גורם בכיר בממשל האיראני דיבר היום (ראשון) על המשך שיחות הגרעין בווינה, והתייחס לצד הישראלי: "זה הגיוני שהכיבוש הישראלי יגלה חוסר שביעות רצון מהמשך השיחות". זאת לאחר שסגן שר החוץ והשליח האיראני למשא ומתן עלי באגרי אמר כי הוא "אופטימי לגבי עתיד המשא ומתן והסרת הסנקציות מעל המדינה".

בפתח דבריו התייחס למכשול הסנקציות: "חוסר הרצון של ארה"ב להסיר את הסנקציות הוא המכשול העיקרי להשגת הסכם בשיחות הגרעין בווינה. אנו מאמינים שניתן להגיע להסכן מהר ככל שניתן, כאשר אמריקה תתרחק ממדיניות הלחץ המקסימלי". 

המשלחת האיראנית נכנסת לשיחות על הסכם הגרעין (צילום: REUTERS/Lisi Niesner)
המשלחת האיראנית נכנסת לשיחות על הסכם הגרעין (צילום: REUTERS/Lisi Niesner)

בהתייחסות להתפתחויות האחרונות בשיחות בווינה, אמר הבכיר האיראני כי "בהתחשב במבוי הסתום שנתקלנו בו בסבבים הקודמים בווינה, היה ברור שהסיבוב השביעי לא יספק את התוצאה הסופית של השיחות". בראיון לתקשורת המקומית, הוסיף כי ארצו הציגה בבירור וברצינות את הצעתה בסבב השיחות הנוכחי, זה כדי להימנע מהאשמות מצד גורמים אחרים, וסבר כי ההצעה האיראנית מבוססת על טיוטות של ששת הסיבובים הקודמים, והיא תואמת לחלוטין את הסכם הגרעין.

הבכיר הוסיף: "הצד האירופי והאמריקאי לא ציפו שאיראן תציג הצעה משולבת בהתאם להסכם הגרעין ולהחלטת האו"ם 2231. המשלחת האיראנית הייתה גמישה בשיחות מאז היום הראשון של השיחות בווינה, אך למרבה הצער, לטרויקה האירופית לא היו מספיק סמכויות, והן היו מודאגות שזה יספק את המשלחת האמריקאית, בזמן שהשיחות הללו מתקיימות בין איראן לבין המדינות במועצת הביטחון של האו"ם".

נפתלי בנט במסר לקראת שיחות הגרעין עם איראן, קרדיט: עומר מירון /לע"מ, סאונד: ניר שרף /לע"מ

בסיום התייחס להלך הרוח בשיחות הגרעין, אמר: "אווירת השיחות הייתה בונה, וכי אנו מצפים מהצדדים האחרים לשוב לווינה בשבוע הבא עם טיוטיות ברורים והגיוניים, ולאחר מכן נוכל להיות אופטימיים לגבי השיחות. יחד עם זאת, אנו מצפים שאיראן תואשם בדחיינות ובבזבוז זמן, ולכן הצגנו הצעות מעשיות, והצד השני הוא זה שביקש לעצור אותן".

"בין אופטימיות לפסימיות"

כאמור, בסוף השבוע האחרון פגש מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן את עמיתו הרוסי סרגיי לברוב, והתבטא לגבי התקדמות השיחות: "בעתיד הקרוב נוכל לשפוט אם איראן מתייחסת למשא ומתן ברצינות. נוכל לדעת זאת ביום־יומיים הקרובים. המהלכים האחרונים לא נותנים לנו הרבה סיבות לאופטימיות, אבל זה לא מאוחר מדי עבור איראן להשתתף בשיחות בצורה משמעותית".

יחד עם זאת, גם סגן שר החוץ והשליח האיראני לשיחות בווינה עלי באגרי התבטא: "כידוע, שישה סבבים של שיחות להסרת הסנקציות נערכו בוינה באביב ובקיץ, שמהם התקבלו מספר טויוטות מסכמות. כנציג הממשלה האיראנית במשא ומתן, הצגנו את עמדותינו בטויוטות אלה, במיוחד על טיוטת הסרת הסנקציות הבלתי חוקיות והמדכאות. לגבי פרטי המסמכים הללו, הנקודה החשובה היא שהצדדים הסכימו על בסיס המשא ומתן משנת 2015".