ערן פלג הוא אסטרטג ראשי ומאור לוי הוא מנהל השקעות ב-Clarity Capital

בחלק הראשון של הסקירה כתבנו על הרקע ההיסטורי להשקת הביטקוין, הוותיק מבין המטבעות הקריפטוגרפיים, ואת החזון הבסיסי המלווה אותו. הסברנו כיצד הוא עובד והצגנו את הטיעונים העיקריים של מתנגדי הביטקוין. לקראת הסוף, התייחסנו בקצרה למספר מטבעות קריפטוגרפיים אחרים. בחלק שני (ואחרון) זה, נרחיב ביתר פירוט לגבי הביטקוין כנכס השקעה, נרחיב על מספר יישומים בולטים על רשת האית'ריום, ונספר בקצרה על מספר מטבעות נוספים.

ביטקוין כנכס להשקעה

ציינו כי אימוץ הביטקוין כאמצעי תשלום לא תפס, לפחות לא עד כה, תאוצה משמעותית. אך, יחד עם זאת, כי הביקוש לביטקוין כנכס השקעה בהחלט הולך וגובר. לשם השוואה, מחזור המסחר היומי הממוצע בביטקוין בשנה האחרונה עומד על כ-47 מיליארד דולר לעומת כ-6 מיליארד דולר בלבד בהעברות ותשלומים.

בתור נכס פיננסי, בדומה למטבעות רגילים (פיאט), נסחר הביטקוין ברמה יומית אל מול הדולר האמריקאי. המסחר מתבצע בבורסות ייעודיות כמו Binance, Coinbase ו-FTX. על מנת להרחיב את מעגל המשקיעים בביטקוין, קמו בשנים האחרונות גם מכשירים פיננסיים וקרנות השקעה המאפשרים להיחשף לביטקוין (ולמטבעות קריפטוגרפיים נוספים) באופן עקיף דרך הבורסות לניירות ערך הרגילות. באופן בלתי נמנע, שניים מתחומי ההשקעה החמים של השנים האחרונות איחדו כוחות, ובחודש אוקטובר האחרון זכינו לחזות בהנפקה הראשונה בארה"ב של ETF ((Exchange Traded Fund העוקב אחר מחיר הביטקוין. יש לציין שה-ETF אינו משקיע בביטקוין ישירות, אלא יוצר חשיפה למטבע דרך חוזים עתידיים על הביטקוין, דבר שעלול לגרום לפערים בתשואות בין שני הנכסים לאורך זמן. ישנם, כאמור, גם מכשירים נוספים הנסחרים בבורסות השונות. בישראל, פורסם לאחרונה על הנפקת אגרת-חוב צמודת-ביטקוין.

בטבלה למטה ניתן לראות את השינויים השנתיים במחיר הביטקוין. חשוב לציין - דבר הבולט פחות בהסתכלות שנתית על המחיר - כי לאורך ההיסטוריה היו שלוש פעמים בהם נפל שוויו של הביטקוין בלמעלה מ-80%. אפילו במהלך 2021, בה מסתכמת התשואה כרגע ב-76%, היתה נפילה של כ-50% במחיר בין אפריל ליולי.

2016 2017 2018 2019 2020 מתחילת 2021
120% 1375% 74%- 95% 305% 76%

למרות התנודתיות הגבוהה במחירו של הביטקוין והמתאם (קורלציה) הגבוה עם נכסים מסוכנים, כמו מניות, בטווח הקצר, לאורך תקופות מדידה ארוכות, המתאם שלו לתנודות בשוקי המניות והאג"ח הנו נמוך. מאפיין זה יכול להפוך אותו לנכס אטרקטיבי בראייה של פיזור תיק ההשקעות. אך לאור התנודתיות והסיכון הרב הגלום בנכס, השקעה בו מתאימה אך ורק למשקיע עם אופק השקעה ארוך וסיבולת גבוהה מאוד לסיכון/תנודתיות – וגם אז, במינון הנכון.

בלוקצ'יין, את'ריום ושאר ירקות

הביטקוין אינו המטבע היחידי אשר פועל על טכנולוגיית הבלוקצ'יין. קיימים מטבעות קריפטוגרפיים נוספים שנכתבו בתצורת קוד-פתוח על בסיס טכנולוגיה זו. מטבע האת'ר ופלטפורמת האת'ריום הינה הבולטת מבין כולן - היא מאפשרת יצירת אפליקציות בלוקצ'יין פיננסיות מבוזרות, כתיבת חוזים חכמים, יצירת NFTs, עבודה עם כמויות עצומות של מידע תוך חיסכון במשאבים, בצורה מאובטחת יותר, ועוד. נשמע טוב, אבל מה זה בעצם אומר? ננסה לעשות קצת סדר בדברים:

