כשלילי בן עמי הקימה את עמותת "פורום מיכל סלה" לאחר רצח אחותה הצעירה בידי בעלה לפני כשנתיים, מטרת־העל שלה הייתה למנוע מעשי אלימות ורצח של נשים נוספות. "להעלים את התופעה הזו מהעולם", כדבריה. השלב הראשון היה להכיר ולמפות את הנושא הקשה הזה, כדי שתוכל למצוא לו את המענים המתאימים באמצעים טכנולוגיים כפי שתכננה, אך שם כבר חיכתה לה ההפתעה הראשונה.

"התברר לי שלפחות במחצית המקרים של נשים שנרצחו בביתן בידי בני זוגן לא הייתה אלימות פיזית קודם לכן", היא מספרת. "לא היה 'פנס בעין' או סימנים חיצוניים אחרים. אחותי מיכל, למשל, חוותה קנאות אובססיבית מצד בעלה, אבל לא ידעה שהיא בסכנת חיים. בדיעבד למדתי שמומחים לאלימות במשפחה מכירים את התופעה וגם יודעים איך לתדרך זוגות שנמצאים בסכנה הזו, אבל למרבה הצער מרבית המקרים האלה מטופלים אחרי שכבר התרחש האירוע האלים".

ואיך מביאים את המידע החשוב הזה לידיעת הקורבנות הפוטנציאליים?
"חבריי בעמותה ואני פרסמנו לא מזמן חמישה תמרורי אזהרה בזוגיות, המתריעים מפני הבאות. למשל, כשבן הזוג עוקב אחריך ומחטט לך בדואר, בטלפון ובארנק. לאחרונה גם יצאנו עם קמפיין של שישה תמרורי אזהרה, שבפעם הראשונה מופנה לתוקף הפוטנציאלי, לגבר שיכול לפגוע באשתו, כדי שיזהה את עצמו מבעוד מועד. אנחנו מפרסמות את המידע הזה לציבור, כולל חינוך והסברה, וגם מייצרות פתרונות חדשניים עם כלים מצילי חיים שמעניקים לנו מומחי ביטחון, מומחים לאלימות במשפחה וחברות ענק שאנו עובדות מולן כמו מייקרוסופט, פייסבוק, אמדוקס וגוגל העולמית, שאף השקיעה בנו סכום של 300 אלף דולר".

הפתעה נוספת ציפתה לבן עמי וחבריה בעמותה כשהתברר להם שבנק הפועלים החליט להקדיש את תערוכת האומנות השנתית שלו שתיפתח בסוף השבוע הבא לנושא האלימות נגד נשים. ההפתעה הוכפלה כשנודע שהעמותה שלהם ועוד תשעה ארגוני נשים ועמותות שמטפלים באוכלוסייה זו יזכו לחשיפה לפעילות החשובה שלהן, וגם ייהנו מהכנסות התערוכה ויריד המכירות הצמוד אליה.

“מאוד שמחנו על החיבור הזה", היא אומרת. “מכיוון שגם אנחנו משתמשות בתרבות ובאומנות לצורך הצלת חיים של נשים. למשל, הפקנו קליפ ושיר למילים שכתבה מיכל, אנחנו יוזמות תערוכות ציורים ואומנות ולא מעט אומנים גם תורמים לנו יצירות שלהם, כי הם יודעים שאנו נחפש וגם נמצא את החיסון להצלת נשים שחיות במסגרות אלימות".

"לתת הזדמנות אמיתית"

עמותת "הופכות את היוצרות", החוסה אף היא תחת כנפי התערוכה של הבנק, חוגגת השנה עשור לפעילותה. לעמותה סניפים בתל אביב ובחיפה והיא מתמקדת במתן אלטרנטיבות לנשים העוסקות בזנות - כלכליות, אישיות ומקצועיות - ומסייעת להן לעבור למסגרת חיים נורמטיבית. כשהנושא הכאוב הזה החל לבעור בעצמותיה של לילך צור בן משה, מייסדת ומנהלת העמותה, היא גילתה שאין כמעט התייחסות אליו בציבוריות הישראלית ושהיא צריכה להתחיל מאפס.

"זנות היה נושא שלא דיברו עליו בתקשורת או שדנו עליו בכנסת, גם לא בהקשר של הנזקים החברתיים שהוא גורם", היא נזכרת. "זו הייתה אוכלוסייה לא מוכרת ולא מטופלת. נשים בזנות נחשבו אבודות, כאלה שהגיעו לסוף הדרך, בלי לראות בהן נשים עם נסיבות חיים קשות מילדות שמעולם לא קיבלו הזדמנות אמיתית. אז הצעדים הראשונים שלי היו להכיר את השטח, להבין מה נדרש, להעלות את המודעות לבעיה ולספק אלטרנטיבות".

