נשיא המדינה יצחק (בוז'י) הרצוג אירח היום (ראשון) את טקס קבלת כתב ההאמנה של שגריר ארצות הברית בישראל, תומאס ריצ'ארד ניידס. במהלך הטקס, נשא הרצוג נאום, בו הדגיש כי במקרה ושיחות הגרעין עם איראן לא יביאו לפתרון, "ישראל שומרת את כל האופציות על השולחן. אם הקהילה הבינלאומית לא תנקוט בצעדים נחרצים בנושא, ישראל תעשה זאת. ישראל תגן על עצמה - בעצמה".

גם השגריר ניידס נאם באירוע והדגיש כי "כפי שאמר הנשיא ג'ו ביידן, ארצות הברית תומכת בחידוש המלאי של פרויקט כיפת ברזל. נמשיך בשיתוף פעולה הדוק כדי לקדם את השלום והיציבות ולהתמודד עם האיום שאיראן מציבה לישראל ולאזור. כפי שהנשיא ביידן הבהיר ארצות הברית מחויבת להבטיח שאיראן לעולם לא תפתח נשק גרעיני".

עוד בטרם נאם השגריר ניידס, אמר הנשיא הרצוג: "בלי ספק האתגר הגדול העומד בפני ישראל וארה"ב הינו האיום המשותף של איראן. אנו עוקבים מקרוב אחר המשא המתן של הקהילה הבינלאומית עם איראן. ישראל תברך על פתרון דיפלומטי מקיף שיפתור אחת ולתמיד את סוגיית איום הגרעין האיראני". 

נשיא המדינה יצחק הרצוג ושגריר ארה''ב בישראל תומאס ניידס (צילום: מרק ישראל סלם)
נשיא המדינה יצחק הרצוג ושגריר ארה''ב בישראל תומאס ניידס (צילום: מרק ישראל סלם)

בפתח דבריו  הבהיר הנשיא כי  "זו זכות וכבוד אמיתי עבורי, כנשיא מדינת ישראל, לפתוח את ביתי בפניך, השגריר החדש של ארצות הברית. ברוך הבא, השגריר תום ניידס. עם ישראל מקבל אותך בזרועות פתוחות ובלב פתוח. עבורנו, זוהי חגיגה של חזון משותף וערכים משותפים - חירות ושוויון, חופש, זכויות אדם וחברות עם בת בריתנו הקרובה ביותר. באופן אישי, המשפחה שלי הייתה בקשרים עם למעלה מ-14 נשיאים אמריקאים. גדלתי בארצות הברית, הושפעתי מאוד מרוח החוקה, מהמגוון החברתי שלה ומהמסורת הדמוקרטית שלה"..

"זו הסיבה שעונג לי לארח אותך, אדוני השגריר, כאן בבית הנשיא, לקבל את כתב האמנתך ולהדליק את הנר השמיני והאחרון של חנוכה ביחד איתך. יש לי הפתעה קטנה בשבילך: בילדותך למדת בבית ספר יום א' לעברית בקהילה היהודית הקטנה בעיירה דולות', מינסוטה. הזמנתי לכאן היום את מנהלת בית הספר, חברתי הטובה אליזבת אלי אלוני, שיושבת כאן עכשיו, להצטרף אלינו והיא זוכרת אותך מימיך כנער. אתה אולי לא זוכר אותה, אבל היא זוכרת אותך. תום, בטח ממנה למדת את העברית המשובחת שלך", המשיך הנשיא.

לאחר מכן ביקש הנשיא להביע את הערכתו העמוקה לנשיא ארה"ב ג'ו ביידן "על תמיכתו הבלתי נלאית ומחויבותו חסרת הפרשה לברית הברזל בין ארה"ב לישראל. זוהי ברית שחייבת להיות מעל כל פוליטיקה מפלגתית, אשר זוכה לתמיכה של כל ממשל באשר הוא. שתדע, אדוני השגריר, שעבור אזרחי ישראל, יש לכך משמעות לאין שיעור". 

נשיא המדינה יצחק הרצוג ושגריר ארה''ב בישראל תומאס ניידס (צילום: מרק ישראל סלם)
נשיא המדינה יצחק הרצוג ושגריר ארה''ב בישראל תומאס ניידס (צילום: מרק ישראל סלם)

"אני יודע, השגריר ניידס, כמה אכפת לך מהקשר בין ארצות הברית לישראל וכי אתה מתכוון לפתח ולהעמיק אותו בתקופת שירותך. ישראל מצפה לעבוד ביחד בהרמוניה ובשיתוף מלא. אתה מגיע לאזור שבו יותר תקווה. הסכמי אברהם שינו לחלוטין את המצב האסטרטגי והאזורי", טען הרצוג.

