ברקע ניסיונותיו של נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, להקשות על רוסיה, ובפרט על הנשיא ולדימיר פוטין, לנקוט בכל מהלך צבאי נגד אוקראינה, סוכנות הידיעות AP פרסמה היום (שבת) ממצאי דוח מודיעיני, שנאסף על ידי הצבא האמריקאי, על כך שרוסיה מתכננת מתקפה צבאית נגד אוקראינה, שצפויה לצאת לפועל בתחילת שנת 2022. 

גורם בכיר מממשל ביידן טען בפני AP כי רוסיה מתכננת להציב כ-175 אלף חיילים בגבול, כאשר כמחצית מהם כבר פרוסים בנקודות שונות. ההערכות הגיעו על רקע דרישותיה של רוסיה לכך שאוקראינה לא תהפוך חלק מברית נאט"ו.

האיחוד האירופי על החלטת רוסיה על תגבור הכוחות בגבול עם אוקראינה. צילום: רויטרס

הגורם הבכיר הוסיף כי בין התוכניות של רוסיה - הוספת 100 לוחמים מיוחדים לרבות קבוצות טקטיות, כוחות שריון וארטילריה. בנוסף, עלה כי רוסיה משתמשת בתעמולה תקשורתית על מנת להשמיץ את אוקרינה, לקראת הפלישה האפשרית.

אמש, ביידן התייחס להתגרות מצדה של רוסיה ונשאל על הממצאים המודיעיניים. על כך השיב הנשיא: "אנו ערים לפעולותיה של רוסיה מזה זמן רב, אני צופה למשא ומתן ארוך מול פוטין". 

בכירים בממשל האמריקאי כמו גם גורמים דיפלומטיים לשעבר, סוברים כי פוטין אכן מכין את הקרקע לקראת פלישה לאוקראינה, אך הצבא האוקראיני מצדו ערוך וחמוש יותר מבעבר. בנוסף, החשש מפני מצבה הכלכלי של רוסיה, יכול להיות זה שירתיע את פוטין מלפעול.