בשבועות האחרונים אנו עוסקים רבות בשאלה האם ישראל נמצאת בפתחו של גל טרור חדש, בניתוח תופעת המפגע הבודד – ומשתמשים הרבה במונח פיגועי השראה. בהקשר רחב יותר, ראוי להתבונן במפת הטרור האזורי, לבחון אילו ארגוני טרור פעילים באזורנו, ולנסות לבחון את מערכות היחסים ביניהם והשפעתן על המדינות שבהן הם פעילים.

בשנים האחרונות מתקבל הרושם שמישהו "טרף את הקלפים" ואנו ניצבים בפני זירת טרור אזורית קיצונית יותר, מאיימת יותר ומסוכסכת יותר בתוך עצמה. למרות חולשותיו הרבות, ארגון דאע"ש עדיין מאיים על העולם. בסיני פעילים ארגוני טרור וג'יהאד צמאי דם ואכזריים, ביהודה ושומרון פיגועי בודדים וחמאס שמנסה להבעיר את השטח, וכל מדינות אירופה הפכו לפגיעות ולמאוימות יותר בשל המוסלמים הרבים המתגוררים בהן.

גם בסוריה מלחמת האזרחים העקובה מדם טרם הסתיימה סופית. לדברי ד"ר אפל מאוניברסיטת חיפה, "לא כולם מתנגדים לשלטון אסד. הוא זוכה לתמיכה מחלק מהמעמד הבינוני־סוני של הערים הגדולות דמשק וחלב וכנראה גם בערים נוספות, ולתמיכה עלווית, דרוזית ונוצרית".

בממשלת לבנון שולט כיום חיזבאללה. מאז שחיזבאללה הפך לארגון פוליטי, הארגון מרסן עצמו בפני פעולות מול ישראל, משיקולי לקחי העבר ומרצון שלא לפגוע בתמיכה הציבורית. בלבנון פועלים מספר ארגונים נוספים, כאלו המתנגדים לשלטון חיזבאללה. ארגון החזית העממית של ג'יבריל, שנחלש לאחרונה, וכן ארגונים סלפיים דוגמת גדודי עבדאללה עזאם ובשלב זה הם מתעמתים בינם לבין עצמם בלבנון.

לאחרונה פורסם כי השב"כ סיכל ניסיון השתלטות והפיכה של חמאס ביהודה ושומרון. הישג מודיעיני, שאין ספק שגם אבו מאזן שמח בגינו. המערכה על השליטה ברשות הפלסטינית בין פת"ח לחמאס חיה ובועטת, ומהווה סיכון ממשי ליציבות באזור. חמאס מחזק את אחיזתו בשטחי יהודה ושומרון ויש לו שליטה משמעותית במספר רב של חמולות גדולות בגדה (דוגמת חמולת קוואסמה בחברון).

חיזבאללה (צילום: REUTERS/Aziz Taher/File Photo)
חיזבאללה (צילום: REUTERS/Aziz Taher/File Photo)

רצועת עזה הפכה בשנים האחרונות לגן פורח של ארגוני טרור. חמאס יחד עם ארגון הג'יהאד האסלאמי, אשר פעיל גם בסיני, הם רק חלק מאיום הטרור המופנה בעיקרו נגד ישראל. חייבים להוסיף ולהדגיש כי בסיני פועלים כעשרה ארגוני טרור נוספים, ביניהם שבטים בדואיים, שיעדם העיקרי הוא צבא מצרים, שסופג אבידות רבות בעימות נגדם. ואי אפשר בלי איראן.

ההשראה והתמיכה האיראנית נמשכת במלוא עוזה ובמספר ארגונים היא התחזקה לאחרונה, בשל המצב הפנימי באיראן וחוסר היציבות המתמשך בלבנון, סוריה ועיראק. מיפוי, מודיעין ופיקוח ערני על מספר ארגונים רב, המאבקים בתוכם והמאמצים לפגוע בישראל, מחייבים יכולות מודיעיניות גבוהות, הפעלת אמצעים חדשניים במכלול הכלים, ויצירתיות גבוהה ומתוחכמת. בשורה התחתונה, איומי הטרור על ישראל ומדינות נוספות באזור מהווים אתגר כבד משקל וארוך טווח.