שלושה וחצי חודשים מייסרים עברו על משפחת שמואלי, מאז שקיבלה את ההודעה הנוראה על פציעתו הקשה של סמ"ר בראל חדריה שמואל בגבול עזה, שכעבור כמה ימים הלך לעולמו.

לאבל הכבד נוספה עוד עובדה שמוסיפה לכאב המשפחה: למרות דרישתה, היא לא קיבלה תחקיר מלא ומקיף של האירוע. במהלך הזמן שחלף הצבא לא סיים את החקירה. במקביל הגיעו לאם, ניצה, עדויות מטרידות על נסיבות מותו של בנה. היא פנתה לערוך תחקיר עצמאי, שהעלה ממצאים קשים. לפי הממצאים של התחקיר, נפילתו היתה מחדל חמור, שניתן היה למנוע.

על פי התחקיר, האמבולנס שפינה את בראל לבית החולים סורוקה בבאר שבע נסע שעה ו-45 דקות, נסיעה שאמורה לארוך 50 דקות בלבד. ממצאים נוספים של המשפחה כוללים את הטענה שלצבא היה ידוע שהעמדה שבה הוא נורה מסוכנת ושטווח הראייה בה מוגבל, אך לא עשה דבר.

"במוצאי שבת, 21 באוגוסט 2021 השתנו חיי. נהרסו חיי", כותבת האם ניצה שמואלי במסמך. "ההודעה שבראל נפצע באורח אנוש הייתה כמו סכין בלב. תשעה ימים לא זזנו מבית החולים, זעקנו, התפללנו, נאחזנו בכל פירור של תקווה, עד שעצם עיניו בפעם האחרונה. בראל איננו".

שמואלי דרשה מהצבא לדעת את האמת על נסיבות מותו של בראל. "כאמא מגיעות לי תשובות", היא כותבת, "גם אם הן אינן נעימות, גם אם מביכות, גם אם חושפות רשלנות". שום דבר, היא מוסיפה, לא יחזיר את בראל, "אבל אולי התשובות יתנו לי קצת מרגוע".

ואולם לדבריה שום דו"ח, תחקיר או נייר רשמי שבחן את האירוע לא הגיע לידיה. לעומת זאת, לדבריה, "שיחות שערכתי עם מפקדים, לוחמים, אנשי צבא ומג"ב בעבר ובהווה לא נותנות לי מנוח. הן מציפות סימני שאלה רבים".

מתוך השיחות האלה עולה תמונה מטרידה מאוד לכאורה על נסיבות נפילתו של בראל, ששירת בימ"ס דרום של מג"ב. הנחיות סותרות ללוחמים, הערכות לקויה, סיכון מיותר של הלוחמים ופינוי רצוף כשלים של בראל הפצוע - כל אלה מצטרפים לכדי תמונה קשה שמציבה סימן שאלה גדול לכאורה על תפקוד הצבא.

לכאורה, ההפגנה שבעקבותיה נהרג בראל לא הייתה אמורה לכלול עימות אלים. על פי דו"ח המודיעין שאותו מצטטת שמואלי, "חמאס הודיע למצרים כי אין להם כוונה להתעמת במהלך העצרת עם כוחות הביטחון הישראליים". אלא שבאותו דוח נאמר גם "בצה"ל העריכו כי הפרת הסדר תוכננה ואורגנה מראש, כולל השימוש בנשק חם".

לסברה שההערכות מראש הייתה לקויה נוספות גם העדויות מתוך מכשיר הטלפון של בראל עצמו. "איזו התנהלות על הפנים", הוא אומר שם, "לא תיאמו מטווח, לא משכו תיק מטווח, שום דבר. אספר לך כשנתראה - איזה הבדלים".

מצה"ל נמסר: "בגין האירוע התקיים תהליך תחקור נוקב ומעמיק"

מצה"ל נמסר כי: "צה"ל משתתף בצער משפחתו של סמ"ר בראל חדריה שמואלי ז"ל, ממשיך ללוותה ולחזקה. פניית המשפחה התקבלה הבוקר, והתייחסות לטענות העולות בה תינתן במועד הצגת סיכום התחקיר הצבאי למשפחה.

"מהתחקירים שבוצעו עד כה וכפי שפורסם, נוהל הקרב וההיערכות המבצעית להתפרעויות האלימות בוצעו באופן יסודי ומקיף. לצד זאת, מסקנות הביינים העלו כי נכון היה לפרוס ולהפעיל את הכוח באופן שונה מרגע הגעת ההמון האלים לקיר המגן. בגין האירוע התקיים תהליך תחקור נוקב ומעמיק, אשר יסתיים בעת הקרובה וממצאיו ומסקנותיו יוצגו למשפחה".