מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש שוחח הבוקר (ראשון) עם גולן יוכפז וענת דוידוב על המשך התפשטות וריאנט האומיקרון במדינה, ועל נתוני התחלואה הכוללים העדכניים. בראשית הראיון ב-103FM, התייחס אש לדבריו של פרויקטור הקורונה, פרופ' סלמאן זרקא, שצריך לשקול להטיל חובת חיסונים, ואמר: "אין עוד מקום לשקול זאת, אני עדיין חושב שצריך ללכת לעודד להתחסן".

עם זאת, אש סייג מעט את דבריו וציין כי "בוודאי שיכולים להיות מצבים בהם הסיכון יגבר, והחיסון יהיה נחוץ, אך כרגע זו לא הסיטואציה". לדבריו, אם יגיע וריאנט מאוד מסוכן, ולא תהיה היענות לחיסונים - יהיה צורך לחייב. "בעיניי נכון לחסן, ונכון לעשות זאת עכשיו", הסביר.

בהמשך הראיון, אש התייחס להתפשטות וריאנט האומיקרון, וציין כי "רמת האיום ממנו עדיין לא ירדה, הוא מתפשט מהר בדרום אפריקה, ואנו לא יודעים לגמרי מה קורה עם החיסונים". הוא נשאל כיצד ייתכן שהאומיקרון מתפשט פה לאט יותר מאשר בדרום אפריקה, והשיב: "קשה לו להתפשט מהר במספרים הנמוכים האלו. מעבר לזה, אני מאמין שהחיסון השלישי משפיע על ההגנה ומעכב את ההתפשטות שלו".

הוא הגיב גם לדבריה של חברת הכנסת מיכל שיר, שאמרה בראיון כי לא תחסן את ילדיה נגד קורונה, ואמר: "נבחרי ציבור צריכים להעביר את הדברים אחרת. המסר לציבור צריך להיות אחר".

הוא הדגיש כי "הבחירה של כל אחד אמורה להיות אישית, אבל העברת המסר לציבור צריכה להיות אחרת. אין ספק שהחיסונים האלה בטוחים והם הדרך שלנו לצאת מהמגיפה הזו", הסביר. המגישים ציינו כי עלתה טענה לפיה היא הסתמכה על נתונים שגויים, ומנכ"ל משרד הבריאות השיב: "לא ראיתי איזה נתונים היא העבירה, אבל כל נתון שאומר שהחיסונים לא בטוחים או לא טובים - שגוי. בחנו את הכל לעומק עם צוותים מקצועיים ואין ספק שהחיסון יעיל ובטוח, וזה נכון להתחסן".

בנט על וריאנט "אומיקרון" (צילום: רועי אברהם /לע"מ)

יכול להיות שאחרי הירידה בתחלואה שאנחנו רואים כעת, ההורים יכולים להמתין לפני חיסון הילדים? 
"אני חושב שלא, תהליך החיסון לוקח חודש. מעבר לזה, גם היום ישנם כ-500 נדבקים חדשים מדי יום, כ-60 אחוזים מהם ילדים. אנחנו רוצים למנוע את המקרים הללו".

אולי צריך לחייב רק את חיסון הילדים?
"אני לא חושב שצריכים לחייב לחסן, אני חושב שצריך לתת זמן בגלל הרגישות - אבל בעיני צריך לחסן ונכון לחסן כבר עכשיו". 

המגישים שאלו את פרופ' אש האם היה נכון להשתמש באיכוני השב"כ לאיתור חולים, והשיב: "צריך להפעיל את הכלי הזה במצבים קיצוניים בלבד, ובנקודת הזמן בה קיבלנו את ההחלטה הערכה הייתה שאנחנו רוצים לעשות הכל בכדי למנוע כניסה של הוריאנט החדש. החלטנו לוותר על הכלי הזה בהערכת המצב החוזרת". לדבריו, הרוח הציבורית משפיעה, ואם זה היה כלי מקובל על הציבור - אני מניח שהיינו ממשיכים איתו, אבל ראינו שאין התפשטות, ואת תגובת הציבור והחלטנו שלא להמשיך בו.

חיסון ילדים (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)
חיסון ילדים (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)

האם לדעתך אפשר לפתוח את נתב"ג לתיירים?
"עדיין לא, לדעתי אנחנו צריכים לראות איך הווריאנט הזה מגיב לחיסון. אם החיסון עובד עליו בצורה טובה, אז אפשר לעשות את זה ולפתוח את ישראל לתיירים מחוסנים".

בסיום הראיון התייחס לסערה שעוררה החלטת רעיית ראש הממשלה גילת בנט לטוס לחו"ל עם ילדיה, ימים ספורים לאחר שראש הממשלה נפתלי בנט הפציר בישראלים שלא לטוס לחו"ל: גם הבוקר אני חושב שזה לא הזמן לנסוע לחו"ל. כל אחד עושה את השיקולים שלו, אבל ההמלצה שלי כרגע היא לדחות את הנסיעות האלה".

סייעה בהכנת הכתבה: עדן בן ארי, 103fm