כ־45 שנים לאחר שיצחק רבין ז"ל כינה את היורדים מישראל "נפולת של נמושות", משלחת ראשונה מסוגה יצאה הלילה מטעם ההסתדרות הציונית העולמית למפגשים עם הקהילה הישראלית המתגוררת בניו יורק. הביקור, שבו יטלו חלק אישים ממגוון תחומים בישראל, נועד להכיר מקרוב את החברה הישראלית בארה"ב וליצור שיח שיהווה גשר לקשר עמוק עם החברה בישראל.

עם חברי המשלחת נמנים גוסטי יהושע ברוורמן, ראשת המחלקה לארגון וקשר עם ישראלים בתפוצות בהסתדרות הציונית העולמית; הח"כית לשעבר אורלי פרומן, שכיהנה בתפקידים בכירים בתחומי החינוך והתרבות; פרופ' חנה יבלונקה מהמחלקה להיסטוריה באוניברסיטת בן־גוריון בבאר שבע ופרופ' איתמר גרוטו, שכיהן כמשנה למנכ"ל משרד הבריאות בפרוץ משבר הקורונה. נוסף על כך במשלחת חברים גם יזמים ואנשי עסקים.

במהלך הביקור צפויים חברי המשלחת להיחשף לזהות הישראלית בארה"ב בשורת נושאים, ובהם יהדות והכרה מקרוב של חיי הקהילה והזיקה ליהדות ולמדינת ישראל. סקר שנערך בשנת 2019, בהזמנת המחלקה לארגון וקשר עם ישראלים בתפוצות בהסתדרות הציונית, העלה כי 97% מהישראלים אינם מתייחסים בשלילה לישראלים שעזבו את הארץ.

חלק מהסיפור הישראלי/ גוסטי יהושע-ברוורמן
בשנתיים האחרונות של הקורונה למדנו על הקושי לשמור על קשר. נכדים נותקו מסבים וסבתות, משפחות לא נפגשו בשל הגבלות תנועה, הגבלות טיסה הוטלו על כולנו, ונדרש מאיתנו לשמור על ריחוק חברתי. ואם שיחת זום אינה מאפשרת לשמור על קשר משמעותי וחם מרחוק, לא קשה לשער מה רב האתגר בשמירת הקשר בין מדינת ישראל לאזרחים ישראלים שאינם גרים בה דרך קבע.

בניגוד לשנות ה־80 וה־90, בהן התייחסנו לישראלים שבחרו להתגורר בחו"ל כאל "נפולת של נמושות", בעשורים האחרונים - כמעט בלי שהרגשנו - חו"ל הפך אופציה לחיים, לגידול ילדים, לבנות ולהצמיח עתיד לדורות הבאים הרחק מישראל. אולי זהו סגנון החיים המשתנה, אופציות הרילוקיישן ובעיות יוקר המחיה והדיור, מול הפיתויים ושפע האפשרויות מעבר לים. אולם, גם אנו, כשאר העולם, מתמודדים עם גלי הגירה פנימיים, כאשר מיטב המוחות שלנו נעים החוצה, ברכבת אווירית ובכיוון אחד.

מדינת ישראל והמוסדות הלאומיים צריכים לעשות הכל על מנת להבין את המאפיינים והצרכים ולקחת חלק בתהליכי העומק בקהילות הישראליות שצומחות מעבר לים, ולהושיט להן יד, על מנת להבטיח שאנו לא מאבדים את הציבור הזה. בעיקר מתוך ההבנה שלאבד אותם שווה בערכו לאובדן של מרכיב זהותי ישראלי של כולנו – שמחת חיים שמבקשת לחקור ולגלות עולמות. עצם קיומה של המשלחת מבטל במחי יד את הביטוי "נפולת של נמושות" ומכיר באזרחי ישראל החיים מחוץ למדינה כחלק משמעותי ואינטגרלי מהסיפור של כולנו על כל גווניו.
הכותבת מכהנת כראשת המחלקה לארגון וקשר עם ישראלים בתפוצות בהסתדרות הציונית העולמית.

הכותרת מכהנת כראשת המחלקה לארגון וקשר עם ישראלים בתפוצות בהסתדרות הציונית העולמית