד הבנתי שזה מה שאני רוצה לעשות. מאותו הרגע לא נתתי לשום דבר לעצור אותי וכבר בגיל 19 התחלתי ללמוד לתואר במדעי המחשב. הגעתי למקום שמעריך אותי כאיש מקצוע ודורש ממני בהתאם, ללא הנחות. מהחוויה שלי, אדם עם מוגבלות שמאמין בעצמו ויש לו מה לתת, ימצא את המקום שלו בהיי־טק, גם אם זה יהיה מאתגר".

התוכנית "תעסוקה שווה" של מינהל תעסוקת אוכלוסיות בזרוע העבודה שבמשרד הכלכלה נועדה לשפר את מצב התעסוקה של אנשים עם מוגבלות, כדי שעוד אנשים ישתלבו בשוק העבודה כמו יבורסקי וזבולון.

מטרת התוכנית היא להקנות לעובד ולמעסיק את הכלים להתגבר על המכשולים הקיימים כדי לאפשר העסקה שוויונית ומתגמלת. השבוע יצא לדרך קמפיין "החיים השתנו" של "תעסוקה שווה", במטרה לעודד אנשים עם מוגבלות לפנות לתוכנית ולקבל ליווי מקצועי ללא עלות למציאת משרה מתאימה.

ראש מינהל תעסוקת אוכלוסיות יוליה איתן אומרת: "חיים בינינו אנשים שהחיים שלהם השתנו ברגע בעקבות אירוע בריאותי או תאונה, ורבים מהם אינם מודעים לזכויות שלהם. לכל אחד מגיע להשתלב בעבודה ולממש את מלוא הפוטנציאל שלו, אבל מעסיקים לא תמיד מבינים את הערך של עובדים. לשם כך אנחנו כאן".