"אנחנו על סף תהום. זו פשוט קטסטרופה מה שהולך בארגון". במילים קשות אלו התייחס אתמול ניצב בדימוס אורי בר־לב לחשיפת "מעריב", שלפיה בתקופה האחרונה נרשם גל פרישות של קצינים ושוטרים מהמשטרה בשל היעדר משילות לטענתם ותנאי שכר פוגעניים.

"המשטרה עוברת תהליך שהוא לא טוב", מדגיש בר־לב. "זוהי תקופה מאד מורכבת ובעייתית, במיוחד אל מול האתגרים שהעתיד צופן לנו. סוגיית הביטחון האישי מתייחסת לכל חלקי הארץ ולאו דווקא למצב באזור הדרום. מה שחווינו במהלך מבצע שומר החומות היה פוגרום של ממש. מי ששורף 11 תחנות משטרה, מצית בתי כנסת, יורה על עשרות בתים ועל שוטרים ואזרחים הוא מחבל. אין הגדרה אחרת".

לטענת בר־לב, למרות האירועים הקשים בתקשורת מעדיפים להתעלם מהתופעה, "כי הרבה יותר מעניין מה קורה בתל אביב ולא ברמלה, לוד או עכו", הוא מסביר.

לדבריו של הניצב בדימוס, אותם עבריינים בחברה הערבית זוכים לגיבוי ואפילו לנשק מצד גורמים שונים. "זה נאמר בריש גלי מנבחרי ציבור שיושבים בכנסת ישראל", הוא טוען. "הבדואים אומרים שהם לא מתייחסים לבית המשפט ולהם יש בית דין משלהם והחוק אצלם הוא אחר. הם מאוד מהר מזהים את נקודות התורפה שלנו בחברה, הם מזהים את הבעייתיות שלנו ואת החולשה. הנה - במקום להעניק צל"ש ללוחמים שחיסלו לפני מספר ימים את המחבל שדקר צעיר בירושלים, מג"ב מזמן אותם לחקירה. אנחנו מאבדים את הריבונות. מי שהופך להיות הריבון זה אותו עבריין שהופך להיות פושע שהופך להיות מחבל".

בר־לב מדגיש כי "בתוך כל הטווח הזה, המשטרה הפכה להיות שק חבטות. אין לשוטרים גיבוי, לא ציבורי, לא משפטי וגם לא פיקודי. ובמקביל, חלה הרעה דרמטית בתנאי השירות שלהם. ישנו הסכם חדש, שלפיו כל שנה צריך לפטר 17% מהשוטרים כדי להימנע מתשלום רכיבי הפנסיה, וזה אומר למעשה שכל חמש שנים המשטרה בעצם מחליפה הרכב. מצב שכזה מוביל להתפטרות של שוטרים איכותיים שלא נשארים במערכת. אין את גאוות היחידה. מי שעוזב הם אלו שיש להם אלטרנטיבה בחוץ. בתור אזרח במדינה אני מאוד מודאג. האיום שאנחנו ניצבים מולו מהבית מסוכן יותר מהאויב בחוץ. התפקיד של צה"ל והמשטרה הוא להשמיד את האויב ולא להכיל אותו".

בנושא נוסף: תגובה מהירה של שוטרי המחוז הצפוני הובילה אתמול למעצרם של חשודים באיומים ובתכנון לנקמה. פחות מ־24 שעות אחרי שהופץ סרטון המתעד תשעה רעולי פנים חמושים בנשקים כשהם קוראים לנקמה ומאיימים לפגוע בכל מי שקשור לרצח איהב סעדי, שנורה למוות בנצרת לפני כשבוע - נעצרו החשודים. עוד נמסר כי מדובר בסרטון ישן שצולם ברשות הפלסטינית. במסגרת החיפושים בבתי החשודים נתפס כסף מזומן בסך 400 אלף שקל ואקדח איירסופט.