התקשורת האיראנית הממלכתית דיווחה היום (חמישי) כי במסגרת השיחות בווינה, איראן העבירה למדינות החתומות על הסכם הגרעין מ-2015 שתי טיוטות על הסרת סנקציות והתחייבויות גרעיניות. מנהל המשא ומתן הראשי של איראן, עלי באגרי, אמר בשיחה שקיים עם עיתונאים בווינה: "מסרנו להם שתי טיוטות אפשריות. כמובן שהם צריכים לבדוק את הטקסטים ששלחנו". הוא הוסיף כי "אם הם מוכנים להמשיך את השיחות - אנחנו נמצאים בווינה". דיפלומט אירופאי אישר כי מסמך טיוטה איראני אכן נמסר.

בתוך כך, שר החוץ האיראני, חוסיין אמיר עבדוללהיאן, אמר כי הוא אינו אופטימי לגבי רצונותיהן וכוונותיהן של ארצות הברית ומדינות אירופה בכל הנוגע לחזרה להסכם הגרעין.

בנוסף איים מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה האיראניות, אסמאיל גאני, כי איראן "תשבור את השיניים" לארצות הברית אם זו תעשה צעד כלשהו נגדה.

"עצרו מיידית את המו"מ עם איראן": בנט בפנייה דרמטית לבית הלבן

כאמור, עצם קיום המסמכים מתפרסם במהלך היום הרביעי של השיחות העקיפות, המתקיימות בין ארצות הברית לאיראן, במטרה להשיב את שתיהן להסכם. הפגישות המדוברות מתקיימות לאחר הפסקה בת חמישה חודשים, בעקבות היבחרו של נשיא איראן החדש, אבראהים ראיסי.

שיחות הגרעין בווינה בין איראן למעצמות (צילום: EU Delegation in Vienna/Handout via REUTERS)
שיחות הגרעין בווינה בין איראן למעצמות (צילום: EU Delegation in Vienna/Handout via REUTERS)

כזכור, במסגרת ההסכם, שנחתם במהלך ממשל אובמה, טהרן הסכימה להגבלה מסוימת בתוכנית הגרעין שלה - בתמורה להקלה בסנקציות הכלכליות שהוטלו עליה על ידי ארצות הברית, האיחוד האירופי והאו"ם. עם זאת, נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ נטש את ההסכם בשנת 2018, והטיל סנקציות אמריקאיות חדשות על איראן. הדבר גרם לטהרן לעבור את המגבלות עליהן הסכימו במסגרת ההסכם.

בתוך כך, מפקד כוח קודס האיראני, איסמעיל קאאני, איים על ארצות הברית. "נשבור לכם את השיניים אם תעשו את המהלך הקטן ביותר כלפי טהרן", אמר בטלוויזיה הממלכתית, "עבר הזמן בו אתם יכולים לעשות כרצונכם".