מכשירי הטלפון של כתשעה עובדים במחלקת המדינה של ארצות הברית נפרצו על ידי האקר אלמוני באמצעות תוכנת הריגול של חברת NSO, כך דווח הערב (שישי) בסוכנות הידיעות רויטרס.

על פי הדיווח, הפריצות שהתרחשו בחודשים האחרונים, פגעו בבכירים אמריקאים העוסקים בעניינים הנוגעים למדינה במזרח אפריקה. גורמים בשגרירויות סרבו להגיב לידיעה, כך גם דובר מחלקת המדינה של ארצות הברית.

בתגובה לדיווח, מסרה חברת NSO לסוכנות הידיעות כי אין לה כל אינדיקציה לפריצות אלה, אולם בחברה יחקרו את האירוע. "אם החקירה שלו תראה שפעולות אלו אכן התרחשו עם התוכנה שלנו, אותו לקוח יורחק לצמיתות ונפעל משפטית מולו", מסר דובר החברה והוסיף כי "נשתף פעולה עם הרשויות ונציג את כל המידע שיהיה לנו". 

כזכור, מחלקת המסחר של ארה"ב הכניסה את NSO לרשימת החברות אשר פעילותן נוגדות את האינטרס הלאומי של המדינה. בהודעת המחלקה נמסר כי ארבע חברות, בהן החברות הישראליות ועוד שתי חברות מסינגפור ורוסיה נכנסו לרשימה בשל פעילויות סייבר זדוניות.

מחלקת המסחר האשימה את אותה בכך שסיפקה כלים שאפשרו לממשלות זרות לנהל מדיניות של דיכוי המתמקד במתנגדים פוליטיים, עיתונאים ופעילים. בתוך כך, משרד החוץ של ארה"ב הבהיר כי לא יינקטו סנקציות נגד ישראל בעקבות הכנסת NSO לרשימת הגופים הפוגעים באינטרס האמריקאי.

חברת NSO נכנסה לרשימה השחורה של הממשל האמריקאי. צילום: רויטרס

בסוף חודש אוקטובר האחרון, ענקית הטכנולוגיה אפל הגישה תביעה נגד חברת הסייבר NSO הישראלית בשל הפגיעה בלקוחותיה עם החדירה למכשירי החברה באמצעות תוכנת פגסוס. "חברות פרטיות שמפתחות כלי ריגול במימון מדינה הפכו למסוכנות ביותר", נמסר.

לפי התביעה, NSO והלקוחות שלה ניצלו חולשה בשם FORCEDENTRY כדי ליצור חשבונות מזויפים של אפל ושלחו מידע זדוני שאפשר להחדיר את תוכנת פגסוס למכשירים של אפל, כמו גם למכשירים של אנדרואיד. בכך השיגו התוקפים גישה למיקרופון ולמצלמה ולמידע רגיש במכשירים, אולם התביעה ציינה כי השרתים של אפל לא נפרצו בהתקפות.

מלבד התביעה, אפל הודיעה כי היא גם תתרום עשרה מיליון דולר, ופיצויים שיגיעו מהתביעה, לארגונים שמקדמים מחקר על מעקב סייבר, כדוגמת סיטיזן לאב ואמנסטי טק שהיו מעורבים בחשיפות על פעילותה של חברת NSO. ענקית הטכנולוגיה גם תסייע לחוקרים בסיטיזן לאב, ללא תשלום, בתחומים טכניים, מודיעיניים והנדסיים כדי שיוכלו להמשיך בפעילותם. 

בחודש יולי חשף ארגון התחקירנים הבינלאומי כי שורה של מדינות שרכשו את תוכנת "פגסוס" של חברת NSO עשו בה שימוש כדי לפרוץ למכשירי טלפון חכמים של עיתונאים, אנשי אופוזיציה ופעילי זכויות אדם ולא רק לצורך סיכול פיגועי טרור ולחימה בפשיעה. בין המדינות הללו היו הודו, הונגריה, מקסיקו, סעודיה ומרוקו. לפי הפרסום מרוקו עשתה שימוש בתוכנה לשם פריצה למכשיר הטלפון של מקרון ובכירים צרפתים נוספים.