מכתב של קיסרית רוסיה, יקטרינה השנייה (הגדולה), שבו היא הפצירה באחד המושלים שלה לדאוג לחיסונה של האוכלוסייה המקומית נגד אבעבועות שחורות לפני קרוב ל-250 שנה, נמכר אתמול תמורת 1.3 מיליון דולר במכירה פומבית בלונדון.

במכתב מ-20 באפריל 1787, פנתה הקיסרית לקצין הצבא הנודע, פיוטר אלכסנדרוביץ' רומיאנצב, ששימש מושל כללי באזור שמהווה כיום את אוקראינה, והדגישה כי אחת המשימות העיקריות שלו היא "הכנסת החיסון נגד אבעבועות שחורות, שכפי אנחנו יודעים, גורמות לנזק רב, במיוחד בקרב אנשים רגילים".

"חיסון כזה צריך להיות שכיח בכל מקום", כתבה הקיסרית, שהתחסנה בעצמה נגד אבעבועות שחורות בשנת 1766. "וכעת זה יותר נוח, כי יש רופאים או אנשי רפואה כמעט בכל המחוזות, וזה לא מצריך הוצאה עצומה".

בשיטת החיסון שהייתה נהוגה באותן שנים, נלקח חומר ממוגלית (פוסטולה) של חולה והוכנס למערכת הדם של מטופל על מנת שיפתח מחלה קלה וכך מערכת החיסון שלו תוכל להתמודד עם הנגיף. שיעור התמותה בשיטת החיסון עמד על כשני אחוזים, לעומת 30 עד 40 אחוזי תמותה בהתפרצויות של הנגיף. החיסון המודרני נגד אבעבועות שחורות פותח רק תשע שנים לאחר המכתב.

מלבד המכתב, נמכר גם דיוקן של הקיסרית, שאותו צייר דמיטרי לויצקי, תמורת סכום של 1.26 מיליון דולר. בבית המכירות הפומביות מקדוגל'ס העריכו תחילה כי שני הפריטים יחד, שהגיעו מאוסף פרטי ברוסיה, יימכרו תמורת מיליון עד 1.6 מיליון דולר.