אופל מוקה, הקרוסאובר הקטן של המותג הגרמני, מגיע בדור חדש לישראל, ובשתי גרסאות, בנזין וחשמלי מלא. למעשה, באירוע הזה שזורים כמה אירועים והשקות: הצגת הרכב החדש בישראל; פתיחת חנות קונספט חדשה בתל אביב, MOKKA STORE, שבה מוצגים דגמי אופל מוקה בלבד ומוצבים אמצעים דיגיטליים לבחירה והזמנה מדוקדקת ומפורטת של הרכב אונליין; ואופל העולמית חוגגת מיתוג מחדש, שבא לידי ביטוי בשפה עיצובית חדשה, כמו זו שמוטמעת בעיצוב מוקה החדש ובדגמי אופל חדשים שעתידים להגיע בקרוב. אופל, כמותג, משנה את פניה ומשיקה עצמה מחדש תחת הסלוגן Less Normal More Mokka. אופל "החדשה" פונה לקהל גלובלי וגדול יותר, צעיר יותר, כזה שיידע להעריך קרוסאובר צבעוני ויוניקי למראה כמו אופל מוקה החדש.

ואכן, אין מה לומר, ישנה התלהבות רבה מהמראה החיצוני של הרכב. יש שיאמרו שמדובר בחייזר, ויש שמהופנטים ממנה. אבל להתעלם ממנה? אין סיכוי. המוקה, בשתי גרסאותיה, עוטה שילוב של שני גוונים יפים. אם נשווה אותו לדור הקודם, רכב עגלגל וילדותי למראה, מדובר במהפך של ממש. מוקה החדש זוכה לפרופורציות מדויקות, לשיפור היעילות האווירודינמית שלו, בזכות מאפייני העיצוב החדשים. הוא גבוה ובעל חרטום "חצוף" ואגרסיבי, חזית VIZOR הכוללת "גריל" מודגש וחלק, יחידות תאורת לד וסמל אופל במרכז, שנראה, לשמחתי, גם בדגם האופל אסטרה החדש.

מבפנים תא הנהג והנוסעים מרענן וצעיר יחסית. אציין לטובה את לוח המחוונים הדיגיטלי הגדול מול הנהג, בגודל 12 אינץ', עם מבחר אפשרויות לתצוגה. יש בו תצוגה קבועה של זרימת האנרגיה ברכב, מתי מנצלים אותה - בלחיצה על דוושת האוץ, ומתי מאחזרים אותה - בבלימה והאטה. עוד בלוח מוצג הטווח החשמלי, 320 קילומטרים ריאליים, ואחוז האנרגיה בסוללה. במרכז תא הנהג מערכת מולטימדיה נחמדה ותו לא.

היא אנמית מבחינת הגוונים שלה, המסך שלה קטן בעיניי, 7 אינץ', ובהתעסקות איתה, במפגש הראשון שלי עם הרכב, היה קשה לי לאתר דבר פעוט כמו הגדרת יום ושעה במערכת. יש לה מערכת ניווט טובה, שאינה מחוברת לעדכוני תנועה, וחיבור ל–AppleCarPlay ו–Android Auto.
באותו עניין, חלק מהתפריטים במערכת הם באנגלית וחלקם בעברית. בסביבת הנהג, ברמת הגימור הגבוהה הנבחנת, איכות החומרים סבירה, ואיכות הרכבתם טובה. התחושה נותרה טובה בתא, בזכות ישיבה גבוהה ונוחה לנהג/ת, בזכות גימורי הכרום והדוושות המתכתיות, הריפודים הנאים, תאורת האווירה, אבזור הנוחות ומערכת בקרת האקלים הנאה, שאינה מפוצלת.

למוקה החשמלית מנוע עם הספק של 136 כ"ס ומומנט של 26.5 קג"מ הזמינים באופן מיידי. למוקה e סוללת ליתיום בקיבולת של 50 קוט"ש, וטווח חשמלי מוצהר, לפי תקן WLTP, של עד 338 קילומטר. קרוב מאוד לטווח הריאלי שהיה במציאות - 320 קילומטר. בעמדת טעינה מהירה, טעינה בהספק של 11 קוט"ש, ניתן לטעון אותה לכ־80% ב־30 דקות. טעינה מלאה 0%־100% בעמדה ביתית המספקת 11 קוט"ש תארך בין 7 ל־8 שעות. כדי להבין את התחושה בהאצה של הרכב, אציין שנתון ההאצה שלו הוא 9 שניות מ–0 לכ־100 קמ"ש. לא "תעופו", אבל זו האצה נחמדה מאוד של קרוסאובר חשמלי עירוני, בעל מהירות מרבית מוגבלת ל־150 קמ"ש.

אופל מוקה (צילום: רונן טופלברג)
אופל מוקה (צילום: רונן טופלברג)

הנסיעה בקרוסאובר הקטן והחדש הייתה טובה למדי. הופתעתי לגלות שעד 100 קמ"ש כמעט לא נכנסים רעשי כביש ורוח לרכב. גם במהירות גבוהה יותר, איטום הרעשים במוקה טוב מאוד. מבחינת שיכוך מהמורות בדרך, הוא פוחת עם העלייה במהירות, כמו גם ההגה, שהיה מדויק בעיר, והופך "קל" מעט במעלה מד המהירות. מדובר בתחושות קלות, שאינן מעיבות על נסיעות בינעירוניות. כן, אפשר להביא בחשבון נסיעות ארוכות עם המוקה החשמלית, רק שימו לב לטווח, ותעשו את החישוב שלכם. איך נוסעים וחוזרים הביתה עם הרכב, ולחלופין, איפה עוצרים בדרך לטעינה מהירה (תקבלו 100 קילומטר בערך בעשר דקות טעינה).

