עו"ד בועז בן-צור הבקיע היום (שני) את אחד השערים העצמיים המפוארים בהיסטוריה של החקירות הנגדיות. בתו, שגם היא עו"ד בצוות ההגנה, עוד ניסתה ללחוש על אוזנו שאין סיבה להעלות מיוזמתו את דברי ניר חפץ על "אי כשירותו" של נתניהו, אבל זה היה מאוחר מדי.

חפץ לא יכול היה להשאיר את הדברים תלויים באוויר ואישר כי במסגרת חקירתו במשטרה, אמר לחוקרים שמבחינתו האירוע המכונן באמת הייתה המסקנה אליה הגיע ב-2017: ביבי לא כשיר, בסביבתו יש גורמים שמסכנים את המדינה. לכן עזבתי את הלשכה, סיפר (במילים שלי). הוא הוסיף שמדובר באירועים ביטחוניים ברמת "עסק הביש" שהיו יכולים להביא להרג של מאות ואלפי אזרחים, שהביאו אותו למסקנה הזו.

למה התכוון חפץ? שני אירועים שאירעו כמעט במקביל והביאו את רוב סביבתו של בנימין נתניהו לתובנה ש"ביבי מאבד את זה". כלומר, ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו כבר אינו מסוגל לקבל החלטות בכוחות עצמו, אלא נשמע להוראות שהוא מקבל "מהבית".

למסקנה הזו הגיעו, בעקבות אותם ימים של דם ואש ביולי 2017, רוב עוזריו הקרובים של ראש הממשלה, וגם עוזרים מקצועיים שהיו אז בלשכה. עם חלק מהם דיברתי שוב אתמול. הם אישרו: "זה אירוע טראומתי", אמר אחד מהם, "היינו בשוק, לא האמנו שהגענו לשלב הזה שצריך להגן על ראש הממשלה מפני בני ביתו. זה יכול היה לעלות בחיי אדם".

מגנומטרים בכניסה להר הבית (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
מגנומטרים בכניסה להר הבית (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

ביום שישי ה-14 ביולי 2017 יורים שלושה ערבים ישראלים תושבי אום אל-פאחם והורגים שני שוטרי מג"ב באחד משערי היציאה מהר הבית. המחבלים מחוסלים במקום. השוטרים שנהרגו היו רס"ם האיל סתאוי, תושב מע'אר, ורס"ם כמיל שנאן, תושב חורפיש, בנו של חבר הכנסת לשעבר שכיב שנאן. האירוע איים להצית מחדש את "אינתיפאדת היחידים" שהשתוללה כאן בשנים 2015-2016 והודברה במאמץ רב של צה"ל והשב"כ.

כבר ביום האירוע מובאת מהמשטרה המלצה להציב מגנומטרים בכניסה להר הבית. ההחלטה מתקבלת. המגנומטרים מוצבים ביום ראשון, ה-16 ביולי.

ההחלטה מתבררת כהרת אסון. הרשתות החברתיות והדמיון הערבי הופכים את האירוע ל"מזימה" נגד אל-אקצא. גל גדול של מהומות מתעורר בשטחים. בדיונים ביטחוניים דחופים אומרים כל בעלי המקצוע, ובראשם הרמטכ"ל רב אלוף גדי איזנקוט וראש השב"כ נדב ארגמן, את אותו הדבר: אירוע המגנומטרים הופך את הפיגוע הלאומני על הר הבית לפיגוע דתי ומאיים לסחוף את כל יהודה ושומרון למעגל הדמים. המיתוס השקרי של "אל אקצא בסכנה" קורם עור וגידים. זה עלול להצית את העולם הערבי כולו. ההתראות שהוצגו למקבלי ההחלטות היו מטורפות. "להסיר מיד את המגנומטרים" ממליצים כו-לם.

