אחרי 84 ימים ולאחר שבית המשפט העליון דחה  את ערעורו של הסב, אשר ביקש להשאיר את הילד בחזקתו בישראל, הילד איתן בירן המריא הערב (שישי) בטיסה חזרה לביתו באיטליה. בירן שב יחד עם דודתו ד״ר איה בירן-נירקו, שם ישהה בביתה. 

כזכור, על פי האתר האיטלקי Corriere della sera, סבו של איתן, שמואל, קיבל את ההחלטה להביאו לישראל לאחר שסבר כי מצבו הנפשי והפיזי של הילד רע מאוד. על פי הפרסום, ביום שבת בשעה 11:30 בבוקר אסף פלג את איתן מבית דודתו המתגוררת במחוז פאביה באיטליה, לאחת הפגישות שאמורות לסייע לו לחיות חיים רגילים ככל האפשר. "אני אקח אותך לקנות הרבה צעצועים", אמר לו בזמן שהעמיס את כיסא הגלגלים וההליכון של איתן לרכבו. 

השניים נסעו ברכבו של הסב צפונה לכיוון הגבול עם שוויץ, שם הם עברו את הגבול והגיעו לעיר לוגאנו הגובלת עם איטליה. בשעה 15:00 הם עלו על טיסה פרטית לתל אביב, בסיומה נחתו בנמל התעופה בן גוריון. על פי הדיווח, פלג החזיק בדרכון הישראלי של איתן, שהיה גם בעל אזרחות איטלקית, וכך הצליח להוציא את הילד מהמדינה.

הם הכחישו כי איתן נחטף מאיטליה, כפי שטוענת משפחתו של אביו המתגוררת בארץ המגף. "הבאתו של איתן לישראל נעשתה באופן המגשים את צוואת הוריו, הוא לא נחטף ולא שום דבר מופרך הדומה לכך. הוא נמצא בחיק המשפחה, עטוף באהבה וחום כפי שראוי שיהיו לו". 

חרף טענות אלה, איטליה הוציאה צו מעצר בינלאומי נגד הסב, לאחר שזה הואשם כי חטף אותו לישראל שלא כדין. על פי הדיווח ביומון האיטלקי "קוריירה דלה סרה", צו מעצר הוצא גם לנהג גבריאל אבוטבול אלון, בן 50, המתגורר בקפריסין.

סבו של איתן בירן מסתבך: איטליה הוציאה צו מעצר בינלאומי לשמואל פלג, סבו של הילד איתן בירן, ניצול תאונת הרכבל, לאחר שזה הואשם כי חטף אותו לישראל שלא כדין, כך דיווח אתמול (רביעי) היומון האיטלקי "קוריירה דלה סרה". לפי הדיווח, צו מעצר הוצא גם לנהג גבריאל אבוטבול אלון, בן 50, המתגורר בקפריסין.

העיתון ציטט מדברי התובע האיטלקי, שטען כי "הסב תכנן איך להוציא את הילד מאיטליה ברגע שהבין שהוא כבר לא יוכל לקבל את החזקה עליו במדינה". התובע הוסיף כי פלג, "בשיתוף גבריאל אלון, יישם תוכנית אסטרטגית ומתוכננת שאפשרה לו לקחת את הילד עמו לישראל". 

התובע ציין כי נעשה שימוש ב"טכניקות ביון צבאיות ומודיעיניות" במהלך ה"מבצע", והוסיף כי מדובר גם בשותפות "חשודה". לדבריו, בשחזור שעשו החוקרים האיטלקים חצתה המכונית בה נסעו האיש ונכדו את גבול איטליה-שוויץ בקיאסו מבלי לעבור בדיקות. 

בדיון האחרון בעניינו של הילד, קבע השופט אלכס שטיין כאמור, כי איתן יוחזר לאיטליה עד ל-12 בדצמבר. בהחלטתו כתב כי ", לא ניתן לחלוק על כך שמקום מגוריו הרגיל של הקטין, עובר לחטיפתו לישראל, היה באיטליה. הקטין התגורר באיטליה כמעט כל חייו. מקרהו אינו דומה אפוא למקרה בו מדובר בנסיעת הורים לחו"ל לתקופה קצובה". על פי שטיין, הערכאות המשפטיות הקודמות קבעו כעובדה כי הוריו של איתן החליטו להישאר באיטליה 'לזמן ממושך מבלי לקבוע מועד לחזרה ארצה".

דודתו של איתן בירן, איה, בדיון בבית המשפט (צילום: אבשלום ששוני)
דודתו של איתן בירן, איה, בדיון בבית המשפט (צילום: אבשלום ששוני)

"בנוסף קבע שטיין כי לא ניתן לחלוק על כך שדודתו של איתן, איה בירן, היא זו שמחזיקה בסמכויות המשמורת ולא סבו שמואל. על פי השופט, לאדם מלבדה אין את זכויות המשמורת על הילד. כפועל יוצא מקביעה זו, נקבע כי הקטין יוחזר למשמורת דודתו באיטליה – זאת, מכוח אמנת האג בדבר החזרת ילדים חטופים למדינות מושבם אשר אומצה בישראל באמצעות חוק של הכנסת".