היוזמה הראשונה של העמותה הייתה פרויקט אופנה שנקרא "שמלת החלומות", שבו נשים שעוסקות בזנות הכינו ותפרו בעצמן שמלות שהן עיצבו. עם הזמן התרחבה היוזמה לבית ספר לעיצוב אופנה, הכולל תוכנית טרום־שיקום בשיתוף המוסד לביטוח לאומי, וכן לתצוגת אופנה מרשימה שמפיק מדי שנה בהתנדבות מוטי רייף. מדובר בתצוגות מושקעות, שמציבות לראשונה את הנשים העוסקות בזנות באור הזרקורים במקום בסמטה חשוכה.

"התוכניות שלנו הן להגיע בשנה הבאה לבאר שבע, לאילת, לצפון ובעצם לכל מקום שצריכים אותנו", מסכמת צור בן משה, "ולהמשיך לפתח מענים חדשים ומותאמים לנשים בזנות, מתוך ראייה שמגיע להן לחיות חיים טובים יותר".

טיפים פיננסיים לסיוע לנשים נפגעות אלימות

שרון גולד: אנו פועלים באופן וולנטרי למען נשים הסובלות מאלימות כלכלית, כדי לספק לווי והדרכה פיננסית מיטבית, שתסייע להן להתנהל באופן עצמאי. להלן מספר טיפים שהצטברו מניסיוננו בתחום, שחשוב שכל אישה תכיר:

ידע: בדקי היכן מתנהל חשבון הבנק שלך ובאיזו חברת כרטיסי אשראי. חשוב שתכירי את הפעילויות המתקיימות בחשבון: מסגרות אשראי, הלוואות, הרשאות לחיוב חשבון, הוראות קבע, תוכניות חיסכון ועוד. ניתן לקבל מידע לגבי שם הסניף ומספר החשבון על פי המידע שמופיע על כרטיס האשראי או בפנקס הצ'קים. אם מידע זה לא קיים ברשותך ואת יודעת רק את שם הבנק, פני לנציבות פניות הציבור של הבנק או לחברת כרטיסי האשראי עם צילום תעודת הזהות שלך לסיוע.

עצמאות פיננסית: למדי כיצד לנהל את חשבון הבנק באופן עצמאי. בקשי מהסניף לצרפך לצפייה ולביצוע פעולות בערוצים הישירים ובדקי את היתרות ואת הרשאות החיוב בחשבון. בנוסף, את יכולה להסתייע באתר המרכז לצמיחה פיננסית ולקבל, ללא עלות, מידע, הרצאות ומגוון של כלים וטיפים להתנהלות פיננסית עצמאית ונכונה.

זכויות החתימה בחשבון: בדקי מי מלבדך בעלים בחשבון ומה הרכב החתימה - האם כל אחד לחוד, או "ביחד". הרכב חתימה המחייב את כל הבעלים בחשבון יחד, משמעו שכל פעולה בחשבון תצריך חתימת כלל הבעלים בחשבון. הרכב חתימה שכזה ימנע הוצאת כספים על ידי אחד הצדדים מבלי שהאחר ידע. חשוב לדעת כי הרכב חתימה שכזה יביא באופן מיידי לביטול כרטיסי האשראי בחשבון, ולביטול האפשרות לפעולה בערוצים ישירים. אינך בטוחה מה ההחלטה הנכונה עבורך? פתחי חשבון רק על שמך, ובקשי שכל הזיכויים שעל שמך יועברו לחשבון חדש זה.
הכירי את זכויותייך: למשל, שכספי קצבאות לא ניתנים לעיקול עד 30 יום מרגע כניסתם לחשבון, ושמגיע לך כרטיס דביט (כרטיס לחיוב מיידי) המאפשר בקרה ושליטה טובה יותר על ההוצאות.

מעקב ותכנון קדימה: אם בחשבון יש חובות, מומלץ שלא לחכות לפנייה מהבנקאי, אלא ליזום ולקבוע פגישה עם דרג ניהולי בסניף. בפגישה הסבירי את מצוקתך והציעי פתרון לפריסת החובות, שיאפשר לך לעמוד בהתחייבויות.

הכותבת היא נציבת פניות הציבור בבנק הפועלים.