שגריר ארה"ב בישראל ניידס: "זה כבוד גדול להיות כאן ולהציג את האמנה לנשיא הרצוג כשגריר ה-21 של ארצות הברית בישראל. אני מברך על כך שהתבקשתי על ידי הנשיא ביידן לייצג את ארצי מול מדינת ישראל ולחזק עוד יותר את הקשר החזק בין המדינות. כפי שאמרתי בעבר, אני מוקיר את ההזדמנות להתחבר מחדש למדינה היפה הזו, מדינה שהכרתי כילד בן 15. ואיזה פינוק מיוחד זה בשבילי שיש לי את המורה שלי מבית הספר העברי כאן, בבקשה אל תבדקי אותי על העברית שלי! תודה רבה שבאת".
 
"באותה תקופה הזדמן לי לטפס למצדה בשלוש לפנות בוקר, לישון במדבר סיני ולעבוד בקיבוץ. אדוני הנשיא, אתה ואני חולקים את המחויבות האיתנה לביטחון, שגשוג כלכלי ודמוקרטיה עבור שתי האומות שלנו. היית חבר קרוב ובעל ברית של ארצות הברית מאז הימים הראשונים של הקריירה שלך. והכי חשוב, הגעת לזה באופן טבעי, בעקבות שושלת משפחתית מרשימה מאוד. אדוני הנשיא, בונוס נוסף עבורי הוא שכעת יוצא לי לעבוד עם אחיך כדי לחזק את הקשרים בין שתי המדינות שלנו", המשיך ניידס.
 
עוד הוסיף השגריר כי "האג'נדה שלי כשגריר תהיה בראש ובראשונה לחזק את המחויבות הבלתי מעורערת והמתמשכת שלנו להגנת ישראל. אני רוצה להקדיש רגע כדי להדגיש שוב, כפי שאמר הנשיא ביידן, שארצות הברית תומכת באופן מלא בחידוש המלאי של פרויקט כיפת ברזל. נמשיך בשיתוף פעולה הדוק כדי לקדם את השלום והיציבות ולהתמודד עם האיום שאיראן מציבה לישראל ולאזור. כפי שהנשיא ביידן הבהיר ארצות הברית מחויבת להבטיח שאיראן לעולם לא תפתח נשק גרעיני".
 
"כשגריר, אני מתכוון לפעול ללא לאות לחיזוק נוסף של הסכמי השלום ארוכי השנים של ישראל עם מצרים וירדן, כמו גם לבנות על העבודה הגדולה של הסכם אברהם. הנשיא ביידן והמזכיר בלינקן היו חד משמעיים בתמיכתם בהסכמים פורצי דרך אלה.אבל אנחנו לא רואים בנורמליזציה תחליף להסכם שלום ישראלי-פלסטיני. במקום זאת, אנו מבקשים לרתום הסכמים קיימים ועתידיים לשיפור חייהם של הפלסטינים במטרה לשמר את החזון של פתרון שתי מדינות במשא ומתן", טען ניידס.

"בסופו של דבר, הכדאיות של כל מערכת יחסים נמדדת לפי הקשרים בין אנשים. בחזית זו, אני מחויב לקדם את הקשים העמוקים בין העמים. בפרט, יחסים עסקיים, שכבר חזקים הודות לערכים המשותפים שלנו של עקרונות כלכלת שוק חופשי ותחרות הוגנת. אמשיך גם בעבודת המינהל הזו עם עמיתים ישראלים בתקווה שישראל תצטרף לתוכנית ויתור ויזה. אני מצפה לעבוד עם ישראל על מנת להגן על הערכים המשקפים את המסורות הדמוקרטיות המשותפות שלנו. ליצור אווירה שבה ניתן לשמוע את כל הקולות ולהדגיש את המאמצים לקידום זכויותיהם של חברי קהילות פגיעות ומיעוטים. אני גם אתייצב נגד כל המאמצים לבודד ולהפוך את ישראל ללא לגיטימית. אני אמשיך בעבודתו של הממשל הזה כדי לדחות בתוקף את תנועת ה-BDS ואת חוקי החרם שמדגישים את ישראל באופן בלתי הוגן", סיכם השגריר.