בשבוע האחרון התכנסה בווינה קבוצת העבודה הראשונה לדון בדרישות איראן, בהסרת הסקנקציות הכלכליות נגדה, על רקע שיחות הגרעין עם המעצמות. איראן הציבה תנאים חדשים, ודובר משרד החוץ שלה סעיד ח'טיבזאדה הבהיר כי "הדרך לחזרה להסכם ברורה – ארה"ב צריכה להסיר את כל העיצומים שלה נגד איראן בבת אחת, בהליך שניתן יהיה לאמת אותו". על כך, אמר היום (שבת) סגן שר החוץ והשליח האיראני לשיחות בווינה עלי באגרי, כי הוא "אופטימי לגבי עתיד המשא ומתן והסרת הסנקציות מעל המדינה".

בראיון שהעניק לערוץ אל ג'זירה אמר כי "כידוע, שישה סבבים של שיחות להסרת הסנקציות נערכו בוינה באביב ובקיץ, שמהם התקבלו מספר טויוטות מסכמות. כנציג הממשלה האיראנית במשא ומתן, הצגנו את עמדותינו בטויות אלה, במיוחד על טיוטת הסרת הסנקציות הבלתי חוקיות והמדכאות. לגבי פרטי המסמכים הללו, הנקודה החשובה היא שהצדדים הסכימו על בסיס המשא ומתן משנת 2015".

בהמשך, התייחס בגארי לדרישות הצוות המשא ומתן האיראני, ואמר: "הדגש שלנו הוא שכל הנושאים הקשורים לפעילותנו הגרעינית חייבת להימשך". לגבי הסנקציות הוסיף: "כל הסנקציות שמפרות את תקנות נציבות האו"ם חייבות להיות מוסרות לאלתר, וכך גם כל הסנקציות הקשורות להסכם הגרעין. כל אלו שהוטלו במסגרת הקמפיין "הלחץ המקסימלי" של ארה"ב חייבות להתבטל באופן מיידי".

סגן שר החוץ האיראני, נשאל מה יהיו התוצאות של סבב השיחות הנוכחי, והשיב: "הצענו תוכניות ובאמצעותן הראנו שאנחנו לא רק במשא ומתן, אלא אנחנו גם רציניים מאוד. עם התוכניות הנוכחיות, אנו מראים את הנחישות שלנו להגיע להסכם. התוכניות שהוצגו על שולחנן של המעצמות, צריכות להיענות בטיעונים הגיוניים מצידן".

אנתוני בלינקן (צילום: רויטרס)
אנתוני בלינקן (צילום: רויטרס)

מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקין  אמר כי הסבב הסתיים מכיוון שאיראן "לא מתנהגת ברצינות בכל הנוגע לחידוש הסכם הגרעין". בהמשך הזהיר כי "ארה"ב לא תאפשר לאיראן למשוך את התהליך תוך כדי המשך קידום פרויקט הגרעין. יש לנו אפשרויות אחרות אם הדיפלומטיה תיכשל". על רקע דבריו של בלינקין, התייחס בגארי לאפשרות כי ארה"ב לא תסכים לביטול הסנקציו: "לא ניתן לדחות את התוכניות שהצענו, כי הן מבוססות על ההסכם מ-2015. אפילו מדינות שיצאו מההסכם, רוצות לחזור אליו.  באופן עקרוני, המדינות שעדיין חברות במועצת הביטחון של האו"ם אינן רוצות לשנות את מסמכי הטויוטה".

בסיום התייחס לשאלה, האם הסכם הגרעין נשאר אפקטיבי לאור ההתפתחויות האחרונות מאז 2015, ואמר: "תחזוקת ההסכם תלויה בכך שהבסיס ישאר. ארה"ב פרשה ממהסכם, והפרה אותו לחלוטין, והאירופאים בפועל לא יכלו להראות בו דבקות מלאה. לפיכך, הדבר תלוי בהתנהגות האירופאים, תוך עמידה מלאה בהסכם ובנכונותם של האמריקאים לחזור להסכם".

כזכור, מוקדם יותר הביע נשיא צרפת, עמנואל מקרון, פסימיות מהצלחת שיחות הגרעין. במהלך ביקור מדיני שערך הנשיא באיחוד האמירויות, הדגיש כי "אסור לשלול שסבב המו"מ הנוכחי לא יפתח מחדש במהירות". מקרון הדגיש כי יש לשלב את בדיון את כל חמש החברות הקבועות במועצת הביטחון של האו"ם ( ארצות הברית, רוסיה, סין, צרפת והממלכה המאוחדת – יחד עם גרמניה).