חיים רמון, שר המשפטים לשעבר, שוחח הבוקר (חמישי) עם בן כספית וינון מגל על דברי היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, בהם תקף את יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו. "מנדלבליט העריך את נתניהו במשך תקופה ארוכה מאוד, והוא עשה לו הנחות גם לאחר שמונה לתפקיד, עד הגשת כתב האישום", הסביר ב-103FM, "הוא לא הגיש נגדו כתב אישום בגין עבירות שוחד, שכמעט כל הפרקליטים רצו בתיק 1000, והוא העמיד אותו לדין בשוחד בתיק 4000 כשרז נזרי אמר 'כאשר אנחנו חורשים שדה שלא נחרש ראוי שהלהבים יהיו חזקים מאוד והם וודאי לא היו כאלה'".

"משלב מסוים, ואני יודע את זה, בסביבות סוף 2018 תחילת 2019 הוא התהפך וראה בו כבר אז כבר גורם המסכן את הדמוקרטיה בישראל", הוסיף רמון, "הוא אמר את זה לגורמים מסוימים , ואחד מהם גם סיפר לי את זה". לדבריו, מרגע שמנדלבליט אמר את הדברים האלו והם פורסמו בפומבי - אסור לו לגעת בכל עניין שקשור לנתניהו. "הוא התובע הראשי בתיק נתניהו, והוא לא יכול לטפל באדם שהוא חושב שהוא סכנה לדמוקרטיה, וזו מחשבה לגיטימית של פוליטיקאית ועיתונאים", הסביר.

שר המשפטים לשעבר הוסיף: "נדמה לי שאחד באולפן חושב ככה, ואני חושב שנתניהו מסכן את הדמוקרטיה בכך שהוא עושה פה מדינה דו לאומית, אבל אנחנו כולנו פוליטיקאים ומותר לנו להגיד הכל". הוא הדגיש כי "אדם שעומד בראש מערכת התביעה, שתובעת את הנאשם נתניהו, צריך להשעות את עצמו מכלל התיקים הנוגעים לנתניהו מהרגע שהדבר פורסם".

אתה מודע שהוא כבר לא מטפל?
"אין דבר כזה. תיק בסדר גודל הזה מלווה ומדווח". 

כל אחד שיש לו דעה צריך לפסול את עצמו?
"זו דעה שאם אני מגיע אליה אני חשוד. תאר לך ששופט היה מתבטא ואומר שנתניהו מסכן את הדמוקרטיה - היית חושב שהוא יכול לשפוט אותו? לא. אותו דבר מנדלבליט".

עצם העובדה שהוא הגיש כתב אישום מוכיחה שהוא חושב שנתניהו עבריין - אולי גם על זה צריך לפסול אותו?
"לא. אם תובע כללי חושב שצריך להגיש כתב אישום נגד אדם כי הראיות מצביעות ויש סיכוי סביר להרשעה, חובתו לעשות זאת. אבל אם הוא חושב שהאיש מסוכן לדמוקרטיה ול-DNA של העם היהודי - אדם כזה חשוב בשיקולים זרים. הוא חושד שאני אעמיד לדין אדם כזה כדי להציל את עם ישראל, ומכל ההתנהלות שלו מאז אפשר להבין גם למה הוא משקר, כשהוא בא ואומר 'אין שחר לטענות הלחץ שהופעל על עדי מדינה בתיקי נתניהו דבר', והוא בא ומגן על תרגיל החקירה ומטיל על להב 433 לחקור אותו, ולא עושה שום דבר אחרי שדוד רוזן אומר שעננה כבדה רובצת על הפרקליטות בעניין נושא תרגילי החקירה. אז אני חושב שמנדלבליט שהוא לא רוצה לחלץ גם כשהעובדות יוכיחו אחרת אדם שהוא סכנה לעם היהודי ולדמוקרטיה בישראל".

