פרופ' ליאו ליידרמן, היועץ הכלכלי הראשי, בנק הפועלים, בתחזית כלכלית ופיננסית: "המשק הישראלי נמצא בתנופה ותנאי הפתיחה שלו טובים מאוד ל-2022. שוק העבודה התקדם בצורה נאה בכל הפרמטרים שלו: גידול בשיעור ההשתתפות ובשיעור התעסוקה לצד ירידה באבטלה. מנועי הצמיחה העיקריים יהיו הצריכה הפרטית וכמובן שענף ההיי טק. יחסית לעבר, העובדה שתתחיל שנה עם תקציב מדינה שאושר בכנסת מהווה פלוס גדול". 

פרופסור ליידרמן אמר את הדברים בפסגת העסקים 2021 מבית קבוצת ה"ג'רוזלם פוסט", "מעריב" ו"וואלה". שהתקיימה אתמול, (רביעי) בהרצליה בהשתתפות בכירי המשק הישראלי, שרים ומומחים מהעולם העסקי. 

עוד הדגיש פרופ' ליידרמן בנאומו את המחסור הגדול בעובדים. "למעשה, אם מה שהוא מגביל את צמיחת המשק בטווח הקצר זה המחסור בעובדים. מדובר לא רק במהנדסי אלקטרוניקה והיי טק. חסרים עובדים בקשת רחבה של מקצועות נוספים, כגון עובדי ניקיון, מורים במערכת החינוך, סייעות בפעוטונים, ועוד. ברמת המאקרו, המחסור בעובדים היא כיום הבעיה העיקרית בפניה עומד המגזר העסקי".

עוד בנושא הזה, פרופ' ליידרמן הציג את מה שהוא כינה פרדוקס שוק העבודה: "מצד אחד יש מעט מתחת ל- 300 אלף מובטלים בישראל כיום, ומאידך יש רמת שיא של כ-145 אלף משרות פנויות! איך זה שהמובטלים לא נקלטים במשרות הפנויות? התשובה היא שאין סנכרון בין מאפייני הביקוש לעובדים מחד, והעובדים המובטלים מאידך. על רקע משבר הקורונה, עובדים רבים התייתרו, והוחלפו על ידי מחשבים, רובוטים ואוטומציה. מתברר שעיקר המשרות הפנויות לאו דווקא מתאימות לחלק ניכר מהמובטלים. כיצד פותרים את המשוואה? ע"י הכשרה מקצועית והגברת המוביליות הבין תעסוקתית. כאן יש מקום רב לשיפור. אנו, בבנק הפועלים, מעריכים שניתן ורצוי לרתום את המגזר העסקי הרבה יותר במאמץ להגביר את ההכשרות המקצועיות".

בהתייחסו לזן  האומיקרון, אמר פרופסור ליידרמן כי הוא צופה שישראל תהיה בין המדינות שייפגעו הכי פחות בעולם, הן בתחום בריאות הציבור ובתחום הכלכלי. על רקע האומיקרון, אין ספק שהתחזיות הכלכליות שפורסמו עד כה לגבי 2022 יעברו עדכון כלפי מטה, במיוחד באירופה. עם זאת, כאמור, הפחתת התחזית בישראל תהיה מינורית יחסית למדינות אחרות במערב".   

לסיום, התייחס פרופ' ליאו ליידרמן לאתגרים מנקודת המבט של הטווח הארוך, מעבר ל- 2022. "במבט לשנים הקרובות, נותרנו עם אתגרים לא פשוטים שבחלקם הממשלה עובדת באינטנסיביות רבה, אלא שייקח זמן לא קצר לטפל בהם. בין אלה, נציין את הצפיפות הגדולה בכבישים ותשתית התחבורה הציבורית הזקוקה לשיפור ניכר, הצורך ברפורמה מקיפה ומודרניזציה של מערכת החינוך, עודף הביורוקרטיה והרגולציה, והמחסור בדיור עם תופעת לוואי של מחירי דיור גבוהים מאד".