שרת האנרגיה, קארין אלהרר, הודיעה היום (רביעי) כי הממשלה תקפיא השנה את פיתוח הגז הטבעי, לטובת אנרגיות מתחדשות. מדובר פעם הראשונה ששר אנרגיה בישראל מכריז שיוקפא פיתוח שדות וחיפושי הגז הפוסילי לטובת השקעה בפיתוח אנרגיה נקייה ובטווח הזמן המיידי.

את דבריה אמרה בכנס אילת-אילות לאנרגיות מתחדשות, שם ציינה את מחויבותה בנושא. "קידום מאסיבי של אנרגיות מתחדשות, לייצור חשמל במשק הישראלי – זו המטרה שאני מקדמת. כדי להבטיח ששנת 2022 תהיה שנת האנרגיות המתחדשות, הגז הטבעי יחכה". היא הוסיפה כי בשנה הקרובה, יתמקד משרדה בחשמל ירוק ובהתייעלות אנרגטית, תוך קידום תוכנית לאומית להתייעלות באנרגיה. 

נציין כי ישראל הציבה יעד של הפקת 10% מהחשמל מאנרגיות מתחדשות עד תחילת העשור הנוכחי, אך עד כה הציבה יעד שמדבר על 30%, עד 2030. עם זאת, יזמי הפרויקטים הירוקים טוענים כי נתקלים ברגולציה וביורוקרטיה, שהלכה למעשה תוקעות מקלות בגלגלי המעבר של ישראל לאנרגיה נקייה.

אסדת גז (צילום: מרק ישראל סלם)
אסדת גז (צילום: מרק ישראל סלם)

מטעם איגוד הגז הטבעי נמסר כי "משבר האנרגיה שפוקד את אירופה מוכיח שלצד הפיתוח ההכרחי של ענף האנרגיה המתחדשת אין מנוס מלהמשיך בחיפוש תגליות נוספות של גז טבעי. מי שמעוניין להבטיח ביטחון אנרגטי למדינת ישראל יודע שבעשורים הקרובים הגז הטבעי יוסיף להיות מקור אנרגיה ראשון במעלה. בניגוד להחלטת השרה לסגור את הים לחיפושים מדינות מערביות רבות בהן ארה״ב ונורווגיה דווקא מאיצות בימים אלה את המאמץ לחפש עוד תגליות גז טבעי". 

עוד נמסר כי "הגז הטבעי מסייע בהפחתת זיהום האוויר מכיוון שהוא מחליף דלקים מזהמים ומזיקים כמו פחם, סולר ומזוט.בזכות הגז הטבעי הופחת בלמעלה מ70% זיהום האוויר הנגרם מייצור חשמל, וכן צומצם השימוש בפחם ובסולר במצרים וירדן. איגוד הגז הטבעי קורא למשרד האנרגיה להמשיך לעשות את כל המאמצים על מנת לקדם את תחום האנרגיה המתחדשת במקביל לשמירה על הביטחון האנרגטי שהגז הטבעי מספק לאזרחי ישראל."