יש שני דברים שחוזרים לחיינו בכל חורף ועושים לנו חם על הלב: הקרמבו והאבוקדו. נניח ברשותכם את הקרמבו בצד לרגע ונדבר איתכם על הפרי הסובטרופי הירקרק שתוספת שלו על לחם עם קצת מלח, לימון ושמן זית היא פשוט מעדן. עם זאת, הפרי האהוב הוא מהבעיתיים שהכרנו כשזה מגיע לבשלותו. אין תחושה מאכזבת יותר מלנגוס באבוקדו קשה או מלחתוך את הפרי ולגלות כתמים כהים המבשרים שהוא כבר מזמן עבר את שיא הבשלות שלו.

כעת מומחים טוענים שיש סיבה חשובה נוספת לדאוג לבשלותו של האבוקדו: הבריאות שלנו. מתברר שאבוקדו בשל מדי עשוי להיות מסוכן לבריאותנו ולכן הם מציעים שיטה לזהות כבר בסופר או אצל הירקן האם האבוקדו מקולקל - וממליצים על שני דברים שאתם חייבים לעשות בבית לפני שאתם נהנים מהפרי הנשגב.

הנה שלושה דברים שאתם חייבים לדעת על האבוקדו שלכם:

1. אם האבוקדו שלכם חום מתחת לאזור הגבעול - אל תאכלו אותו

מה שיותר מדאיג מהסיכון להרוס לכם את ארוחת הערב, הוא הסיכון לחלות מאבוקדו מקולקל. לפי Healthline, העובש באבוקדו עלול "להביא ליצירת תרכובות שעלולות להפיץ ריח וטעם כימיים ואף להיות רעילות".

כפי שאתם ודאי יודעים, לאבוקדו בשל יש קליפה ירוקה כהה מבחוץ, בניגוד לפרי פחות בשל שהוא בעל גוון בהיר יותר של ירוק. מספר מומחים מייעצים גם לבחון את הנעשה מתחת לאזור הגבעול של האבוקדו כדי לקבוע בקלות האם הוא בשל במידה או בשל מדי. "כדי לוודא שאתם לוקחים הביתה אבוקדו ירוק וקרמי לחלוטין מבפנים וללא כתמים חומים מכוערים, המפתח הוא לבדוק מתחת לחיבור לגזע", אמרה דנה ולדן, מחברת הספר"מצא את עצמך במטבח: מדיטציות למטבח ומתכונים בהשראת טבחית שיודעת", ל-bestlifeonline. היא הוסיפה: "החלק הזה של האבוקדו נותן הצצה קטנה למה שקורה מתחת לקליפה". ולדן מסבירה שאם הגבעול יוצא בקלות ויש ירוק מתחת - "זה סוג הפרי שאתה רוצה לקחת איתך הביתה".

עם זאת, לא כולם מצטרפים להמלצה לקלף את הגבעול כבר בסופר. מספר חקלאים מסבירים שהסרת הגבול עלולה לפגום בפרי ואף להעמיד קונים אחרים בסיכון בריאותי. לדבריהם, יש להסיר את הגבעול רק לפני האכילה. רמון פז, יועץ אסטרטגי של איגוד יצרני ואורזי האבוקדו במקסיקו, אמר ל"אבוקדולנד" שחקלאי האבוקדו משתמשים בקוצצים מיוחדים כדי לגשת לפרי, אך משאירים בכוונה חלק מהגבעול שלם. הוא אמר: "חשוב מאוד לשמור על חלק מהגבעול כי זה מונע מפטריות וחיידקים להיכנס לפנים הפרי".

במילים אחרות, אם מצאתם לעצמכם אבוקדו בסופר אך הגבעול שלו כבר איננו ואתם יכולים לראות אזור חום מתחת - זו סיבה מספקת להשאירו מאחור. אם הגבעול עדיין שלם, כדאי להשאיר אותו כך או להסתכן בהרס הפרי למישהו אחר. בחירה שלכם.

2. שטפו את האבוקדו - לפני שאתם חותכים אותו

כשמדובר בתפוחי עץ, עגבניות או חסה - אנחנו תמיד נשטוף אותם לפני שניגש אליהם עם סכין. לעומת זאת, כשמדובר באבוקדו בו את הקליפה גם ככה לא אוכלים, אנחנו נוטים שלא להעביר אותו קודם מתחת לברז. טעות!

בשנת 2018, מינהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) פרסם דו"ח על בדיקה של 1,615 דגימות אבוקדו שנעשו בין השנים 2014 ל-2016. הסוכנות מצאה כי 0.74 אחוז מהדגימות שלה נמצאו חיוביות לסלמונלה, בעוד ש-0.24 אחוז מדגימות בשר האבוקדו ו-17.73 אחוזים מדגימות קליפת האבוקדו נמצאו חיוביות לליסטריה מונוציטוגנס, חיידקים הנקשרים למחלות קשות ובמקרים נדירים אף למוות.

בעקבות ממצאים אלו, ה-FDA ממליץ לשטוף את כל האבוקדו לפני השימוש, שכן החיתוך עלול להחדיר חיידקים מזיקים מהקליפה לבשר הפרי.

3. אם הבחנתם בשינוי צבע כולשהו בתוך האבוקדו - זרקו אותו

אחרי שעברנו בהצלחה את שני השלבים הראשונים, הגענו לשלב החיתוך. חיתכו את האבוקדו לשני חצאים והביטו פנימה. ברוב המקרים אתם יכולים לקבל את כל המידע שאתם צריכים על האבוקדו מהתבוננות בו ומתחושת המרקם שלו.

נתחיל במרקם - נגיעה עדינה עם המזלג בפנים האבוקדו יכולה לסייע לכם באבחון האבוקדו האידיאלי. מה שמרגיש עיסתי או חלול מדי הוא ישן מכדי לאכול אותו, בעוד שאבוקדו מוצק, כזה שלא ייכנע בקלות ללחץ של המזלג שלכם עליו, הוא אינו בשל מספיק לאכילה.

נעבור לניראות - חפשו באבוקדו סימנים אחרים המעידים על רקבון. כתמים חומים ושחורים, מרקם חוטי ופסים כהים יכולים לרמוז על ריקבון מסוכן או עובש. ב-Healthline ממליצים גם שלא לנסות להציל חלקים טובים יותר באבוקדו מקולקל - אלא פשוט לזרוק אותו: "אל תנסו להציל אף חלק מאבוקדו מעופש, בעל ריח חמוץ או עובש, מכיוון שיש לו פוטנציאל לגרום למחלות".