מתווה הכותל המערבי יוגשם ויתבצע. גם הרפורמה בתחום הגיור והרחבת הסמכות לגיור לרבני הערי, צפוי להתגשם. זה ייקח זמן, ויכוחים, חילופי טענות, ומענות. אבל המתווה יהיה מציאות. זהו המסר, ליתר דיוק, הבשורה שעולים מסיכום ביקורו הממושך בארה"ב של שר התפוצות נחמן שי. 

הביקור שנמשך שבוע הוגדר והוערך בקרב ראשי ארגונים ובכירים בקהילה כ"מאמץ האמתי, הרציני, המושקע ביותר" שנעשה עד היום במטרה לשקם את היחסים בין ישראל לקהילה הגדולה בארה"ב. "לא ראיתי שר, ואני לא זוכר אישיות ישראלית מרכזית שהשקיעה זמן, מרץ וסבלנות ברצון ושאיפה לעשות לסילוק המשבר הקשה ביחסים בין מדינת ישראל לקהילה כמו נחמן שי", אמר בשיחה עמו ראש ארגון יהודי, פעיל ידוע ומוערך בקהילה.

שי פגש בביקורו בניו יורק, וושינגטון ומיאמי ראשי ארגונים, רבנים ופעילים יהודים. שי ניהל פגישות, מפגשים ושיחות בהיקף וקצב מדהימים. "בתום יום גדוש ועמוס בפגישות ושיחות כשהגיע הלילה שכחנו שלא אכלנו צהריים", סיפר בכיר יהודי שנתלווה לשר התפוצות בביקורו. שי הקפיד להיפגש ולשוחח עם אישים יהודים מכל המגזרים, המחנות, החוגים המייצגים את הקהילה.

בשיחה מיוחדת ל'מעריב' הסביר נחמן שי כי בביטחון שהוא  מפגין בהערכתו שמתווה הכותל, לדברי שי 'מתווה נתניהו' כי המתווה אושר בממשלה בראשותו של נתניהו, יבוצע. הכוונה היא יבוצע לא בכפייה, לא באונס ואילוצים. "הכותל צריך להיות מקום מלכד, מאחד. בשיחות עם אישים אורתודוקסים, עם ראשי 'אגודת ישראל' הסברנו את החשיבות ברפורמה בתחום הגיור. לא ייתכן שכ-400 אלף עולים מרוסיה שחיים כישראלים לכל דבר לא יוכרו כיהודים". שי מספר כי בשיחות עם אורתודוקסים הם התבטאו נגד מתווה הכותל. לדבריו, "ההתנגדות הזאת היא תוצאה של הסתה שבאה מישראל".  

השר מביע אופטימיות ובטחון לשיפור מיידי ביחסי ישראל והקהילה. "כל המאמצים שלי בשיחות היו במטרה להשיג הבנה, שותפות. בשיחות שקיימתי נידונו והוצעו יוזמות משותפות לישראל  ולקהילה, מהלכים ותוכניות שמימון ביצועם המעשי בשטח יבוא בחלקו מישראל וחלקו מהקהילה. נקפיד על שותפות בעשייה ובהשקעות למימונה". שי מספר "התחברתי עם ארגונים, עם קרנות ועם פילנתרופים והגעתי להסכמות על מפעלים ופרויקטים שמטרתם חיזוק, הידוק והבטחת חינוך יהודי מקומי, כגורם מרכזי משפיע בתחום היחסים בין ישראל לקהילה".

שר התפוצות מספר כי הגיע להסכם עם ראשי הזרמים הרפורמי והקונסרבטיבי על הקמת פרוייקט חינוכי מיוחד לתלמידי תיכון. "הם ישקיעו שלושה מיליון דולר למימון הפרויקט וישראל תשקיע שלושה מיליון דולר". שי נפגש גם עם בכירים בממשל ובבית הלבן העוסקים ביחסים עם הקהילה המקומית, עם  ישראל ובמאבק נגד האנטישמיות.  בתחומים אלה נידונו דרכים ואמצעים להגביר את התיאום ושיתוף הפעולה עם ישראל".