בינתיים, הנבואות מתממשות. בעמאן מתרחשת הפגנה גדולה ומהומה מול השגרירות, בסופו של דבר אחד המאבטחים יורה בשוגג באזרח ירדני והורג אותו. האירוע הצית גל גדול של מחאה בבירה הירדנית, המלך עבדאללה זעם, ישראל הפעילה כל מה שהיה אפשר להפעיל כדי שהמלך ישחרר את המאבטח בטרם יבוצע בו לינץ' או משפט ראווה. כל גורמי המקצוע המליצו לראש הממשלה נתניהו לסגור את האירוע בשקט, בלי להתרברב ובלי להתפאר. הוא שעה לעצה אחרת, שקיבל "בבית". המאבטח הוזמן לפוטו-אופ חגיגי במשרד ראש הממשלה, עם נתניהו עצמו.

כולם, מהרמטכ"ל דרך ראש השב"כ וכל האחרים, לקו בהלם. תמונת הסלפי של ראש הממשלה עם מי שזמן קצר קודם ירה והרג אזרח ירדני בעיר הבירה, הציתה מחדש את הרחובות בעמאן ואת זעמו של עבדאללה. השגרירה הישראלית בירדן נאלצה לעזוב, היחסים שונמכו, מאז ועד היום לא הסכים עבדאללה לקבל טלפון מנתניהו. תזכורת: שיתוף הפעולה הביטחוני בין ישראל לירדן הוא אחד הנכסים האסטרטגיים החיוניים ביותר שלנו, בחזית שבינינו לבין איראן.

ראש הממשלה בנימין נתניהו מחבק את המאבטח זיו (צילום: חיים צח, לע''מ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו מחבק את המאבטח זיו (צילום: חיים צח, לע''מ)

אבל זו הייתה הצרה הקטנה שלנו. גל של פיגועים שוטף את הרחובות ומגיע לשיאו המחריד כשמחבל בן 20 לוקח סכין, נכנס לבית בהתנחלות חלמיש ושוחט שלושה מבני המשפחה: האב יוסי סלומון, ילדיו אלעד וחיה. האם טובה נפצעה קשה. הפיגוע לא היה מתוכנן והמחבל לא היה שייך לאף ארגון ולא קיבל הוראות כלשהן, אבל כתב בפייסבוק שלו שהוא יוצא להגן על אל אקצא. 

"אני בן 20. היו לי הרבה חלומות בחיים", כתב המחבל, "אבל ראיתי איך פוגעים במסגד אל-אקצא ומחללים אותו, ואיך הורגים את צעירינו. זו בושה שמחזיקים בנשק ולא משתמשים בו. אני הולך למות למען אל-אקצא. אל תתאבלו עלי, תהיו שמחים שאני הולך להיות שהיד".

בשלב הזה הבינו כבר כל גורמי הביטחון שהמגנומטרים גורמים הרבה יותר נזק מתועלת. מצרים וירדן התגייסו לנסות לסייע לישראל לרדת מהעץ. כל גורמי המקצוע, מהשב"כ דרך אמ"ן, צה"ל והמשטרה, המליצו להפסיק את הסאגה ולהסיר את המגנומטרים כדי להרגיע את האווירה. שר הביטחון אביגדור ליברמן תמך בהסרת המגנומטרים. גם השר יובל שטייניץ. האחרון שהתנגד היה נתניהו. אבל לא מדובר בבנימין נתניהו, אלא בבנו יאיר.

מכאן, עוברת רשות הדיבור לעדי ראיה, איתם דיברתי (שוב) אתמול. הדברים שיובאו כאן הם סיכום מה שנאמר לי בעבר (ומופיע במהדורה החדשה של הספר "נתניהו") ופעם נוספת אתמול ע"י כמה מהאנשים שנכחו באירוע. חלקם היו אנשי בטחון, חלקם אנשי לשכה: במהלך הדיון הביטחוני המכריע, היה ברור שכל המערכת, ללא יוצא מן הכלל, תומכת בהסרת המגנומטרים. לאורך כל ההיסטוריה שלו היה נתניהו הולך עם העצה המקצועית במקרה כזה. ראינו אותו עשרות פעמים. הוא מעולם לא לקח סיכונים מטורפים כאלה. האתראות היו איומות. הייתה תחושה שהר הבית והמגנומטרים המטופשים האלה הולכים להפיל עלינו אינתיפאדה אמיתית, בדיוק אחרי שהצלחנו להתגבר ולהדביר את הניסיון הקודם.