ניר חפץ ובנימין נתניהו בדיון בתיק 4000. צילום: רויטרס

ינון: "מזכיר לכם שהוא (היועמ"ש) החליט שבוע שנתניהו צריך להחזיר כסף לבן דוד שלו".
רמון: "אסור. זה ניגוד עניינים מובנה. בכל דבר הוא חשוד עכשיו".
כספית: "מה שנשאר עכשיו אלו פרוצדורות מטופשות האם להחזיר את הכסף או לא".
רמון: "זה לא מטופש".
כספית: "אני חושב שכן".
רמון: "תן לי רגע ואני אסביר לך למה לא".
כספית: "אני חושב שאתה פסול בכלל, לא חשבתי שצריך לעלות אותך לשידור היום, כי אתה מנהל מסע מטורף של ג'יהאד. דעתך בנושא הזה לגביי לא רלוונטית".
רמון: "דעתך מרוב שנאה לנתניהו התבלבלה עליך, איבדת את שיקול דעתך, אתה יודע טוב מאוד ואתה יודע מכולם שהפרקליטות תפרה תיק. אתה יודע ששלושה שופטים מחוזיים קבעו שנגעו ברשלנות בתיק שלי בזדון, לא אני".

נתניהו בבית המשפט, אמיר אוחנה וגלית דיסטל אטבריאן ברקע (צילום: רויטרס)
נתניהו בבית המשפט, אמיר אוחנה וגלית דיסטל אטבריאן ברקע (צילום: רויטרס)

כספית: "חיים רמון מנהל ג'יהאד".
רמון: "כל מה שאני יודע על הפרקליטות למדתי ממך. בספר שלי מופיעים עשרות ציטוטים שאתה מדבר ותוקף את הפרקליטות, כולל במשפט שלי ושל אולמרט. אבל השנאה לנתניהו העבירה אותך על דעתך, הפכה אותך למגן כל העוולות שהפרקליטות עושה מכאן ועד הודעה חדשה. לכן, כל פעם שאתה לא מסוגל להתווכח עם מה שאני אומר, אתה מנסה לפסול את מי שאומר, שהסכמת אותי בזמן אמת על כל הדברים שעשו לי. אבל מה הטירוף של השנאה שלך והג'יהאד שאתה מנהל נגד נתניהו, לא באופן ענייני ועל נושאים מהותיים אלא על נושאים אישיים, הם מטורפים. עכשיו בא לידי הביטוי הטירוף".

כספית: "מקבל שאתה אומר שאני שנאה וטירוף. ברוך השם כל מה שאני חושף על נתניהו במשפחתו כבר 25 שנה יוצא עכשיו החוצה".
רמון: "לא התווכחתי איתך על הדברים האחרים".

כספית: "דעתי על הפרקליטות היא..."
רמון: "רק אל תגיד לי שאני מדבר בפוזיציה כי זה לא נכון".
כספית: "חיים תשתוק רגע אחד, אתה הכפשת אותי עכשיו ואני אענה לזה".
רמון: "מה אתה רוצה? אתה מכפיש אותי ואני לא אכפיש אותך? אתה חשבת שאני צודק ונעשה לי עוול, ואתה מפקיר את זכויות האדם והנאשמים במדינת ישראל על סמך השנאה לנתניהו".
כספית: "אתה יודע כמה נתניהו מסוכן למדינה הזו ולדמוקרטיה רק לצערי".
רמון: "אני אמרתי את זה לא אתה, אבל אי אפשר להשתמש".

מגל: "היית חייב לקחת אותו ולעשות פרובוקציה, כי הוא חושב שעושים עוול לנתניהו".
כספית: "אני אקח אותו לשם בכל פעם שתעלה אותו לשידור. בכל פעם".
רמון: "ואני אקח אותך שאתה הפכת את דעתך בגלל נתניהו. אתה תמכת בי בזמן המשפט ואמרת שהפרקליטות מנוולת".
בן: אני עדיין בעד הרפורמות בפרקליטות שנתניהו לא עשה".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm