אחרי שהורידה מעליה את חובת ייצור הרכב החשמלי הייעודי הראשון, ועוד רכב כה מיוחד ומדובר כמו האיוניק 5, יונדאי יכולה להמשיך לטפח את סדרת כלי הרכב ההיברידיים שלה. היא כבר הוכיחה את עצמה באיוניק המשפחתית ההיברידית ששברה כל שיא מכירות אפשרי בשנים האחרונות, גם פה בארץ, עם מערכת היברידית חסכונית וטובה, עיצוב מודרני וייחודי, נכון לתקופת השקתו, ובעיקר מערכות בטיחות מתקדמות ומוצלחות מעולמות הפרימיום, שהונגשו בתמחור עממי.

בפעם הראשונה שנהגתי באיוניק ההיברידית בסוף 2016, נדהמתי איך המערכת האקטיבית מפני סטייה מהנתיב עובדת טוב. עד היום יש יצרניות, גדולות ומפוארות, שלא מצליחות לייצר מערכות בטיחות שיעבדו בצורה חלקה וטבעית, עם הנהג, ולא יגרמו לו להיבהל או לחשוש מהן, בשל תגובות קיצוניות ומרעישות של המערכת; או להפך, מייצרות מערכות בטיחות לא מורגשות ולא מועילות מספיק.

יצרנית הענק מקוריאה הדרומית עשתה כברת דרך בעשור האחרון. בהשקעה של מיליארדי דולרים במחקר, פיתוח וייצור כלי רכב חדשים, היברידיים, חשמליים, סמי־אוטונומיים, הוכיחה ליריבות הגדולות ביותר שאין לזלזל בה או במקום שממנו היא באה. האלנטרה החדשה, בעלת ההנעה ההיברידית החדשה, מגיעה אחרי שש שנים שבהן יונדאי מיצתה את האיוניק ההיברידי עד תומו, עם מתיחות פנים, תוספות אבזור וגרסה חשמלית קומפלט.

האלנטרה ההיברידית זוכה לעיצוב שמתאים יותר לזמננו, אחרי שראינו הכל וקשה לנו להתרגש מפנסים מלוכסנים ו"גריל" אגרסיבי. האלנטרה מצליחה לגרום לעיניים לשוטט סביבה ולסקור נקודות יפות ומעניינות, שפת עיצוב שהכרנו ביונדאי סונטה החדשה (מנהלים) ויונדאי טוסון החדשים, הדור החדש של דגמי יונדאי. כרטיס הביקור שלה טוב - היא אומנם מכונית משפחתית, אך ממדיה גדולים יותר, וזולגים לכיוון קטגוריית המנהלים, מערכת ההנעה שלה - מערכת הנעה היברידית, משולבת מנוע בנזין, מנוע בנזין GDI בנפח 1.6 ליטר, המספק 105 כ"ס ו־15 קג"מ, ולצדו מנוע חשמלי עם הספק של 43.5 כ"ס ומומנט של 17.3 קג"מ המתקבלים באופן מיידי. ההספק המשולב של השניים הוא 139 כ"ס “מורגשים" ומומנט משולב של 27 קג"מ.

המערכת ההיברידית של האלנטרה עובדת בצורה יעילה מאוד, והמנוע החשמלי נכנס לפעולה במשך כל הנסיעה וחוסך דלק. זאת בתנאי שאתם לא סוחטים את דוושת ה"אוץ" כל הזמן. בנסיעה רגועה, אני קוראת לזה עם “רבע רגל על הדוושה", המנוע החשמלי יכול ללוות אתכם כל הדרך, ולשניות ארוכות בכל פעם שנכנס לפעולה. כך, גם נהגות “ממהרות" כמוני יכולות להגיע לנתון צריכת דלק שאצלי הוא בגדר בלתי ישים או אפשרי - 19.3 קילומטר לליטר. המנוע החשמלי של יונדאי אלנטרה הייבריד מוזן מסוללת ליתיום־יון פולימר בעלת קיבולת של 1.32 קילוואט שעה. הסוללה נטענת בכל האטה ובלימה, וכפי שציינתי, המנוע החשמלי מניע את הרכב בעצמו בחלק גדול מהנסיעה.

יונדאי אלנטרה היברידית (צילום: יונדאי)
יונדאי אלנטרה היברידית (צילום: יונדאי)

מלבד עיצוב ומערכת הנעה היברידית יעילה, יונדאי מתגאה באלנטרה החדשה שלה במערכות הבטיחות המתקדמות שבה. רשימת מערכות בטיחות שאנחנו נפגוש בקטגוריית מנהלים ומעלה נטמעות במשפחתית־מנהלים, ומעלות ללקוחות את הסטנדרט ואת הציפיות מהרכב המשפחתי שלהם. בבקשה אל תתפשרו על בטיחות ברכב שלכם. לא ב־2021, כשהרכב שלכם יכול להחזיר אתכם לנתיב בעת סטייה, למנוע מכם לצאת לעקיפה או לעבור נתיב ולמנוע תאונת צד קשה או אף קטלנית, כשיש רכב סביבכם שאתם לא מבחינים בו במראות הצד, לבלום בלימת חירום לפנים וגם בנסיעה לאחור (מערכת אקטיבית לזיהוי תנועה חוצה מאחור משולבת בבלימה אוטונומית בנסיעה לאחור). כמה תאונות נוראיות אפשר למנוע.

אחת ממערכות הבטיחות המתקדמות שנכנסו ליונדאי אלנטרה ההיברידית 2021 היא מערכת SEA - מערכת שמגינה על היושבים ברכב ומתריעה על תנועה מסוכנת בעת פתיחת הדלתות האחוריות. כלומר, אם התכוננתם לצאת והרכב זיהה רכב לצדכם שעומד לחצות, אתם תשמעו התרעה קולית שתסמן לכם לא לצאת עדיין מהרכב. עוד מערכת בטיחות שבשנה האחרונה כולם כבר הספיקו להכיר היא מערכת בטיחות ROA - מערכת התרעה למניעת שכחת ילדים במושב האחורי. המערכת מזהה פתיחה של הדלתות האחוריות ומזכירה לנהג/ת לבדוק את המושב האחורי בטרם עזיבת הרכב.

כשהייתי בהשקה הרשמית של האלנטרה החדשה בישראל, באולם “טוטו" הענקי בחולון, ראיתי את רשימת האבזור הארוכה שמגיעה עם הרכב, ואת רמות הגימור והמחירים, והבטתי ברכב בחשדנות גדולה. “אם יש כל כך הרבה ברכב, והוא עולה רק 148 אלף שקלים, איפה הקאץ׳?", חשבתי לעצמי. החשדנות המשיכה יותר משבועיים, עד רגע מבחן הדרכים. פגשתי ברכב וסקרתי אותו ואת מידותיו הנדיבות (מרווח סרנים - 2,720 מ"מ, תא מטען בנפח 474 ליטר), את לוח המחוונים הדיגיטלי הנאה בתא הנהג, ואת ביצועיו בנהיגה, והגעתי למסקנה שהפשרה באלנטרה החדשה היא בחומרים בתא הנהג והנוסעים, ולא הייתי מתנגדת גם לכרית אוויר אחת נוספת, שתצטרף לשש הקיימות.

הפשרה היא קלה. הריפודים נאים ונעימים קלות, החומרים הפלסטיים, בחלקים מתא הנהג, נראים טוב ומעוצבים יפה לעין. הורגש חסרונם הגדול של השיפטרים להעברת הילוכים מאחורי ההגה, ופתחי אוויר מאחור, ובנסיעה הבחנתי ברעשי כביש ורוח שנכנסים לרכב במהירות בינעירונית, ונוכחים יותר מהממוצע. וגם רעשי מאמץ מהמנוע, אם תלחצו חזק, ותמשכו את הסל"ד גבוה במיוחד.

האלנטרה ההיברידית משווקת בשתי רמות אבזור, ברמת גימור Premium הפותחת (147,900 שקלים) ישנה מערכת מולטימדיה מקורית, עם מסך מגע בגודל 8 אינץ', יש חיבור ל־Android Auto ו־Apple CarPlay, מערכת בקרת אקלים מפוצלת, כניסה והנעה ללא מפתח, והתנעה מרחוק באמצעות שלט. יש גם מצלמה אחורית, Auto Hold, בורר מצבי נהיגה (ספורט, “נורמל" ומצב נהיגה חכם־חסכוני), בחרו במצב ספורט, ותודו לי אחר כך, זה לא יפגום בהרבה בנתון צריכת הדלק, ומאידך, אתם תיהנו מנסיעה זריזה יותר. ובתוספת של 2,000 שקלים, רמת הגימור Supreme מוסיפה גם משטח טעינה אלחוטי לטלפון הנייד (זה MUST), לוח מחוונים דיגיטלי עם תצוגה משתנה, תאורת LED בפנסים הקדמיים, סאן־רוף וחישוקי סגסוגת בקוטר 17 אינץ' עם צמיגים בחתך ספורטיבי 225/45.

בשורה התחתונה: כל אישה ואיש העומדים בפני קניית רכב משפחתי צריכים לעשות בעצמם את השיקול של מראה, ביצועים (זריזות וחיסכון בדלק), בטיחות ומחיר נוח לצרכן, מול הפשרה באיכות החומרים ברכב וכניסת רעשי דרך לרכב. על זה נוספים פרמטרים חשובים לבחינה, כצרכנים חכמים, כמו אמינות, סחירות, שירות וגם אחריות.
אחריות על הסוללה: שבע שנים או עד 150 אלף קילומטר. 

חדשות ואירועים

ג׳ינרג׳י פותרת את בעיית טעינת כלי הרכב החשמליים בבתים משותפים, ומשיקה מערכת ניהול טעינה לבניינים משותפים, הכוללת תוכנה לניהול טעינה דינמית, שדרוג תשתיות החשמל בבניין והתקנת רכזות טעינה חכמות. מערכת ניהול הטעינה החכמה היא בעלת כושר ניהול עומסים דינמי, המסוגלת לנצל את יתרת זרם החשמל בבניין ולהפנותו בצורה מיטבית לטעינת כלי רכב חשמליים רבים, ומציעה פתרון לגודל חיבור החשמל הקיים, היעדר תשתית חשמל תומכת, התקנות בלתי תקניות ועוד. את הגדלת חיבור החשמל תעשה ג'ינרג׳י, ללא עלות מצד הדיירים.

ג'ילי גאומטרי (צילום: רונן טופלברג)
ג'ילי גאומטרי (צילום: רונן טופלברג)

ג׳ילי ישראל מדווחת על הסכמים עם חברות אלביט, אמדוקס ויפאורה שיציידו את ציי הרכב שלהן בדגם הקרוסאובר החשמלי, ג׳ילי Geometry C (בצילום מימין), רגע לפני שרפורמת שווי השימוש נכנסת לתוקפה ב־2022, ותכלול הטבת שווי שימוש גבוהה יותר (1,200 שקלים) על בחירה ברכב חשמלי. בענף מעריכים כי התהליך אף יואץ בעקבות הזינוק הצפוי במס הקנייה על מכוניות היברידיות, מ־50% כיום ל־83% החל מינואר 2022. ג׳ילי מדווחת כי בחודש שחלף מאז השקת ה־Geometry C ועד היום, נמכרו בארץ מעל 2,500 רכבים ללקוחות פרטיים ולציי רכב.