עשרות אלפי ישראלים פקדו ביום שישי את חופי ישראל במטרה לנקותם מפסולת. על פי הערכות, המתנדבים הצליחו לאסוף עשרות טונות של זבל ביותר מ־80 מוקדים שונים לאורך חופי הים התיכון, הכנרת ואילת.

הפסולת שנאספה כוללת שקיות ניילון רבות, כוסות פלסטיק, סכו"ם חד־פעמי, מסיכות פנים חד־פעמיות, בדלי סיגריות, מוצרי היגיינה, בקבוקים, חומרי בנייה, מוצרי דיג, צעצועים ועוד.

האירוע נערך ביוזמת קואליציית אנשי הים התיכון מארגון אנו ובשיתוף ארגוני סביבה רבים, ובהם החברה להגנת הטבע, אקואושן, צלול, מגמה ירוקה, גרינפיס ורבים אחרים, במטרה להשפיע על מקבלי החלטות בנושאי הקמת שמורות ימיות ומניעת נזקי משבר האקלים.

מדי שנה מושלכים לימים ולאוקיינוסים כ־8 מיליון טונות של פלסטיק, וההערכה היא כי בשנת 2020 הושלכו לים ברחבי העולם כ־1.6 מיליארד מסיכות מגן חד־פעמיות, ואלה יתכלו רק בעוד 450 שנה.

פזית שביד־שייט, מנהלת תחום קהילות ופעילות עירונית בחברה להגנת הטבע, אמרה: "שמחנו לראות את ההתגייסות האדירה לניקוי החופים. דווקא בעידן משבר האקלים, לים בריא ישנו תפקיד מפתח בהתמודדות – הוא המזגן שלנו, מייצר חמצן עבורנו, סופח גזי חממה מזיקים, מספק מזון, משמש מקור לתרופות, לחינוך, לתיירות ולנופש ועוד. לכן המשימה שלנו היא לשמור עליו ולדאוג שיהיה נקי ובריא, וכהתחלה – לשמור על חופים נקיים מאשפה ופסולת ולהכריז על שמורות ימיות נוספות".

מייקל רפאל, רכז ארצי של קואליציית אנשי הים התיכון, מדגיש: "ישראל התחייבה בעבר להכריז על 10% משטח הים של ישראל כשמורות ימיות עד 2020, אבל נכון להיום הכריזה רק על כ־5%, דבר המותיר מינים ימיים רבים בסכנה. שמורות הן הפתרון היחיד המוכר ע"י המדע ככזה שיכול להבטיח את עתידו של הים. חייבים לשמור על הים עם לפחות 30% של שמורות ימיות נרחבות כדי להגן על מגוון המינים. בלי הים אין חיים".