  1. אפליקציות בלוקצ'יין פיננסיות מבוזרות –  חזון זרם ה-Decentralized Finance (DeFi), כשמו כן הוא, לבזר את הכוח הפיננסי הנמצא כיום בידי המערכת הבנקאית וליצור "כלכלה חדשה" אשר תהא שיוויונית יותר. דוגמאות לאפליקציות בתחום ה-DeFi (Decentralized Finance) הצובר תאוצה בשנה האחרונה: תשלומים אלקטרוניים, הלוואות  עמית לעמית (P2P), בורסות דיגיטליות המאפשרות לסחור ולסלוק נכסים פיננסים בצורה מהירה וזולה, וכד'.
  2. חוזים חכמים – חוזה דיגיטלי מבוזר בין שני צדדים או יותר המסוגל לבצע פעולות מסוימות באופן אוטומטי כאשר תנאי אחד או מספר תנאים מתקיימים. החוזה אינו ניתן לשינוי לאחר כתיבתו, מאובטח, שקוף ואמין. בתחום הביטוח, לדוגמא, ניתן להשתמש בחוזים חכמים על מנת לייעל את תהליך קבלת התשלום בקרות אירוע ביטוחי. החיסרון העיקרי הוא שהתנאים המוגדרים לחוזה הם פשוטים ופועלים בצורה של "אם – אז", אם התבטלה הטיסה – אז תקבל תשלום, אך אנו יודעים שלמרבית חוזי הביטוח יש הרבה תתי סעיפים אפורים שקשה לאפיין בצורה בינארית.
  3. NFT – Non-Fungible Token – (בעברית: אסימון חסר תחליף) פרוטוקול קריפטוגרפי המייצג נכס ייחודי שאינו ניתן להחלפה – בניגוד, לדוגמא, למטבע ביטקוין אשר אינו ייחודי וניתן להחליפו במטבע ביטקוין אחר זהה לחלוטין. השימוש המוקדם ביותר ב- NFT היה בתחום האמנות הדיגיטלית. אף שמעצם טבעו, תחום האמנות הדיגיטלית מאפשר שכפול קל ומהיר של היצירה והפצתה ללא הרשאה ברשת האינטרנט, הרי שטכנולוגיית ה-NFT מאפשרת הוכחת מקוריותה של היצירה והבעלות עליה.

כמו הביטקוין, לרשת האת'ריום קיים מטבע דיגיטלי סחיר הנקרא את'ר (אך ידוע יותר בכינויו את'ריום, כמו הפלטפורמה). בשל הגמישות והפונקציונליות הרבה של פלטפורמת האת'ריום והחידושים הטכנולוגיים על גביה שרק הולכים ומתרבים, יש הרואים תפקיד ייחודי לאת'ריום בעולם המטבעות הקריפטוגרפיים המתפתח.

היקף הנכסים הפעילים במסגרת אפליקציות פיננסיות מבוזרות (צילום: מעריב אונליין)
היקף הנכסים הפעילים במסגרת אפליקציות פיננסיות מבוזרות (צילום: מעריב אונליין)

מטבעות נוספים

הביטקוין והאת'ריום הינם המטבעות הדיגיטליים הגדולים ביותר מבחינת שווי שוק, אך מאחוריהם נמצאים מטבעות נוספים השווים כבר מעל 50 מיליארד דולר כל אחד כמו Binance Coin, Tether,  Solana ו-Cardano:

  • Tether - מטבע הנחשב ל-Stablecoin, מטבע אשר מגובה על ידי מטבע פיאט (דולר, יורו, ליש"ט, וכו'), במקרה זה על ידי הדולר האמריקאי. הוא נוצר על מנת להוות גשר בין מטבעות הפיאט המסורתיים לעולם הדיגיטלי ולשמור על ערכו של המטבע (מכאן שמו Stablecoin) בניגוד למטבעות הקריפטוגרפיים הידועים בתנודתיות הקיצונית במחירם.
  • Solana - המתחרה הגדולה של האת'ריום, סולנה הינה פלטפורמת בלוקצ'יין עם מטבע ייעודי. היא אמורה להיות מהירה יותר וזולה יותר ממתחרתה הגדולה ולאפשר לעולם הקריפטו להמשיך לגדול. עד כמה סולנה מהירה יותר? היא יכולה לעבד עשרות אלפי עסקאות בשניה בעוד שמקבילתה יכולה לעבד "רק" 13 עסקאות בשניה.
  • Cardano – גם היא פלטפורמת בלוקצ'יין עם מטבע ייעודי, אך בניגוד לאחרות היא פועלת על בסיס פרוטוקול PoS (Proof of Stake) לעומת מקבילותיה הגדולות הפועלות על בסיס פרוטוקול PoW (Proof of WorK). לא נכנס לעומק ההבדלים בין הפרוטוקולים השונים אך נציין שהשוני בתצורה מאפשר לפלטפורמה להיות הרבה יותר יעילה מבחינת צריכת אנרגיה.  מפתחיה טוענים היא צורכת פחות מאחוז מהצריכה של פלטפורמת הבלוקצ'יין עליה בנוי הביטקוין.

לסיכום, הביטקוין הנו אבי המטבעות הקריפטוגרפיים, והוא סלל את הדרך עבור טכנולוגיית הבלוקצ'יין, אשר בתורה, איפשרה התפתחות מטבעות קריפטוגרפיים אחרים ואפליקציות מתקדמות מגוונות. מבלי לגעת בשאלת מחירו הנוכחי של הביטקוין כנכס פיננסי, אפשר בהחלט להעריך כי הפריצה הטכנולוגית שהביא עמו תחולל בעתיד תמורות משמעותיות בתחומים רבים ושונים. הסימנים לכך כבר כאן.

ערן פלג ומאור לוי (צילום: אריק סולטן)
ערן פלג ומאור לוי (צילום: אריק סולטן)

הכותבים הינם עובדים של חברת קלאריטי קפיטל וכן הינם בעלי רישיון ניהול תיקי השקעות על פי חוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות, תשנ”ה-1995. אין לראות באמור בדבריהם של הכותבים הנ”ל משום הצעה ו/או המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך ו/או נכס פיננסי המתוארים בהן או של ניירות ערך ו/או נכסים פיננסים אחרים כלשהם או המלצה להשקעה באפיקים ספציפיים כלשהם. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ מקצועי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם, וכל העושה שימוש בו, עושה זאת על דעת עצמו ועל אחריותו בלבד.