דוושת הבלם מזכירה מאוד את זו שבסיטרואן C4 החשמלית, תלושה מעט בתחושה, אך זו בולמת טוב. מצבי הנהיגה, אקו, נורמל וספורט, אכן מחדדים או מקהים את תחושות ההאצה של המנוע. כיף מאוד לנהוג במצב ספורט, אבל פחות כיף לראות איך הטווח החשמלי בורח. בבחירת מצב האקו, החסכוני, יתווספו לכם 14־15 קילומטר לטווח הנסיעה, ועם בחירת מצב ספורט תאבדו 15 קילומטר במעבר ממצב הסטנדרט.

אילו המוקה החשמלית הייתה שלי, הייתי נוסעת במצב ספורט, ולוחצת כאוות נפשי, ומחזירה אותו לטעינה בבית, בסוף היום, שמחה ומרוצה. אבל בתנאי מבחן זה אחרת. נוהגים בצורה מחושבת ועדינים מאוד עם הטווח. בקרת האקלים, שוב, להפתעתי, לא השפיעה כלל על הטווח, לא בהפעלתה, ולא בעת הורדת טמפרטורה או הגברת עוצמת המיזוג. מעודד מאוד.

אופל מוקה, אחת ממתחרותיה של טויוטה יאריס קרוס, מהשבוע שעבר, למי שקרא פה את הכתבה, הוא קרוסאובר ליחידים, זוגות, אבל גם משפחות קטנות וצעירות, בגיל או ברוח. יש מקום ישיבה לשני ילדים או אף שלושה בוסטרים פשוטים, בצפיפות קלה. שני מבוגרים יוכלו לשבת מאחור, אם מידותיהם צנועות, וגם זו של הנהג/ת.

בכל ארבע רמות האבזור המשווקות בארץ יש אבזור בטיחות מתקדם כסטנדרט, בדירוג ישראלי 7 מתוך 8. האבזור כולל מערכת בלימת חירום אקטיבית (כולל זיהוי רוכבי דו־גלגלי והולכי רגל) עד 140 קמ"ש, שמירת נתיב נסיעה ותיקון סטייה, התרעה על רכב בשטח מת, זיהוי תמרורי תנועה ומהירות, מערכת למניעת סנוור ושינוי תאורה בהתאם לתנאי הדרך, מערכת התרעת ערנות נהג, בקרת שיוט אדפטיבית כולל עצירה מלאה וזינוק מעמידה, שמירת נתיב בזמן שימוש בבקרת שיוט אדפטיבית, מצלמת חניה אחורית עם מבט–על וחיישני חניה היקפיים.

השורה התחתונה: רכב המבחן, אופל מוקה e החשמלי, מתומחר ב־158,990 שקל, ומוצע ברמת אבזור אחת, מאובזרת למדי, הכוללת בנוסף אפשרות הדלקה מתוזמנת של מערכת המיזוג, מערכת חניה אוטומטית בניצב ובמקביל, הכוללת יציאה ממקום חניה במקביל, אפשרות חימום ההגה וערכת ניפוח גלגלים. הרכב הוא ראוי וייחודי ומעניין, עם נתוני הספק וטווח טובים יחסית, אך מחירו גבוה ולא מותאם לקהל היעד. בעיקר לא לקהל החדש של אופל, צעירים, עירוניים, free spirit שכאלו. להם אציע להמשיך למחזר, לחסוך בחשמל ובמשאבים, לא להרבות בטיסות לחו"ל (זה מזהם מאוד!) ולבדוק את גרסת הבנזין של אופל מוקה, עם מנוע הטורבו הקטן (1.2 ל' עם הספק של 130 כ"ס), במחיר שמתחיל ב־132,990 שקלים.

המוקה החדש יימכר עם אחריות של ארבע שנים או 120 אלף קילומטר, ולגרסה החשמלית אחריות של שמונה שנים או 160 אלף קילומטר לסוללה. 

חדשות ואירועים

מקסוס מקבוצת צ'יינה מוטורס הודיעה על השקת שני רכבים חשמליים חדשים. מקסוס EUNIQ 6, רכב SUV משפחתי מרווח, בעל קיבולת סוללה KWH 70, טווח של עד 452 קילומטר בנסיעה עירונית, ונתון טעינה מהירה, של עד 80% ב־33 דקות. EUNIQ 6 יגיע בתחילת 2022 לישראל, והמחיר יתחיל ב־171 אלף שקלים. בנוסף, תגיע EUNIQ 5 בגרסת שישה מקומות חדשה, לצד הדגם הקיים של שבעה מקומות, עם סוללת KWH 70, וטווח נסיעה של עד 437 קילומטר בנסיעה עירונית, ו־360 קילומטר בנסיעה משולבת. המחיר: מ־198 אלף שקלים.

שירות חדש: דוח בדיקה מקיף אונליין, לפני קניית רכב מיד שנייה. "דוח בלק"ר" (דוח בדיקה לפני קניית רכב) מתבסס על ניתוח ביג דאטה ומקורות מידע רשמיים ממשרדים ממשלתיים. הדוח מורכב מבדיקת הרכב, סקירה על בעלי הרכב - למשל, אם קיימות תביעות קודמות, תאונות, משכונים, מספר החלפת ידיים, טוטאל לוס, גניבה, וגם מהי ירידת הערך של הרכב וטווח המחירים של המכונית בהתאם לנתוני השנתון והדגם שלה. הדוח מוצע כעת לציבור הנהגים הישראלי בעלות של 149 שקלים.