יאיר נתניהו בבית המשפט (צילום: אבשלום ששוני)
יאיר נתניהו בבית המשפט (צילום: אבשלום ששוני)

במהלך הישיבה הביטחונית, מספרים המקורות, יצא נתניהו כמה פעמים מחדר הקבינט ללשכתו לדבר בטלפון. בכל הפעמים האלה היה על הקו בנו, יאיר. הוא הפעיל עליו לחצים כבדים לא לוותר ולא להסיר את המגנומטרים.

טיעוניו של הבן לא היו ביטחוניים. הוא היה על הרשתות החברתיות והבין שבפיד הימניים כולם מגדפים את התבוסתנות של הרמטכ"ל וראש השב"כ ש"עובדים בשביל הקרן החדשה". הרעיה שרה הופיעה מאוחר יותר כתגבורת מיוחדת במשרד והספיקה לצעוק לעבר כמה מאיתנו (מדובר במזכיר הצבאי דאז ובאחד מבכירי הלשכה) ש"אם אתם תמשיכו להיכנע לקרן החדשה, ביבי יעבוד רק מהבית". אנשים הזדעזעו.

אגב, כך בדיוק הפך, כמה שנים קודם, יאיר נתניהו את עמדת אביו בפרשת אלאור אזריה. כזכור, ביום הראשון התיישר נתניהו עם עמדת צה"ל ופרסם הודעת גיבוי למפקדיו. כעבור יומיים, אחרי שעבר "טיפול" בביתו מידי בנו, שהסביר לו מה קורה ברשת החברתית, התהפך נתניהו, התקשר לאביו של אזריה והפך מראש ממשלה לטוקבקיסט.

בסופו של הלילה המחריד הזה, נתניהו התיישר והמגנומטרים הוסרו. זה לא היה קל, אומרים אנשיו. היה צריך להפעיל עליו את כל התותחים ולהסביר לו שתהיה ועדת חקירה. אחרי האירוע הזה, ישבו כמה מבכירי לשכתו ביחד וניסו לטכס עצה. אחד מהם הציע ללכת ליועמ"ש מנדלבליט ולספר לו איך הדברים מתנהלים. שיעצור את זה. השני הציע להגיד לנתניהו שבפעם הבאה הם פשוט יכנסו מסיבת עיתונאים ויספרו לציבור את האמת. ההצעות האלה נפלו.

חפץ עצמו עזב את הלשכה זמן קצר אחרי האירוע הזה. הוא נשאר מקורב, אבל הסיר ידו מאחריות. בכיר אחר שנשאר בלשכה אמר לו "אני נשאר כאן רק כי אי אפשר לעזוב אותם לבד".

את הסיפורים האלה יודעים עשרות אנשים. במערכת הביטחון, במערכת הפוליטית, בשדרת היועצים והמקורבים. זה כבר מזמן לא סוד. לא סתם הגיעו אנשים כאביגדור ליברמן, גדעון סער, זאב אלקין ורבים אחרים למסקנה שהמשך שלטון נתניהו מסוכן לישראל. אתמול סיפר את זה מי שהיה אחד האנשים הכי קרובים לבני הזוג נתניהו, מעל דוכן העדים בבית המשפט המחוזי בירושלים. האמת, בסופו של דבר, יוצאת לאור.

וכדי שהכל יהיה מושלם, באותו זמן בו ניטשה הדרמה הזו בבית המשפט המחוזי בירושלים, לא רחוק משם בחדר סיעת הליכוד בכנסת ניהל בנימין נתניהו את ישיבת הסיעה כשלידו יושבת הרעיה, שרה.