עידן חדש בגרמניה יוצא לדרך: מנהיג המפלגה הסוציאל־דמוקרטית אולף שולץ הושבע אתמול לקנצלר החדש אחרי שקיבל את אישור חברי הפרלמנט - והחליף באופן רשמי את אנגלה מרקל, שפרשה אחרי 16 שנות כהונה.

395 מתוך 707 חברי הבונדסטג שהשתתפו בהצבעה החשאית אתמול בבוקר הצביעו בעד המינוי של שולץ לקנצלר, לעומת 303 צירים שהתנגדו ושישה נמנעים. 29 צירים נוספים לא נכחו בשל מחלה. מיד לאחר שהוכרזו התוצאות זכה שולץ למחיאות כפיים סוערות מהנוכחים, מלבד חברי מפלגת הימין הקיצוני אלטרנטיבה לגרמניה, וקיבל זר פרחים בזמן שביציע הכבוד ישבו מרקל והוריו של הקנצלר החדש. "אמרתי 'כן'", צייץ שולץ בטוויטר.

לאחר שקיבל את כתב המינוי מנשיא גרמניה פרנק־ואלטר שטיינמאייר, נשבע שולץ אמונים כקנצלר התשיעי של הרפובליקה הפדרלית של גרמניה. עם זאת, הוא לא הוסיף לנוסח השבועה את המילים "כה יעזור לי האל" כיוון שהוא התנתק מהכנסייה הפרוטסטנטית לפני שנים.
מיד לאחר מכן המשיכו הקנצלר וחברי הממשלה החדשה לארמון הנשיאות, שם שטיינמאייר העניק לשרים את כתבי המינוי. הנשיא, בעבר מנהיג הסוציאל־דמוקרטים, ציין כי המצביעים העניקו לקואליציה החדשה "מנדט לצעדים אמיצים לעבר השינוי", אולם הפציר בממשלה להבטיח כי "גם החלשים יותר ישמרו על הקצב, כדי שהאנשים שעבורם השינוי הוא הפסד ידעו שהם גם יוכלו להרוויח דברים חדשים".

"קואליציית הרמזור" החדשה, שהוקמה יותר מחודשיים אחרי הבחירות הכלליות, מורכבת משלוש מפלגות שמעולם לא שיתפו פעולה בממשלה הפדרלית - הסוציאל־דמוקרטים, הירוקים והמפלגה הליברלית של הדמוקרטים החופשים - אחרי שגיבשו הסכם שכלל פשרות בשל חילוקי הדעות האידיאולוגיים. לצד שולץ, הממשלה מונה 16 שרים בלבד ויש בה חלוקת תיקים שווה בין גברים ונשים, בהן אנאלנה בארבוק, האישה הראשונה בתפקיד שרת החוץ.

על סדר יומם של השרים כבר ניצבים הצעדים הבאים של המאבק במגיפת הקורונה, על רקע התחלואה שממשיכה לשבור שיאים, כאשר ההערכות הן שהקואליציה תקדם גם חובת חיסונים. משבר נוסף הוא המתיחות בין רוסיה ואוקראינה, כאשר הממשל האמריקאי הבהיר לאחר שיחת הנשיאים ג'ו ביידן ו־ולדימיר פוטין כי אם הרוסים יפלשו למדינה השכנה תופסק הפעילות של צינור הגז נורדסטרים 2 שמגיע לגרמניה.
הקנצלר החדש קיבל ברכות לרגל המינוי. "אנחנו נכתוב יחד את הפרק הבא - עבור הצרפתים, עבור הגרמנים, עבור האירופים", מסר נשיא צרפת עמנואל מקרון. נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין, לשעבר שרת ההגנה בממשלתה של מרקל, אמרה כי היא "מצפה לשיתוף פעולה מבוסס אמון למען אירופה חזקה".

מנגד, ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן מיהר להצהיר כי בשל התמיכה של הקואליציה החדשה בהגירה, בזהות מגדרית ובהשפעה גרמנית על מדיניות האיחוד, הונגריה וגרמניה "כבר לא ניצבות זו לצד ז