ראש שירותי בריאות הציבור לשעבר פרופ' סיגל סדצקי שוחחה הבוקר (ראשון) עם בן כספית וינון מגל על נתוני התחלואה המדאיגים: "אנחנו לא לגמרי בשקט, אבל אנחנו כנראה לצערי הרב לפני הסערה, כן". פרופ' סדצקי, בכירה לשעבר במשרד הבריאות, כיהנה בתפקיד במהלך הגל הראשון של הקורונה בתחילת 2020.

למה את אומרת את זה? איך היא תראה יחסית לסערות שהיו אצלך? כי בגל הראשון סגרו את המדינה.
"לא כל כך זוכרים מה היה בגל הראשון, אנחנו הגענו לסגר לאחר שהתחלנו להתכונן כבר מסוף דצמבר. אז הבנו מה הולך לקרות, בינואר פעלנו בצורה נחושה לבניית האפשרות לבדוק מעבדתית והתחלנו עם הבידודים והשליטה עם אלו שחוזרים מחו"ל. הגענו לסגר רק במרץ, אבל אנשים היו שאננים עד לסגר עצמו, ולא הבינו שאנחנו נמצאים בתהליך. קודם כל אנחנו נקטנו במשהו דומה למה שקורה עכשיו, ואני רוצה להגיד שהנושא של נקיטת אמצעים בשדה התעופה זה היה הדבר המאוד נכון לעשות עכשיו, אולי לא עשו אותו מספיק לטעמי להרוויח זמן זה נורא חשוב".

כספית ומגל השיבו: "אבל הזמן הזה לא מנוצל. אני תומך בכל מה שהמערכת עושה, אולי אנשים צודקים שאומרים שהאומיקרון לא עושה מחלה קשה, לא פוגע בריאות, מספר הקשים יורד גם בעולם. למה הפאניקה?". הבכירה לשעבר אמרה ב-103FM כי "מגפת האומיקרון עדיין צעירה מדי בשביל שנגיד שאין בה חולים קשים".

היא הדגישה כי סוג האוכלוסייה בדרום אפריקה שונה מבישראל. "תחילת ההתפרצות היתה בקרב צעירים, שלא מועידם מראש לפתח מחלה קשה. אני לא בטוחה שאנחנו שומעים את אותם הדברים מבריטניה, וגם שם המחלה צעירה די, אז אנחנו לא יודעים מה עושה האומריקרון", הסבירה, "בכל גל היה וויכוח שאין חולים קשים, זה היה הכי חמור בגל השני, אחרי ההצלחה של הגל הראשון,  שבו הגענו ל־700 חולים ליום ולא הגענו לרוויה של בתי החולים ולמצב של איטליה, כולם היו בשאננות".

"צריך לזכור שלוקח זמן למספר החולים הקשים לעלות, עם החיסונים וההגנה על האוכלוסיות בסיכון. אני מקווה שהבשורות יהיו שהאומיקרון יותר קל אבל אני לא בטוחה בזה בכלל", אמרה, "קצב ההדבקה גבוה, ובסופו של דבר האיזון בין קצב ההדבקה לפחות תחלואה קשה יגרום לכך שיצטברו הרבה חולים קשים כי גם אם הם נצברים באחוז גבוה יותר ברגע שיהיו יותר נדבקים הם יניבו חולים קשים. זה עניין מתמטי וצריך להבין את זה".

פרופ' סדצקי ציינה עוד כי "אנחנו לא יודעים מהן תופעות הלוואי ומהן תופעות הלוואי ארוכות הטווח. אני לא מסכימה שהפרמטר היחיד הוא החולים הקשים. אני לא אומרת את זה בשביל להפחיד, אני אומרת בואו נראה מה לפנינו". לדבריה, להרוויח זמן זה נושא משמעותי, לא רק בגלל החיסונים אלא כי אנחנו לומדים בינתיים וזה נורא חשוב וזה יאפשר לנו קבלת החלטות טובה. 

מחלקת קורונה (צילום: יונתן סינדל, פלאש 90)
מחלקת קורונה (צילום: יונתן סינדל, פלאש 90)

את תומכת בהטלת סגר על לא מחוסנים?
"אני רוצה להגיד בצורה חד משמעית שאני בעד החיסונים, ואני חושבת שצריך להתחסן כרגע, לא כדי למגר את המחלה, כי אנחנו לא נצליח למגר אותה, לפחות לא עכשיו, אלא אני חושבת שההתחסנות חשובה כי היא כרגע ההגנה הכי טובה שכל אחד יכול לרכוש לעצמו ולילדיו. אבל יחד עם זאת, אני בהחלט מתנגדת לחובת חיסונים, אני רוצה להגיד שהכלים שאנחנו נזדקק להם עם האומיקרון יותר גדולים מחיסונים בלבד. מי שחושב שאפשר לתלות את כל הסיפור בחיסונים טועה. אנחנו נצטרך לחשוב על ההתנהגות שלנו. כל אחד יכול לחזור להשתמש במסכה, היא נותנת הגנה די טובה".

"אם אנחנו במצב של עלייה בתחלואה, אנשים צריכים להבין ולשתף פעולה בצמצום כמות המגעים החברתיים וכמות הזמן שהם נמצאים בסביבות מידבקות, ולהקפיד על מסכה. אני רוצה לחזור ולהגיד שבכל הגלים אמרתי שהיה צריך להקטין את הכיתות, מפני שהרי כל גל אפילו בסיומו זה היה ברור לחלוטין שיבוא עוד גל", סיכמה, "אין דבר אחד שנעשה והכול יהיה בסדר, תראו מה קורה בבריטניה ובמקומות אחרים. גם מחוסנים נדבקו, אבל מה? הסכנה שלהם יותר קטנה, הם מפחיתים את הסיכונים כנראה גם למחלה קשה. החיסונים זה דבר נפלא אבל בואו לא נדבר רק עליהם ונשכח שאנחנו צריכים להגן על עצמנו מפני הדבקה. לא משנה מה יעשו, לא כולם יתחסנו. זו כנראה עובדה".

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן, 103fm