בצל סיום המשא ומתן היומי בין איראן למעצמות בבירת אוסטריה והפסימיות סביבם, מזכיר המדינה האמריקאי, אנתוני בלינקן, אמר הערב (שישי) מהלך ועידת רויטרס כי הסבב הסתיים מכיוון שהיא "לא מתנהגת ברצינות בכל הנוגע לחידוש הסכם הגרעין". בהמשך הזהיר כי "ארה"ב לא תאפשר לאיראן למשוך את התהליך תוך כדי המשך קידום פרויקט הגרעין. יש לנו אפשרויות אחרות אם הדיפלומטיה תיכשל".

במקביל לכך, דוברת הבית הלבן אמרה הערב כי הגישה האיראנית בשיחות הגרעין "לא נועדה כדי לפתור את בעיית הגרעין. הפתרון יוכל להתגבש רק אם טהרן תהיה מחויבת". 

כזכור, מוקדם יותר הביע נשיא צרפת, עמנואל מקרון, פסימיות מהצלחת שיחות הגרעין. במהלך ביקור מדיני שערך הנשיא באיחוד האמירויות, הדגיש כי "אסור לשלול שסבב המו"מ הנוכחי לא יפתח מחדש במהירות". מקרון הדגיש כי יש לשלב את בדיון את כל חמש החברות הקבועות במועצת הביטחון של האו"ם ( ארצות הברית, רוסיה, סין, צרפת והממלכה המאוחדת – יחד עם גרמניה). 

כמו כך ציין הנשיא הצרפתי כי "חשוב לעסוק בדינמיקה רחבה יותר ולערב בה את המעצמות האזוריות. קשה מאוד יהיה להגיע להסכם בלי מעורבות ישירה של ישראל ומדינות המפרץ. כולם יודעים שהאיראנים הגבירו את העבודות בפרויקט הגרעין. אנחנו בנקודה לא טובה וזה גם לא בשורה טובה לאיזור". 

שיחות הגרעין בווינה בין איראן למעצמות (צילום: EU Delegation in Vienna/Handout via REUTERS)
שיחות הגרעין בווינה בין איראן למעצמות (צילום: EU Delegation in Vienna/Handout via REUTERS)

בהתייחסו למתיחות באסיה, אמר בלינקן כי "לפלישה הסינית לטאיוואן יהיו השלכות נוראיות. סין ניסתה לשנות את הסטטוס קוו, ארה"ב מחויבת לוודא שלטאיפיי יהיו את האמצעים להגן על עצמה. אני מקווה שמנהיגי סין ייחשבו בזהירות רבה ולא יזרזו לייצר משבר". כזכור, סין פנתה בחודש שעבר לארה"ב וביקשה ממנה שלא לשלוח מסרים "לא נכונים".

הדו"ח פורסם על רקע מתיחות בין טיוואן לסין, שהגיעה בחודש שעבר לשיאה, כאשר נטען כי יותר מ-50 כלי טיס של חיל האוויר הסיני, בהם מטוסי קרב ומפציצים גרעיניים, חדרו למרחב הזיהוי של ההגנה האווירית של טייוואן, המספר הגבוה ביותר שתועד עד כה ובסך הכל דווח על קרוב ל-150 כלי טיס מאז אותו סוף השבוע. סין אף הצהירה באופן מפורש במהלך אוקטובר כי מי שיתמוך בעצמאות טיוואן יישא באחריות פלילית לכל ימי חייו.

נשיא סין שי גינפינג  (צילום: רויטרס)
נשיא סין שי גינפינג (צילום: רויטרס)

כמו כן, בעבר דיווח הוול סטריט ג'ורנל כי גורמי ממשל אמריקאים חשפו כי עשרות חיילים אמריקאים מיחידות עלית מוצבים בטייוואן לפחות שנה כדי לסייע באימונים של כוחות הצבא המקומיים. לפי הדיווח, קרוב ל-24 חיילים שעוסקים בפעולות מיוחדות ובמשימות תמיכה מאמנים יחידות קטנות של כוחות היבשה של צבא טייוואן, ובמקביל עובדים לוחמי נחתים אמריקאים עם הכוחות הימיים באימונים על כלי שיט קטנים.

משרד החוץ הסיני אמרו בתגובה כי הם מפצירים בממשל האמריקאי לציית להסכמים בין המדינות ביחס לטייוואן ולהפסיק כל סיוע לאי. "סין תנקוט בכל הצעדים הנדרשים כדי להגן על ריבונותה ועל השלמות הטריטוריאלית שלה", נמסר.