נשיא צרפת, עמנואל מקרון, הביע פסימיות מהצלחת שיחות הגרעין בין איראן למעצמות. במהלך ביקור מדיני שערך הנשיא באיחוד האמירויות, הדגיש כי "אסור לשלול שסבב המו"מ הנוכחי לא יפתח מחדש במהירות", כך דווח הערב (שישי) בעיתון הצרפתי "לה פיגארו". 

עוד דווח כי מקרון הדגיש את שיש לשלב את בדיון את כל חמש החברות הקבועות במועצת הביטחון של האו"ם ( ארצות הברית, רוסיה, סין, צרפת והממלכה המאוחדת – יחד עם גרמניה), כמו כך ציין הנשיא הצרפתי כי "חשוב לעסוק בדינמיקה רחבה יותר ולערב בה את המעצמות האזוריות. קשה מאוד יהיה להגיע להסכם בלי מעורבות ישירה של ישראל ומדינות המפרץ". 

"כולם יודעים שהאיראנים הגבירו את העבודות בפרויקט הגרעין. אנחנו בנקודה לא טובה וזה גם לא בשורה טובה לאיזור", הוסיף והדגיש כי צורך לתת לפקחי סבא"א לעשות את עבודתם באיראן. 

כזכור, גם ארה"ב הביעה ספקנות מהצלחת השיחות בווינה, אולם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן אמר כי "בעתיד הקרוב נוכל לשפוט אם איראן מתייחסת למשא ומתן ברצינות. נוכל לדעת זאת ביום-יומיים הקרובים. המהלכים האחרונים לא נותנים לנו הרבה סיבות לאופטימיות, אבל זה לא מאוחר מדי עבור איראן להשתתף בשיחות בצורה משמעותית".

עוד אמר בלינקן כי "מה שאיראן לא יכולה לעשות הוא לשמור על הסטטוס קוו של בניית תוכנית הגרעין שלה, תוך גרירת רגליים בנוגע לשיחות". לנוכח ההאשמות נגדה על כך שהיא נוקטת סחבת בשיחות בווינה, הגישה משלחת איראן לבני שיחה שני ניירות טיוטה "מוגמרים". האחד עוסק בהסרת הסנקציות האמריקאיות, והשני - בהתחייבויותיה של איראן במסגרת הסכם הגרעין.

קודם לכן אמרו מקורות אירופאים כי עד כה הייתה בשיחות "התקדמות מזערית" בלבד. האיראנים מגלים פעילות, לפי המקורות, אבל הם "אטיים מדי", ועדיין יש לחכות לראות אם הם "רציניים".

ראש הממשלה, נפתלי בנט, שוחח אתמול עם שר החוץ האמריקאי על סוגיית הגרעין האיראני. בלינקן עדכן את בנט על הנעשה בשיחות בין איראן למעצמות בווינה, ובנט קרא לו להפסיק מיד את המו"מ בעקבות ה"סחיטה הגרעינית" שאיראן מבצעת. 

בדבריו, התייחס בנט להודעת הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית לפיה איראן החלה להעשיר ברמה של 20% בצנטריפוגות מתקדמות במתקן התת-קרקעי בפורדו, ואמר כי איראן מבצעת "סחיטה גרעינית" כטקטיקת משא ומתן, וכי הדבר צריך להיענות בהפסקה מיידית של המו"מ ובצעדים קשים מצד המעצמות.

נפתלי בנט במסר לקראת שיחות הגרעין עם איראן, קרדיט: עומר מירון /לע"מ, סאונד: ניר שרף /לע"מ

מנגד, דובר משרד החוץ האיראני סעד חטיבזדה, האשים את ישראל במשבר האמון שמתחיל להיווצר בשיחות ואמר כי "המשטר הישראלי, שקיומו נשען על יצירת מתיחות, ממשיך בסורו ומפיץ שקרים כדי להרעיל את שיחות וינה. כל הצדדים בחדר הדיונים עומדים בפני מבחן של עצמאותם ורצונם הפוליטי לבצע את המשימה, בלא קשר לחדשות כזב המיועדות להרוס".

לאחר שנציג איראן, סגן שר החוץ עלי באגרי קאני, צינן את התלהבות הגורמים המערביים שצפו התקדמות מהירה של השיחות אמר: "מה שעל השולחן אחרי ששת הסיבובים הראשונים זו טיוטה, לא הסכם, והיא נתונה למשא ומתן. שום דבר לא הוסכם, עד שיוסכם". איראן חזרה גם לדרישתה הלא הגיונית מארה"ב לקבל ערבויות לכך שלא תפרוש בעתיד שוב מן ההסכם ולא תשתמש בנשק הסנקציות.

בכירים בטהרן אמרו לרשת "פרס טי.וי": "איראן מוכנה להמשיך בשיחות ככל שיידרש". מנגד מעוניינים נציגי המשלחות האירופיות לסיים את סבב השיחות הנוכחי בקרוב מאוד.הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) דיווחה כי איראן החלה להפעיל קווים של סרכזות מתקדמות מדגם אי.אר 6 כדי לזקק אורניום לרמה של 20%. לכן החליטה סבא"א להגביר את תדירות הפיקוח בכור בפורדו ואיראן הסכימה לכך עקרונית.